Elfde dag: naar Rouen

22 augustus 2019 - Rouen, Frankrijk

Vanmorgen hebben we besloten om toch niet naar de kathedraal van Lisieux te gaan. De tijd is beperkt en we willen ook erg graag naar Rouen. We zitten nu in een gebied waar erg veel dingen te beleven zijn. We moeten keuzes maken want we moeten uiteindelijk ook weer naar Nederland tuffen. Misschien dat we ooit nog eens in dit gebied komen en dan de andere dingen gaan doen en bekijken.
Vandaag vertrekken we om 10:30 richting Rouen.
De wegen die we vandaag rijden zijn wat grotere provinciale wegen dan vorige dagen en we rijden niet echt door stadjes en dorpjes, maar er meer langs. We komen dus weer geen bakkertje tegen, maar we hebben geleerd van gisteren en dus stoppen we bij een niet te grote supermarkt en kopen er wat lekkers en een half stokbrood. (en een fles cider voor vanavond)
Rouen is een grote stad. Qua drukte lijkt het op Brussel. Er zijn ook van die tunneltjes om het verkeer beter door te laten stromen. Veel stoplichten. Auto’s die kriskras door elkaar heen rijden. We proberen in de drukte een parkeerplaats te vinden, maar ook hier komen we van die hekken tegen waarop te lezen staat dat auto’s hoger dan 1,80 meter niet op de parkeerplaatsen mogen staan. Na wat heen en weer gereden te hebben door smalle straatjes, parkeren we de auto aan de straatkant in de buurt van een brug. Het is betaald parkeren. De parkeermeter geeft gelukkig in het Frans of in het Engels de instructies. De eerste keer lukt het met de bankpas niet. Dus we proberen het nog een keer en weer lukt het niet. Er staat een Belgische mijnheer achter ons en we laten hem eerst gaan. Bij een automaat iets verder op probeer ik het nog zeker 8 keer zowel met de bankpas, de creditcard, als met muntgeld, maar geen enkele keer lukt het. Inmiddels staan we al 20 minuten geparkeerd. We zijn het proberen zat en schrijven een briefje in het Engels en half in het Frans voor een eventuele parkeerwacht en gaan dan de stad in. Bij een andere parkeermeter proberen we het nog een paar keer met muntgeld. We hebben geen idee wat we verkeerd doen. We volgen de instructies en toch weigert hij iedere keer. We hebben zelfs geprobeerd  om van ons kenteken AA-00-AA  een Frans kenteken te maken AA-000-AA door een cijfertje te smokkelen, maar ook dat werkte niet. We zijn een half uur bezig geweest met proberen te betalen, dat lijkt me wel genoeg inspanning.

kathedraal van Rouen

De kathedraal zagen we vanaf de parkeerplaats al liggen. Hij is prachtig aan de buitenkant en prachtig aan de binnenkant.  Het is tegenwoordig nogal hip om op de muren van kathedralen een lichtshow te projecteren. Deze zomer in ieder geval in Bayeux, hier in Rouen en in Beauvais. Een paar jaar geleden hebben we iets dergelijks gezien op de kathedraal van Strassbourg en dat vonden we erg mooi. Nu, omdat we meestal uiterlijk om 8 uur bij een camping kunnen aankomen, komt het er niet echt van. We hebben ook niet echt zin om na twee uurtjes weer terug te rijden naar een stad. Daarbij gaat bij de meeste campings na 22:00 het stilte regime in en is het ongepast als wij na elven met onze nogal wat geluid makend campertje aankomen op een camping. In Rouen schijnt de lichtshow ieder jaar te zijn, dus misschien een andere keer weer.

le gros horloge

Na de kathedraal bezichtigd te hebben, lopen we naar ‘le Gros Horloge’. Een toren in een winkelstraat met een heel groot uurwerk. Daarna lopen we al winkelend verder. Veel bekende zaken: Rituals, H&M, HEMA, Printemps, Pimkie, Manfield, Intersport, Zara, etc. Af en toe een klein souvenierswinkeltje.
Aan het eind van de winkelstraat komen we op een plein met wat brasserietjes en een apart gebouw in het midden. Eerst dachten we dat het markthallen waren, maar toen we eromheen liepen zagen we een groot kruisbeeld staan. Het is dus een kerk. En wat voor één! Het was de kathedraal van St Jeanne d’Arc. Een prachtig modern bouwwerk van hout en één hele wand die uit glas in lood bestaat. Prachtig! Aan de andere kant van de kathedraal liep het gebouw virtueel door en daar zaten inderdaad de markthallen. Bijzonder dat ze 2 heel verschillende functies, ondergebracht hebben in een gebouw dat als één geheel gezien kan worden.

Kathedraal van Saint Jeanne d'Arc

Bij à l’Etienne drinken we een potje thee met iets lekkers. Hier heb je keuze uit 80 verschillende soorten thee.
Rond 6 uur waren we terug bij de auto en reden we verder richting Beauvais. We hadden een rustige camping uitgezocht die op weg naar Beauvais lag. Helaas werkte het telefoonnummer niet meer. We besluiten er op goed geluk naar toe te rijden. Als het niet meer open is, zien we wel weer verder. We komen uit op een kleine boerderijcamping van een oud echtpaar. Ze spreken alleen Frans, maar we begrijpen wat ze zeggen en kunnen een beetje terug praten. We kunnen zelf een plekje uitzoeken. Er zijn niet veel andere gasten.
Het is een heerlijke rustige camping en vlak bij de plek die we uitgezocht hadden staat alweer een appelboom. We hebben iets met appelbomen deze vakantie.
Na het eten spelen we wat badminton.

Review: Camping ‘Warin Michel et Maryvonne’. Kleine rustige camping van een ouder echtpaar. De goedkoopste tot nu toe. Voor de camperbus, 2 personen, elektriciteit en 2 muntjes om te douchen betalen we 9,50. Het sanitair is echter zeer beperkt. De faciliteiten bestaan uit 1 douche, 2 WC’s, 2 wasbakken om je te wassen, waarvan 1 met een deur en de andere gewoon in de sanitaire ruimte en 2 wasbakken voor het wassen van de was of de afwas.

1. Jeanne:
    24 augustus 2019
    heel veel te beleven frankrijk heeft een rijken geschiedenis
  2. Moekie:
    24 augustus 2019
    Wat gaaf die kathedraal van Jeanne darc groetjes moekie.