Zesde dag: Naar Honfleur en Bayeux

17 augustus 2019 - Crouay, Frankrijk

(Deze hadden jullie nog tegoed van ons)

Het heeft de hele avond en een groot gedeelte van de nacht geregend. Vanmorgen was het wisselvallig. We ontbijten in de camper.
Onze avonturen van de vierde en vijfde dag moeten we nog uploaden. Deze camping adverteert met gratis Wifi, maar deze is alleen in de buurt van de receptie. Als het droog is, gaan we vlak bij de receptie aan een picknicktafel zitten en proberen de foto’s en de verhalen te uploaden. Helaas begint het weer keihard te regenen en rennen we met laptop terug naar de camperbus.
In de regen rijden we om iets over 11 weg, richting Honfleur. We nemen een kleine omweg.
Voordat we op vakantie gingen vertelde Eric dat de Pont de Normandie een erg hoge en steile brug is, waar moderne auto’s het ook weleens moeilijk mee hebben. Aangezien onze camperbus de heuveltjes tot nu toe maar met moeite aankan en we met 35 km omhoog tuffen als het iets steiler en iets hoger wordt, willen we niet over die brug rijden. Onderweg zien we in de verte die brug liggen en we zijn blij dat we ervoor gekozen hebben om er niet overheen te rijden.

Honfleur

Als we in Honfleur arriveren zien we een parkeerplaats voor maar 4 euro per dag. Helaas, staat hier ook weer zo’n poortje voor en mogen auto’s hoger dan 1,80 meter hier niet parkeren. Naar rechts staat een bordje voor parkeren voor campers. We zijn blij dat we zo snel een parkeerplaats gevonden hebben en dat voor 4 euro per dag. Helaas, we hebben het mis! De parkeerplaats voor campers kost 11 euro voor 24 uur. Je mag hier dus ook overnachten, maar dat willen we helemaal niet. Een andere mogelijkheid is om op zoek te gaan naar een andere parkeerplaats in de stad, maar eigenlijk hebben we daar geen zin in en dus laten we de bus maar staan en betalen we 11 euro. In de camper eten we nog een broodje voor we Honfleur in gaan.
Honfleur is een leuk toeristisch stadje. Er zijn veel vakwerkhuisjes en veel kunstgalerietjes. Ook veel zaken waar ze bonbons en ander lekkers verkopen. We slenteren een beetje door de straatjes en vermaken ons best. Bij een luxe patisserie lopen we naar binnen. In de etalage ligt een bijzonder product wat we nog niet eerder gezien hebben. Het doet Kristel denken aan Pastel de Nata en voor mij lijkt het op iets tussen een koffiebroodje en baklava in. We lezen dat het gemaakt is van bladerdeeg met daartussen echte boter en dan een smaakje. De volgende smaken zijn aanwezig: rozijnen, amandelen, Grand Marnier, run-rozijnen, Pistache, ganache, chocolade, framboos, cassis en gezouten caramel. We kiezen er allebei eentje uit om later in de camper te proberen.

crepes eten in Honfleur

Nadat we een beetje uitgeslenterd zijn, willen we aan het haventje, waar alle restaurantjes zitten een kopje koffie drinken met een crêpe. We kunnen echter geen keuze maken tussen de vele restaurantjes en doen het op zijn Hollands: bij een take-away corner kopen we twee crêpes met Nutella en 2 koffie en gaan dan aan de kade zitten om deze op te eten. Met het gemiddelde terrasje besparen we zo al snel 7 euro en we hoeven ons ook niet te ergeren aan bedienend personeel of mensen die eigenlijk te dicht bij zitten.
Na de crêpes lopen we terug naar de camperbus om verder te rijden. Er rijdt een Spaanse camper heen en weer over de parkeerplaats en als zij zien dat wij weggaan, willen ze graag onze plek hebben. We proberen ook ons parkeerkaartje door te verkopen, maar ze hebben al een kaartje gekocht. Verderop zie ik een Nederlandse camper parkeren. Ik loop er snel naar toe en na een babbeltje weet ik de mensen voor 5 euro blij te maken met ons kaartje, die nog tot morgen half 2 geldig is. Wij zijn ook blij.

Bayeux Cathedrale

We rijden verder naar Bayeux, maar komen daar rond half zes aan. We regelen eerst een camping in de buurt. We kunnen tot een uur of 8 arriveren. Daarna gaan we het stadje in. Gelukkig zijn de meeste winkeltjes tot 7 uur open en pikken we nog iets mee van de gezelligheid. We lopen naar de Kathedraal die wel tot 21:30 uur open is. Het is een mooie kathedraal. Het antieke tapijt van Bayeux is in het museum en deze is wel al gesloten.
We besluiten vanavond pizza te halen bij een take-away-pizzatent, die schuin tegenover de kathedraal zit. Het heeft voor vanavond geen zin meer om nog uit eten te gaan. De pizza nemen we mee naar de camperbus en voor we vertrekken eten we deze snel op. We wisten niet dat we zo’n trek hadden.
De camping is niet zo ver weg en wordt gerund door een ouder echtpaar. Als we de camping oprijden komt er een campinggast uit het toiletgebouw die helemaal enthousiast wordt van onze bus. Hij lacht, en roept in het Frans dat hij de camperbus fantastisch vindt. Hij spreekt alleen Frans, maar zijn enthousiasme is duidelijk. Hij wijst ons waar de receptie is en geeft aan dat we heel hard met de bel moeten bellen, omdat de eigenaren in het huis zijn,. Hij belt voor ons heel hard en heel lang “ja, de bewoners zijn wat doof”, verontschuldigd hij zich. Er komt een oud mannetje aangelopen die ook eerst onze bus bekijkt. Daarna laat hij ons zien waar we kunnen staan. Er staan nog 2 tenten en 1 andere camper op het tentenveld. Lekker rustig. Betalen en registreren dat hoeft niet, dat moeten we morgen maar doen. Hij laat ons nog wel zien waar het sanitair is en waar de folders over de invasiestranden liggen. Hij zoekt met ons mee naar Nederlandstalige folders.
We parkeren de camperbus achterstevoren, zodat we met de ingang op een weiland met koeien kijken. Het is buiten nog lekker warm, maar het regent licht en daarom monteren we de luifel. Zo zitten we nog een tijdje buiten met een glaasje cider voor we gaan slapen.

Review: Camping Le Creulet  Leuke rustige, gemoedelijke camping. Groot tentenveld. Koeien, geiten en kippen op de camping. Voor de kinderen ook een speeltoestel. Sanitair is wat verouderd, maar wel netjes. Eigenaren spreken alleen Frans. Tot nu toe de goedkoopste. Voor 1 nacht met zijn tweeën in de camper en met elektriciteit betalen we 11,50 euro.

1. Jeanne:
    2 september 2019
    altijd leuk om in die kleine plaatjes rond te lopen
  2. Fred:
    5 september 2019
    Die hoge brug ken ik, ben ik overheen gereden, vond Bea doodeng. Honfleur is een schilderachtig stadje, door vele bekende schilders op het doek gezet. Met zonnig weer en volle terrassen zou het nog leuker geweest zijn, maar ja, je moet nemen zoals het valt.