Vierde dag: Naar Criel-sur-Mer

15 augustus 2019 - Criel-sur-Mer, Frankrijk

Dit is de eerste ochtend dat we in de camper ontbijten. Het regent al sinds gistermiddag en vannacht heeft er telkens iemand tegen de bus aan lopen duwen, of… het waaide heel hard.
We waren van plan om vandaag naar Cap Nez Gris te wandelen. Dat is een mooi uitzichtspunt en verder is daar vandaag een Brocante markt. Het is vandaag Maria-Hemelvaart en we zien wel meer aanplakbiljetten van Brocante markten hangen. Het weer is zo slecht dat we daar toch maar van af zien.
Rond half elf rijden we de camping af.
Het landschap is hier heuvelachtig en de camperbus rijdt niet zo rap de heuvels op. In de vierde versnelling lukt het niet en in de derde versnelling lukt het ook niet altijd. Dit resulteert erin dat we met 40 km per uur omhoog tuffen en omdat je in dezelfde versnelling naar beneden rijdt, waarin je naar boven rijdt, rijden we ook met 40 km per uur naar beneden. Kennen jullie die reclame nog van dat echtpaar in die auto met caravan? “er staat hier dat er een file op deze weg is”, zegt de vrouw. “Nou, ik zie niets”, bromt de man en dan zie je daarna de camera uitzoomen en zie je die file achter die auto met caravan rijden. Nou, zo’n soort gevoel hadden wij af en toe.
We rijden vandaag op de D940 verder naar het Zuiden. De weg slingert langs akkers met opgerolde hooibalen en langs weiden met koeien. Aan onze rechterhand zien we af en toe een stukje zee schitteren. Bij een uitzichtspunt gaan we de weg af. We moeten vervolgens nog een stukje rijden en komen dan weer bij een parkeerplaats, waar je alleen maar in mag als je maximaal 2,10 meter bent. We parkeren dus langs de weg en lopen naar het uitzichtspunt, waar eigenlijk niet zo veel aan is. We merken dat overal de beperking van 2,10 meter bij de parkeerplaatsen is. Waarschijnlijk doen ze dat om te voorkomen dat er geen campers opgaan die daar blijven overnachten. Wel balen. Onze camperbus is alleen maar zo hoog door het rode rekje.

Strand bij Wissant

De weg gaat door dorpjes en kleine steden. In veel stadjes/dorpjes is het  vandaag feest of is er een Brocante markt. We rijden door Boulogne sur Mer. In deze stad hadden we een kleine omleiding en rijden we door straatjes met mooie huizen.
Vlak na Boulogne raken we de weg kwijt. In plaats van de D940 rijden we opeens op de N1. Op de kaart kunnen we zo snel niet zien of dit klopt en dus rijden we de parkeerplaats van een grote LeClerc op. We kijken even samen op de kaart en op Google Maps en zien dat we gewoon goed zitten. Het is inmiddels 10 over 12 dus we smeren en eten gelijk een broodje. We besluiten te kijken of ze bij LeClerc  een adapter hebben voor de camping. We hebben geluk. Ze hebben ze. Ze zijn wel met een Franse in plaats van een Nederlandse contact, maar volgens ons moet het ook passen.
(Het electriciteitsprobleem is dus weer opgelost)

Étaples Military Cemetery

Onderweg komen we langs een Brits Militair begraafplaats van WW I (1914-1918). Hier stoppen we ook even om stil te staan bij de verschikkingen van Oorlogen. Er staat een mooie jonge kastanjeboom tussen de witte stenen en ik vraag me af of die boom ooit zoveel vruchten zal dragen als er gevallenen begraven liggen.
Een kwartier voor we bij de camping in Criel-sur-Mer aankomen zijn we het rijden een beetje zat en strijken we ergens neer voor een kopje koffie. Opgefrist rijden we de laatste kilometers. De camping “le Mont Jolie Bois’ is volgens de kampeergids een middelgrote camping. De eigenaar/man achter de receptie spreekt alleen Frans. Kristel spreekt een beetje Frans en waar we er met zijn drieën niet helemaal uitkomen gebruikt de man de vertaalmachine van Google. Prima service. Als we de camping op rijden naar ons plekje voor vanavond staat er gelijk een groep kinderen van (geschat) tussen de 4 en de 10 jaar om onze camperbus heen. Ze zeggen dat ze de campingbus heel mooi vinden. Ik bedank ze op zijn Frans (“merci”), maar als ze verder beginnen te brabbelen en vragen beginnen te stellen roep ik snel Kristel erbij.

strand bij Criel-sur-Mer

’s-Avonds lopen we naar het strand. Dat is maar 700 meter van de camping. Prachtige krijtrotsen stijgen op aan onze linkerhand. De zon zit net achter de wolken maar een flink stuk onder de zon denken we een gat in de wolken te zien. We verwachten dat als de zon daar in ‘gezakt’ is dat de krijtrotsen prachtig verlicht worden. We blijven dus op het strand waar het heel hard waait. De ondergrond is op een vreemde manier rotsig en bedekt met schelpdieren. Dat betekent dat dit dus bij vloed onder water staat, anders blijven die beestjes nooit in leven. Als de zon door dat gat breekt worden de rotsen inderdaad prachtig verlicht. Het lijkt wel of de rotsen licht geven. We blijven nog langer op het strand om de zon samen te zien ondergaan. Lekker Romantisch! (maar wel heel fris door de wind)

zonsondergang op stand bij Criel-sur-Mer

We hebben vandaag volgens Google Maps ongeveer 150 km gereden en zouden daar 2:45 uur over doen. Op de binnenwegen mag je 70 tot 90 km rijden. In de stadjes echter natuurlijk maar 50 km per uur. Echter de weg die wij volgen zit vol met rotondes die de vaart er behoorlijk uithalen. Iedere keer als we ongeveer 65 km per uur rijden komt er weer zo’n rotonde: gas los, remmen, terugschakelen, rotonde draaien, en weer opnieuw gasgeven. Na zo’n rotonde is de snelheid weer gereduceerd tot 45-50 km en als we dan na gas geven rond de 65-70 km zitten, komt er weer een rotonde. We hebben over deze afstand bijna de hele dag gedaan en hebben geen echte stop van betekenis gehad. Het is een vorm van onthaasten, maar morgen gaan we dat toch anders plannen.

review: camping Le Mont Joli Bois:  ligt op wandelafstand van het strand. De eigenaar is vriendelijk en hoewel hij geen Engels spreekt, doet hij met behulp van vertaalmachine wel zijn best om datstukje wat we niet begrijpen begrijpelijk te maken. Het sanitair is oke. Niet heel erg super. De toiletten zijn buiten. Douches en wasbakken zijn verdeeld over twee gebouwen. Een is ietwat moderner andere is ietwat ouder. Het licht van het sanitair is tijdgeschakeld, wat resulteert in douchen in het donker als er in de tussentijd niet iemand geweest is om op het knopje te drukken. de knop van de douche moet je continue indrukken wat niet praktisch is. Wasmachines zijn aanwezig. Camping is verder niet heel spectaculair. Er staan een mobilhomes/ stacaravans.

1. Herman bos:
    17 augustus 2019
    Ik heb weer genoten van jullie verhaal veel plezier en tot het volgende verhaal
  2. Frank Janssen:
    17 augustus 2019
    Genoten van jullie reisverhaal en foto's. In gedachten zie ik jullie met het camperbusje over de Franse kronkelige landweggetjes snorren.
  3. Moekie:
    17 augustus 2019
    Wel gaaf wat jullie meemaken op naar het volgende verhaal .
  4. Fred:
    4 september 2019
    ik schreef al dat ik erg achter ben met lezen omdat wij op vakantie waren. Ik ben nu pas met dit verhaal begonnen en het is weer kostelijk, die mop van die file vind ik een goeie
    En die rotondes zijn inderdaad vreselijk in Frankrijk, je wordt er gek van