Tiende dag: naar het Kasteel van Willem de Veroveraar

21 augustus 2019 - Lisieux, Frankrijk

Ons vakantie-dagritme ziet er momenteel als volgt uit: circa 9 uur opstaan – koffie zetten, koffie drinken en ontbijten en afwassen – camper inruimen en elektriciteit ontkoppelen – rond 11:00 rijden we meestal weg – bij een bakkertje stoppen we om stokbrood en iets lekkers te halen – we gaan ergens naar toe – rond zessen gaan we eens op zoek naar een camping – rond achten komen we meestal op de camping aan – even buiten relaxen met stokbrood met Franse kaas en cider – koken/ eten/ afwassen – blog schrijven en als er wifi is uploaden – heel even ontspannen – tussen 23:00 – 23:30  naar bed.
Vandaag proberen we alles wat vlotter te doen en iets eerder weg te gaan. Dat lukt ons aardig. Het ontbijt staat al op tafel en de koffie hebben we al een aantal keren opgegoten. Maar dan…. als we de koffie inschenken ontdekken we dat ik iets erg belangrijks ben vergeten. Ik ben vergeten het water voor de koffie te koken en heb dus koffie gezet van koud water. In sommige landen drinken ze koude koffie, maar dit is echt niet lekker. Opnieuw water halen en dit keer de ketel ook echt aanzetten. Het is wel een elektrische ketel, maar geen snelkoker en dus duurt het een hele tijd voor we eindelijk ons bakkie koffie hebben. Uiteindelijk vertrekken we om 11:15 uur.
We rijden naar Falaise, waar het kasteel van Willem de Veroveraar is gevestigd. Hoewel de weg wel weer langs landerijen en door dorpjes en stadjes rijdt, komen we nergens een bakkertjes tegen. Om één uur balen we daar zo van, dat we bij het eerst volgende stadje de weg afgaan op zoek naar een bakkertje. We vinden er één, maar die is gesloten tussen 12:00 en 14:00 uur. We vinden er nog één maar die is gesloten in verband met vakantie. Uiteindelijk vinden we een derde met een niet vriendelijke dame achter de toonbank. We bestellen een baguette en twee zoete broodjes. Op een bankje aan het water eten we lekker wat stokbrood met de laatste oude kaas uit Holland en de zoete broodjes. Ze zijn helaas niet zo lekker als van de vorige bakker.
Na deze pauze rijden we door naar Falaise.

bij Chateau Falaise

We parkeren de camperbus onder de muren van het kasteel. Als we naar de ingang lopen, komen we langs een museum over de tweede wereldoorlog.

Beschilderde tank

Het lijkt ons een heel interessant museum, maar we hebben geen tijd om én het museum én het kasteel te bezoeken. We bekijken wel wat informatieborden die buitenstaan en een kunstwerk dat buitenstaat. Dat kunstwerk is een tank gemaakt van onderdelen van verschillende tanks beschilderd met gezichten van mensen en soldaten van alle continenten. “War is hell”, wil de kunstenaar er mee benadrukken. Alhoewel de geallieerden op 6 juni op de stranden geland zijn, is Falaise pas op 18 augustus 1944 bevrijd. Voordat de stad bevrijd werd, is deze verschillende keren gebombardeerd door de geallieerden. De pamfletten die de bewoners voor deze bombardementen moesten waarschuwen zijn kilometers verder in het veld beland in plaats van in de stad, dus de bewoners wisten van niets. Akelig idee dat je door je bevrijders gebombardeerd wordt.
Het kasteel is grotendeels gerestaureerd. Bijzonder hieraan is dat ze voor de restauratie gebruik hebben gemaakt van moderne materialen en moderne technieken: staal, beton en glas. Het past wel bij het massieve van het kasteel. De entree voor het kasteel is 8,50 euro. Dit is inclusief het lenen van een tablet.

Kasteel Falaise

Doormiddel van de tablet gaan alle kamers driedimensionaal het verleden in. In iedere kamer scan je een figuur en vervolgens zie je deze kamer door de tablet zoals deze in de middeleeuwen was. Door op icoontjes te klikken, krijg je meer informatie. Daarnaast zijn er in het kasteel ook video-animaties en duidelijke informatieborden in zowel het Frans en het Engels. Zo hebben we bijvoorbeeld geleerd dat het Do-Re-Mi in de middeleeuwen is bedacht door een monnik die de eerste letters van een gedicht van Matheus heeft gebruikt en dat katten in pas in de 12e eeuw gedomesticeerd werden in Europa en dat men voor die tijd wezels temden om op muizen te jagen.
Nadat we het kasteel bezocht hebben, hebben we de kerk bezocht. Aan de buitenkant ziet deze er slecht onderhouden uit en even dachten we dat het niet meer in gebruik was, maar dat is wel zo. Binnen is de kerk mooi en er is een tentoonstelling in Frans en Engels over de bevrijding 75 jaar geleden.
We drinken bij een cafeetje een kopje koffie en rijden dan verder naar Lisieux. In Lisieux is een kathedraal voor Saint Thérèse de Lisieux. Het schijnt een heel mooie kathedraal te zijn. We hadden gedacht dat deze kathedraal, net als de kathedraal in Bayeux tot een uur of 10 open zou zijn. Toen we het opzochten zagen we dat de kathedraal van Lisieux maar tot 18:45 open zou zijn. We moesten zeker nog een uur rijden naar Lisieux en het was al half zes. De kathedraal gingen we vandaag niet meer halen, maar als we nou een camping zoeken in Lisieux, dan kunnen we morgen voor we verder rijden wel naar de kathedraal.
We vinden via Google Camping Lisieux welke de stadscamping is en ook maar 8 minuten van de kathedraal is. We bellen en we zijn welkom tot 8 uur. Onderweg doen we nog even boodschappen en 5 minuten voor acht komen we op de camping aan.
We drinken weer een beetje cider en eten wat stokbrood met Franse kaas. We koken, eten en wassen af en voor we er erg in hebben is de avond al weer voorbij en is het tijd om naar bed te gaan.

Review: Camping Lisieux: Het sanitair is eenvoudig en ietwat verouderd, maar schoon. De campingplaatsen voor campingcars en caravans zijn ruim en allen voorzien van elektriciteit. Elke plek is gemarkeerd door een heg. Douches en warm water zijn gratis. Wasmachine is aanwezig. Er is geen wifi.
We betalen 13 euro voor één nacht.

Review: Chateau Falaise: leuk interactief kasteel. Het interactieve deel is in het Frans en in het Engels. Entree is 8,50 voor volwassenen.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Moekie:
    24 augustus 2019
    Wat spannend allemaal nog veel plezier.moekie.
  2. Fred:
    10 september 2019