Achtste dag: Utah Beach

19 augustus 2019 - Carentan, Frankrijk

Achtste dag: Utah Beach

Vandaag hebben we weer een relaxte dag, die wel wat op die van gisteren leek.
We hebben vanmorgen op de camping rustig aan gedaan. Chez la Fontaine is een camping van Nederlandse eigenaren en dat is aan de camping goed te merken. Overal hangen briefjes met wat je moet doen en met wat je moet laten. Echt, zo Hollands. Verder is de camping wel oké. Het sanitair is netjes en er zijn voorzieningen voor slecht weer. Vanaf het tentenveld in de boomgaard heb je echt een mooi uitzicht over de akkers op de heuvels.

onderweg

We rijden vandaag pas rond 12 uur van de camping af. De bestemming van vandaag is Utah Beach. Ook een D-Day landingsstrand. Onderweg stoppen we in een klein stadje bij een echt Frans bakkertje voor een stokbrood en wat lekkers. Het is letterlijk een bakkertje want er passen niet meer dan 3 mensen in de winkel. De bediening is superaardig. Eigenlijk zijn de meeste Fransen die we tegenkomen, gewoon aardig. De meeste tonen redelijk wat begrip voor ons gehakkel in het Frans en af en toe helpen ze ons met een Engels woord. Bij de bakker konden we ons in ieder geval prima verstaanbaar maken en we begrepen wat de dame achter de toonbank zei. De gekochte amandelcroissaints aten we gelijk in de auto op. Later zijn we nog bij een Carrefour gestopt voor yoghurt voor morgenochtend.

Utah Beach

Rond één uur zijn we bij Utah Beach. We gaan eerst naar het museum. Dit is een mooi museum met veel spullen en duidelijke informatieborden. Alles is in het Frans en in het Engels beschreven. Heel duidelijk allemaal. Maar het is wel heel veel. Aan dit museum heb je zeker meer dan aan het museum waar we gisteren waren. De entree is slechts 8 euro.
Om 5 uur komen we pas weer uit het museum. We bekijken buiten de verschillende monumenten. Daarna lopen we naar het strand en eten een broodje en een gebakje dat we ook bij het bakkertje gekocht hebben.

Utah Beach

Rond zeven uur gaan we het strand weer af, want we moeten nodig op zoek naar een camping. De meeste sluiten namelijk om 7 uur. We hebben geluk. Vlakbij (700meter) is een camping die tot 20:00 uur open is. We rijden er naar toe, maar helaas zijn ze al volgeboekt. Snel zoeken we via Google Maps een andere camping. Het wordt er één die 25 minuten rijden is. We bellen. Gelukkig, ze hebben nog plaats. We vertellen dat we er pas over een half uurtje zullen zijn. We zijn er nog ietsje later, maar dat was gelukkig geen probleem. Op de camping genieten we eerst van een glaasje cider en stokbrood met camembert. Deze hebben we namelijk een paar dagen geleden gekocht en ligt te stinken in de koelkast. Dat probleem lossen we op door het op te eten.

Kristel eindelijk in haar hangmat

Er zijn een paar kleine boompjes op korte afstand van elkaar. Kristel wil altijd al graag in haar eigen hangmat liggen en dus knopen we de hangmat tussen twee boompjes. Daar ligt ze dan heerlijk te liggen in haar eigen hangmat.

Review: Utah Beach en museum: Zeer mopoi en indrukwekkend museum. Alle teksten zowel in het Frans als in het Engels.

Review: Camping le Haut Dick: een camping die bij een keten hoort. Brood is voor de volgende dag te bestellen. Er is een snackbar. Plaatsen zijn afgebakend met een heg of bossages. Sanitair is netjes. Er is een zwembad en er zijn wat kippen. Personeel is vriendelijk. Wifi is gratis voor de eerste 2 uur, daarna kun je wifi access bijkopen. We betalen voor 2 met camper en elektriciteit: 26,20 euro.

1. Frank Janssen:
    20 augustus 2019
    Weer een mooi verhaal met prachtige foto's
  2. Moekie:
    20 augustus 2019
    Wat leuk zeg je jullie maken veel mee cool zeg tot de volgende boodschap gr mamsy.