Ons huisje

28 februari 2016 - Luosto, Finland

In Luosto aangekomen regelt Maaike de sleutels. Wij krijgen huisje 825 toegewezen. Met onze koffers lopen we over het besneeuwde pad naar verblijf voor de komende dagen. Het zijn 2 onder 1 kap bungalows, opgetroken uit dikke boomstammen. Iemand had het op de internet recensies een ‘kabouter Plop huisje genoemd’.
Er is één woon-slaapkamer met een keukenblok. Er is een (open) haard, één lekkere stoel, één kruk, een tafel met 4 stoelen en een stapelbed waar je met zijn zessen in kunt slapen. 4 mensen beneden (2 X 1 paar) en 2 mensen boven. Als je met 6 mensen zou slapen, zou je met de tenen tegen elkaar slapen. Raar idee. Gelukkig zijn we maar gewoon met zijn tweeën.
De badkamer heeft een douche, toilet en wastafel en achter de badkamer zit een hele kleine sauna.
Nadat we onze spullen een beetje opgeruimd hebben, lezen we de informatie die in het huisje ligt en kijken we naar ons activiteitenschema. We willen er een lekker bakje thee bij. De inventaris van het keukenblok is zeer beperkt: een koffiezetapparaat, een elektrisch kookstel met 2 platen, een magnetron en een koelkast. Er is geen waterkoker, dus zetten we een pannetje water op het fornuis. Na een tijdje komen we er achter dat het fornuis niet werkt. Hij staat aan, de stekker  zit erin en de rest van de electriciteit werkt naar behoren. Dan maar wat chocomel warm maken in de magnetron.

Nadat we alle folders bekeken hebben, gaan we naar Lapland Safaris om onze kleding op te halen. De mensen zijn wat minder vriendelijk dan we verwacht hadden. Uiteindelijk krijgen we een overall mee, wanten en een muts en voor Kristel nog een paar laarzen. We krijgen geen sokken, helm, of shawl mee, wat eerder wel gesuggereerd werd.

Nadat we de kleding in ons huisje gelegd hebben lopen we door naar de receptie om te melden dat het fornuis niet werkt. Ze zal het doorgeven en iemand sturen.

Daarna zijn we naar de supermarkt gegaan voor de boodschappen. De supermarkt is heel klein, met een heel erg beperkt assortiment. We kopen broodjes en beleg en voor ’s middags en worst, tomatensaus, diepvriesgroenten en macaroni voor een keertje ’s avonds.

Al lopend  verkennen we de omgeving een beetje . Achter het hotel is een meertje, van waar je goed naar het Noorderlicht kan spieden. Goed om te weten, voor als we er vannacht naar toe willen.
Terug in de cabin eten we alsvast 2 broodjes en drinken een kopje thee (gezet in de magnetron) en rusten een beetje uit.
’s Avonds gaan we uit eten in het restaurant.
Daarna vroeg naar bed, want we zijn erg moe.

1. Mariska Bijsterveld:
    29 februari 2016
    Hoi zus en Angele,

Ziet er heel mooi uit. Jullie hebben het zo te zien goed naar jullie zin. Leuk om jullie te volgen.

Groetjes Mariska, René en een kus van Chloë en Joni