Winterwonderland

3 maart 2016 - Luosto, Finland

Vanmorgen toen we wakker werden, sneeuwde het. Gelukkig is het later op de dag weer een flink stuk opgeklaard en konden we later op de dag van mooi zonlicht genieten.
We hebben pas vanmiddag een activiteit op de planning staan en dat geeft ons de gelegenheid om eens een klein beetje uit te slapen en om de tijd te nemen voor het ontbijt. Ik probeer alles uit wat ze hebben en wat me lekker lijkt.
Na het ontbijt gaan we even naar het supermarktje (een supermarkt heet in Finland: Kauppa) voor broodjes voor vanmiddag. We nemen gelijk even een kijkje in het souvenirwinkeltje. Toevallig zijn onze buren daar ook net bezig met het kopen van souvenirs. Het is al met al half 12 voor we terug zijn in de kelo. We moeten ons rond 12 uur melden voor onze sneeuwschoenwandelsafari. We smeren dus snel onze broodjes en pakken onze tassen in.

Vandaag is Sonja onze gids. Onze groep bestaat uit 8 mensen.
We lopen een klein gedeelte van dezelfde route als gisteren, maar al gauw slaat Sonja linksaf omhoog de berg op. Daar is nog geen pad en al lopende door de sneeuw banen we met zijn achten een nieuw pad. Dit lopen door de droge sneeuw is veel vermoeiender dan gisteren, toen we op het pad bleven lopen. Ook Sonja houdt rekening met de achterblijvers en dit keer zijn wij dat wel. Ik val een keer en kan dan in de droge losse sneeuw amper omhoog komen. De poles waar ik op wil steunen zakken onder mijn gewicht zeker een meter de sneeuw in en op de sneeuw zelf kan ik me ook niet afzetten.
Na een woeste wandeling, waarbij ik nog 2 keer val, komen we op de top van de berg aan. Wauw! Dit uitzicht is de worsteling naar boven echt waard geweest.
Overal zien we besneeuwde bomen met opvallende vormen. Het is net als kijken naar de wolken om te zien of je er bijvoorbeeld een olifant in kan ontdekken.
Onze gids Sonja vindt een mooie plek om uit te rusten en onze lunch te gaan nuttigen. We hadden een lunchpakketje meegekregen. Een broodje met kaas, kipfilet en augurk, een reepje met chocoladestukjes erin, een pakje jus d’orange. Ook krijgen we weer warm bessensap.
Na de lunch lopen we nog ongeveer een half uur door het landschap met de grillig gevormde bomen en daarna dalen we af naar beneden. Dit gaat een stuk makkelijker dan naar boven lopen.
Rond half vier zijn we terug bij het beginpunt. We leveren onze poles en sneeuwschoenen in en gaan terug naar onze cabin.

’s Avonds hebben we weer lekker gebruik gemaakt van de sauna en ons afgekoeld met sneeuw, heerlijk ontspannen. Ook hebben we nog een poging gewaagd om de open haard aan te maken, maar dat was geen succes. De open haard heeft eventjes gebrand en hield er toen mee op.
Ach..we hebben er toch even van kunnen genieten.