Zevende dag: Omaha Beach en Grandcamp Maisy

18 augustus 2019 - Géfosse-Fontenay, Frankrijk

Zevende dag: Omaha Beach

Vandaag gaan we naar Omaha Beach. Dit strand heeft een belangrijke rol gespeeld in de invasie op D-day. Hier zijn duizenden geallieerden gesneuveld. Ongetwijfeld ook flink wat Duitsers.
Vanmorgen hebben we eerst in het zonnetje ontbeten met uitzicht op het weiland met koeien. Erg rustgevend, koeien-kijken, maar opeens waren alle koeien uit het weiland verdwenen. Misschien was het wel tijd om te melken.
Voordat we vertrokken hebben we afscheid genomen van monsieur en madam Rene. We hebben ook gelijk een fles huisgemaakte cider gekocht, voor op een later moment deze vakantie.

Monument les Braves

Binnen een half uurtje waren we bij Omaha Beach. Ook hier konden we niet op de gewone parkeerplaats. Deze was hier zelfs tot 1,80 meter. De parkeerplaats voor campers was vrij vol, dus parkeerden we langs de weg langs het strand. We hebben eerst het monument bekeken en enkele informatieborden die er stonden. Daarna liepen we naar het museum. Omdat het al tegen het middaguur liep, hebben we bij een cafeetje tegenover het museum eerst iets gegeten: een grote Croque Monsieur.

Lunch: Croque Monsieur

Het museum was indrukwekkend. Veel oude materialen, medailles, insignes, wapens en uniformen. Er waren scenens nagebouwd met etalagepoppen. Van de film die vertoond werd, werden we stil. Wat kunnen mensen elkaar toch akelige dingen aandoen en wat is oorlog toch onzin.

Wandelen over het strand

Na het museum zijn we een flink stuk over het strand gaan wandelen om ons hoofd weer een beetje leeg te laten waaien. Het was inmiddels lekker zonnig weer geworden en we besloten toen we weer terug waren bij de camper om de rest van de middag (het was al vier uur geweest, dus zoveel rest was er niet meer) op het strand door te brengen. Een kleedje mee en wat luchtigs aan. Kristel heeft zitten lezen en schrijven en Angele heeft wat staan vliegeren.
Vanmorgen hadden we via email contact gezocht met een camping in de buurt van Grandcamp Masy of er plaats was. Het was een kleine camping van een Nederlands echtpaar. Ze hadden voor een camperbus geen plaats meer in de boomgaard, maar we mochten wel op de ‘court’ staan voor één nachtje.

Assiette de Fruits de Mer

Rond zevenen verlaten we het strand en rijden we naar Grandcamp Masy. Kristel had ergens gelezen dat je hier het beste seafood kon eten. Dat dit zeg, maar, de placet o be was voor lekkere vis of Fruits de Mer. Wij dachten dat het er net zo zou uitzien als in Honfleur, met allemaal restaurantjes naast elkaar langs de haven. Dat viel flink tegen. Er waren maar zo’n zes restaurants en deze lagen ook nog eens heel verspreid over het stadje. Het restaurant dat we er leuk uit vonden zien, was vol. Onze tweede keus lag aan de haven, maar doordat er kermis was, keken we vooral tegen auto’s aan en hadden we kermismuziek op de achtergrond.
Kristel wilde heel graag oesters proberen, maar deze gaan per zes, en dat vond ze toch te veel. Ze besteld daarom een bord met gemengde zeevruchten. Er zitten 3 oesters bij, dus die heeft ze ook eindelijk geprobeerd. “Lekker, maar niet spectaculair.” Verder liggen er op het bord met gemengde zeevruchten: een krab, langoustines, gamba’s, Noorse garnaaltjes, alikruiken en een grote slakachtige schelp. Verder wat sausjes, vinagrette, citroen en brood met boter. Alles moest gepeld en gekraakt worden. Eigenlijk heel veel werk voor een klein beetje vlees/vis. Wel een beleving om eens mee gemaakt te hebben.
We hadden de camping inmiddels gebeld dat we rond kwart voor 10 zouden aankomen. Dat was geen probleem. Het eten duurde wat langer en we reden pas rond 10 uur uit Grandcamp Masy weg. We waren om kwart over 10 op de camping. Het is een boomgaard voor tenten en daarnaast een taveerne met gites. Echt een oude Franse boerderij. Wij staan dus op het hof. Leuk. Weer eens wat anders.

Review: Omaha Beach: zeer indrukwekkend. Mooi herdenkingsbeeld.
Review: Omaha Beach Museum: indrukwekkend.

Review: Restaurant la Marée in GrandCamp Maisy: restaurantje aan de haven. Het kleine bord met zeevruchten is redelijk vol. Bediening is niet uitzonderlijk vriendelijk.  Ze spreken Frans en een beetje Engels. Toen het buiten kouder werd, werden er dekens uitgedeeld. Dessert stelde weinig voor. Cider was lekker. Voor 2 X zeevruchten, 2 X dessert, appelsap en cider betalen we ongeveer 60 euro.

Review: camping chez la Fontaine: Camping van Nederlands echtpaar in een oude Franse Boerderij. Brood voor 's morgens is te bestellen. Mooi uitzicht vanaf het tentenveld. Er is ook een kleine taveerne en er worden ook gites verhuurd. Slecht weer voorzieningen zijn aanwezig. Wifi in de buurt van de taveerne. Sanitair is netjes.

1. Jeanne:
    19 augustus 2019
    wat is een oorlog toch vreselijk goed dat die musea er zijn
  2. Frank Janssen:
    19 augustus 2019
    Mooi dagverslag met prachtige foto's. Wat speelt het weer toch een belangrijke rol in het vakantiegevoel !!! Omaha Beach deed me direct terugdenken aan ons bezoek aan de vele (invasie)stranden die we hebben bezocht tijdens ons bezoek aan Normandië.
  3. Pa Janssen:
    19 augustus 2019
    Jullie hebben toch weer een mooie maar ook leerzame dag meegemaakt. Wat kunnen mensen elkaar toch vreselijke dingen aandoen.
    Mooie foto's, geniet van jullie verblijf in Normandië.
  4. Moekie:
    19 augustus 2019
    Ja oorlog is gemeen dat mensen elkaar zo veel pijn kunnen doen.maar geniet van jullie vakantie er is zo veel moois te zien groetjes ma.
  5. Fred:
    5 september 2019
    Indrukwekkend als je je voorstelt hoe het hier op 6 juni 1944 was, overal inslagen, rondvliegende kogels, doden. brrr.
    Zo'n bord met 'rotzooi' is niks voor mij, zelfs geen garnaaltje dat gepeld moet worden