Dag 14: een verbogen stekker en wandelen bij de Five Lakes

10 september 2018 - Jasper National Park, Canada

Weer: fris, bewolkt maar ook wat zon
Aantal km’s gereden vandaag: 38 km
Aantal km’s gereden totaal: 1890 km
Gespotte dieren: eekhoorns, hert, grond eekhoorn

Vannacht was het eigenlijk wel koud in de camper. En vanmorgen eigenlijk ook, dus bleven we lekker wat langer in ons warme bed liggen. Verder was het weer zo’n ochtend dat de tijd veel sneller voorbij gaat. Het was al 12 uur geweest toen we eindelijk op weg gingen. Er reed een kleine personenauto voor ons die wat slingerde en toen voor ons op de weg stil bleef staan met de alarmlichten aan. De bestuurster kwam eruit en liep op onze camper af. We dachten dat ze misschien de weg wilde vragen, want het was niet zo duidelijk waar de uitgang van de camping was. Ze vroeg ons of we wisten dat onze elektriciteitskabel uit de auto hing. Verschrikt sloegen we allebei onze handen voor onze mond: ”Oh, nee! We zijn vergeten de kabel te ontkoppelen!” Onze vorige camping was een “no hook up” en deze camping is een “partial hook up”. Bij een “partial  hook up” heb je wel elektriciteit op je campingsite, maar moet je water op een centrale plaats vullen en het afvalwater bij een sanidump dumpen. Toen we vanmorgen weg reden, hebben we allebei niet meer aan de elektriciteit gedacht. De kabel was nog heel en de stekker zat er nog aan, maar één van de pinnetjes van de stekker was verbogen.
uitzicht op de Rockies vanaf Jasper“OK. Change of plans.” We gingen nu eerst naar het stadje Jasper om bij de toeristinformatie te vragen of er iemand was die ons met de stekker zou kunnen helpen.
Jasper is een gezellig toeristenstadje met veel souvenirwinkeltjes en restaurantjes. De toeristinformatie zit midden in het stadje en is zowel toeristinformatie voor het stadje als voor het natuurpark. Bij de balie voor Jasper vroegen we naar iemand die ons kon helpen met de stekker. We werden verwezen naar Home Hardware. Verder vroegen we naar restaurants die traditioneel Canadees eten op de kaart hadden staan. We hadden wel pizzatenten, burgertenten, een Thai  en een Cantonees gezien, maar daar hebben we geen zin in. Je gaat niet naar Canada om een pizza te eten.
Bij de balie van het natuurpark vroegen we naar leuke korte wandelingen in de buurt. We wilden eigenlijk naar Maligne Canyon en Maligne Lake, maar gezien de tijd en de stekker, gaan we daar morgen naar toe. De dame vertelde dat we op moesten passen voor herten, omdat deze in dit seizoen erg gevaarlijk waren. Gevaarlijker dan beren. Verder gaf ze aan dat een gedeelte van het park afgesloten was voor werkzaamheden en een gedeelte afgesloten was omdat er een Grizzly rondliep.
Toen we terug naar de camper liepen met al onze informatie kwamen we langs Bear’s Pawn Bakery. Een heel leuk zaakje om te zitten voor koffie met iets lekkers. We kochten er 2 coffee-to-go, 2 pittige saucijzenbroodjes en allebei iets zoets. Het was echt lekker en we maakten plannen, om daar morgenochtend om half negen te gaan ontbijten. Dit gaat vast niet gebeuren, maar het kan wel, want deze bakker is van 6 uur ’s morgens tot 6 uur ’s avonds open.
Toen we naar Home Hardware reden, welke vlak bij de grote RV parkeerplaats zit, moesten we wachten voor een erg lange trein (> 72 wagons) die ook nog een tijdje stil bleef staan. We hebben zeker 30 minuten staan wachten. Bij Home Hardware, waren ze erg vriendelijk. Toen we de foto’s van de verbogen stekker lieten zien aan de dame van de kassa, zei ze dat we maar erg vriendelijk moesten praten met de jongen achter haar. De jongeman heette Brandon en ging op zoek naar een tang. In een paar seconden was het gefikst. Wij waren blij en dankbaar. Home Hardware is een winkel waar ze van alles verkopen. De benedenverdieping is een doe-het-zelf-zaak, boven vind je kampeerspullen, bakspullen, elektrische apparaten voor in huis en alles voor de auto en buiten is een soort van tuincentrum met tuinmeubels, planten en kano’s. Als je in Jasper dus nog iets nodig hebt voor je camper, kun je hier goed terecht.
five lakes trail - second lakeNu gingen we eindelijk op weg. Het was inmiddels 3 uur geweest. We reden naar parkeerplaats 15, vanwaar de 5 lakes trail begint. Deze trail is 4,5 km volgens het informatiebord. Hetzelfde informatiebord geeft aan dat de wandeling 1 tot 2 uur duurt. Wij doen 2,5 uur over de wandeling. Het is een mooie wandeling over een bochtig en af en toe steil pad. Tijdens de wandeling, kom je langs 5 meren. Het water van de meren is allemaal een mooie kleur blauw/groen. Het is een prachtige omgeving met de meren en de bergen in de verte. Het is echt genieten. We zien heel veel eekhoorns die vlak voor ons het pad overschieten of vanaf een veilige plek hoog in de boom verontwaardigd naar ons kwetteren.
five lakes trail - fifth lakeNa de wandeling rijden we terug naar Jasper om iets te gaan eten. We zien onderweg weer allemaal auto’s langs de kant van de weg staan en ook mensen die uit de auto in het gras staan en iets staan te fotograferen. Kristel pakt snel haar fototoestel met telelens. Zou het een beer zijn? Het is een jong mannetjes hert die alleen tussen de bomen staat. De mensen staan er allemaal een heisa van te maken met camera’s en geroep. Wij rijden door.
In Jasper parkeren we helemaal aan het einde van het stadje en lopen terug langs de winkels. Bij Fiddler River gaan we eten. Het restaurant is iets duurder dan de meeste restaurantjes in de stad, maar er staan erg lekkere dingen op de kaart.  De bediening is vriendelijk en correct. Water is gratis en wordt continue bijgevuld. Earl Grey gerookte Atlantische Zalm (voorgerecht)Kristel neemt als voorgerecht op earl grey gerookte Atlantische wilde zalm en Angele neemt smoked fish chowder. We schrikken van de grootte van de porties. De chowder is ongeveer 3 keer zo groot als de chowder in Tofino en is rijkelijk gevuld met kabeljauw, zalm, mosselen, garnalen, aardappelen, selderij en wortel. De gerookte zalm ligt op een bord met enorm veel groente en sla. Na het voorgerecht zitten we eigenlijk al vol, maar we hebben ons hoofdgerecht: Fiddler’s fish stew al besteld. Er worden wederom twee grote goed gevulde borden gebracht.  Fiddler's Fish stewHet stoofpotje bevat, zalm, kabeljauw, clams (ik weet het Nederlandse woord even niet meer), mosselen, garnalen en wat groenten. De saus is een tomaten-saffraan-kokos saus. En er wordt een torentje rijst bij geserveerd. Erg lekker allemaal, maar veel te veel. Wij zouden aan één zo’n bord met zijn tweeën voldoende hebben.  We krijgen ons bord dan ook niet leeg en vragen of we het ook mee kunnen nemen. We hadden meer mensen met een bakje zien lopen. Dat kon en onze restjes werden netjes ingepakt en meegegeven.
We reden in het donker door Jasper National Park terug naar de camper. Rond half 10 waren we terug op de camping en zagen tot onze opluchting dat het elektriciteitspaaltje geen schade had.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Roel:
    14 september 2018
    Mooi daar heh.... Waan me weer helemaal terug
  2. Frank Janssen:
    14 september 2018
    Wat is Canada mooi en lekker Weer genoten van jullie reisverslag en mooie foto's.