Dertiende dag: Naar Matisse en Maroilles

24 augustus 2019 - Villers-Sire-Nicole, Frankrijk

Vanmorgen moesten we weer een beetje olie bijvullen. Het ging nu een stuk sneller dan vorige keer. Op de foto’s kun je zien waarom het nou net ietsje lastiger is dan bij een moderne auto. Ook gelijk een foto van de positie van de handrem.

olie bijvullen

Omdat het vandaag weer zo vreselijk warm ging worden hebben we vandaag de koelte van een museum met airconditioning opgezocht. Henri Matisse is geboren in Le Cateau-Cambrésis
en in zijn geboortehuis is een museum gevestigd met voornamelijk werk van Matisse, Herbin en Tériade. Met een korte tussenstop bij een bakkertje voor een baguette en 2 punten flan, zijn we om kwart over 12 op de plaats van bestemming.

Musee Matisse

We bezoeken het museum van half één tot half drie en zitten daarna nog een uurtje in het park. We eten er onze flans en een broodje met kaas.

Picknick in het park

Daarna doen we wat boodschappen voor de laatste dagen. Met dit warme weer is het toch maar lastig te bedenken wat je wilt gaan klaarmaken met maximaal 2 pitten en niet te veel snij- en voorbereidingswerk. We nemen ook maar weer een fles cider mee.
Vervolgens rijden we naar Maroilles waar een abdij is en een informatiehuis van een natuurpark.
We wilden eigenlijk een stukje gaan wandelen, maar dan komen we te laat op de volgende camping. We maken daarom een foto van de abdij en snuffelen wat in het winkeltje met de naam ‘caves du l’abbey’, maar waarvan we niet helemaal zeker zijn dat het ook echt bij de abdij hoort.

Abdij van Maroilles

Daarna rijden we verder naar camping Loisirs les Avellees. We kwamen er om een paar minuten voor 7 aan en het is maar goed dat we gebeld hadden, want ze waren al aan het afsluiten en waren dus op ons aan het wachten (je kunt je aanmelden tot 7 uur). We staan op een niet zo’n gunstige plaats, namelijk vlak bij de speeltuin. Verder is er verderop iets van een feest met grote tenten met lange tafels en veel muziek.

Review: camping Loisirs Les Avellees: een grotere camping met 110 plaatsen, maar dit zijn bijna allemaal stacaravans/mobilhomes. Het sanitair is daarom beperkt 2 WCs, 1 kinder WC, 2 douches en 1 wasbak. Een grote camping is geen garantie voor de reinheid van het sanitair. Het personeel is wel heel vriendelijk. Geen camping voor rustzoekers.

Review: Matisse Museum: Interessant museum met met name werk van Matisse, Herbin en Tériade. De entree is 6 euro.

1. Pa Janssen:
    25 augustus 2019
    De laatste dagen toch weer veel beleeft en bezichtigd. Jullie hebben toch al heel wat plaatsen aangedaan. Nog veel plezier met jullie camper.
  2. Jeanne:
    25 augustus 2019
    dan is een ouder auto je begin er aan te wennen heeft toch ook nostalgie
  3. Moekie:
    25 augustus 2019
    Wel gezellig wat jullie allemaal zien ook heel mooi en leuk met de camper op reis heel romantisch zo zie nog wat van de cultuur van een ander land.groetjes moekie.
  4. Frank Janssen:
    26 augustus 2019
    Na een druk weekend eindelijk tijd om jullie reisverslagen vanaf dag 9 te lezen, een behoorlijke hoop lees- en kijkwerk ! Maar nu weer helemaal op de hoogte van jullie reisavonturen en alle mooie plaatsen die de revue passeerden. Geniet van het verdere reisverloop.
  5. Moekie:
    26 augustus 2019
    Wanneer komen jullie terug wel mooi daar zal er ook wel eens naar toe willen gaan. groetjes moekie.
  6. Bea:
    3 september 2019
    Eindelijk jullie reisverhalen kunnen lezen. Het was weer erg leuk om te lezen en te herkennen. In het byzonder Mont Saint Michel, schitterend!!! Dank voor het mee beleven van jullie reisavonturen en ook de goede revieuws en natuurlijk de mooie foto's.Een lieve groet, Bea.
  7. Fred:
    17 september 2019
    Als jullie dit nog lezen ?
    Knap dat jullie zo met die auto overweg kunnen. En ik ben voor het Matisse museum, trouwens voor alle kunstmusea, daar loop ik altijd warm voor.