Vierde dag: Oxford

1 juni 2018 - Oxford, Verenigd Koninkrijk

We zijn vanmorgen vroeg vertrokken. Om 10:00 uur zaten we al in de auto. De bestemming was Oxford. Ruim 1,5 uur later parkeerden we op de Park & Ride aan de rand van Oxford. Hier kun je voor 2 pond de hele dag parkeren en vervolgens met zijn tweeën voor 4,80 pond met de bus naar de stad.
Christ Church CathedralWe stapten in Oxford bij een drukke kruising uit en moesten weer even wennen aan de drukte van een grote stad.
Als eerste liepen we terug naar de kathedraal die we zojuist met de bus gepasseerd hadden. Het is een heel groot gebouw of eigenlijk bestaat het uit meerdere gebouwen. Eromheen is een park. Christ Church CathedralDe entree bedraagt 8 euro voor een volwassene. De buitenkant beloofde een lange tour aan de binnenkant, maar veel gebouwen en gebieden waren afgesloten voor publiek. In the Christ Church Cathedral is namelijk ook een deel van de universiteit gevestigd. Eigenlijk kunnen er maar 5 ruimtes bezocht worden door bezoekers: de kathedraal zelf, de entree, de Hall (maar deze was vandaag ook niet open voor bezoekers), the Tom Quadrangle (een vierkant ‘plein’ van gras met fontein in het midden) en natuurlijk de souvenirwinkel.
De kathedraal is mooi met mooie glas in lood en gebrandschilderde ramen. Achterin de kerk is de Latin Chapel waar een schrijn is opgesteld voor St Fridewide (We weten dus echt niet wie dat geweest is)

Covered MarketNadat we de kathedraal hadden bezocht zijn we naar de Covered Market gelopen. Lekker even winkeltjes kijken. Naar binnen gluren bij slagers die aan het werk zijn (geen haarnetje) en bij taartenbakkers die taarten aan het decoreren zijn (ook geen haarnetje). Bij iScream Gelateria, die een award hadden gewonnen voor lekkerste ijs, hebben we een ijsje gekocht. En, mjam! die was dus echt lekker!

Bodleian LibraryOns volgende doel was de Bodleian Library. Het is een prachtig gebouw. We twijfelden eerst of we wel of geen zin hadden om met de tour mee te gaan. Uiteindelijk besloten we om wel tickets te kopen. (6 pond voor rondleiding van 30 minuten) De volgende tour waar nog plaatsen vrij waren, was om 16:00 uur. Daarom gingen we eerst in de nieuwe bibliotheek een mini-tentoonstelling bekijken over sterke vrouwen: “van Sapho tot Sufragettes”. Er was ook een minitentoonstelling over Tolkien, maar we moesten keuzes maken. Om 10 voor vier liepen we snel terug naar de verzamelplaats voor de tour. De Bodleian Library is de oudste bibliotheek van Engeland en de op één na grootste. (Die van Londen is de grootste).Ergens in de 14e eeuw is de bibliotheek ontstaan. Eerst waren er slechts 20 boeken/manuscripten maar Duke Humfrey schonk zijn collectie van 280 boeken/manuscripten. De bibliotheek was toen meteen al te klein en er werd een nieuwe gebouwd. Inmiddels telt de collectie meer dan 14 miljoen boeken. Deze staan al lang niet meer allemaal in de gebouwen van de Bodleian, maar zijn vooral opgeslagen buiten Oxford zelf (goedkoper). De Bodleian krijgt een exemplaar van alle boeken, kranten en tijdschriften die in Engeland worden gedrukt. Dat betekent dat er wekelijks 1200 items binnenkomen.De Bodleian bibliotheek is ook gebruikt als decor in verschillende films, zoals Harry Potter en de Transformers.

Inmiddels was het al vijf uur geweest en waren de bezienswaardigheden inmiddels gesloten. Ook de één na de andere winkel ging dicht. We zwierven nog een beetje door de stad en kwamen uit bij een hele grote boekenwinkel: Waterstones. Deze is tot 19:00 uur open en we vertoeven hier nog een uurtje, al zwervend langs alle boekenrekken met boeken. We kochten niks, want we hadden allebei vanmiddag al een Engels boek gekocht.
We drinken koffie met iets lekkers bij Paul’s en gaan daarna met de bus terug naar de parkeerplaats en rijden rond zeven uur met de auto terug richting Lower Moor.

BurfordOnderweg rijden we door Burford. Hier zien we een paar leuke huisjes staan en we besluiten om te stoppen, om dat stadje eens te bekijken. Volgens de ANWB-gids is Burford “een klein stadje aan de Windrush, met een bijzonder fotogenieke hellende hoofdstraat, waaraan zich een keur van oude huizen en herbergen schaart”. We lopen eerst de hoofdstraat naar boven en vervolgens weer naar beneden. Hier en daar naar binnen glurend bij Borstelwinkeltje in Burfordeen Galerie, een antiekwinkel of een kledingwinkel. Het meest bijzondere winkeltje dat we zien is een borstelwinkel. Hier verkopen ze alleen borstels. Nadat we het stadje bekeken hadden rijden we weer verder.
Uiteindelijk zijn we om 10 over negen thuis. Snel maken we iets te eten en na een kopje thee is het ‘opeens’ al weer tijd om naar bed te gaan.

1. Marco:
    3 juni 2018
    Er is ook een mooie botanishe tuin in Oxford
  2. Angele:
    3 juni 2018
    Dames geniet ervan het was een leuke voorstelling met klassieke muziek op de achtergrond.veel plezier nog

Pa en ma
  3. Moekie:
    3 juni 2018
    Heel mooi ben jaloers ik wil ook groetjes.
  4. Angele:
    3 juni 2018
    Aan Els en Anton, Leuk dat jullie meelezen. Er is iets misgegaan met jullie bericht. En hij staat nu opeens onder onze naam. René en Mariska hadden ook zoiets. We gooien het maar op een storing in het systeem.
  5. Angele:
    3 juni 2018
    @ Marco: Ik denk dat er meer mooie dingen te zien zijn in Oxford, maar de tijd was op. Nu hebben we een reden om een andere keer weer terug te reizen naar de Cotswolds en Oxford.
  6. Pa Janssen:
    3 juni 2018
    Heb er niets van gemerkt van de foto's, bij mij staan de foto's correct, waren ook weer mooi. Heb ook weer genoten van het mooie reisverhaal.
    Geniet er maar lekker van.
    Groetjes pa.
  7. Frank Janssen:
    4 juni 2018
    Hello Ladies,

Pas vandaag jullie mooie reisverhaal gelezen, gisteren was het fotoclub dus geen tijd. Wat hebben jullie maar weinig van Oxford gezien !!! Mooie foto's die ons doen terugdenken aan onze trip naar Oxford.

Groetjes Frank&Ria