Dag 5 Yosemite – Tioga Pass - Mono Lake – Mammoth Lakes

9 september 2017 - Mammoth Lakes, California, Verenigde Staten

Temperatuur: 25 °C
Afgelegde miles totaal: 334,7 miles; vandaag: 141,4 miles (226,2 km)
Gespotte Wilde dieren: 2 raven, 1 eekhoorn, 3 grondeekhoorns, moederhert met jong, zwarte vogel met felle ogen (Brewer’s Blackbird), futen, meeuwen, 5 stuks kleinere ground squirrel, onderwatervliegen

hertje langs het waterVandaag waren we allebei voor 8.00 u ons bed uit. Het streven was om voor 9.30 u te vertrekken van de camping.
Na een heerlijk ontbijt van havermout, koffie en thee buiten naast de camper, ruimden we onze spullen op om ons klaar te maken voor vertrek.
Ondertussen had Angèle een moederhert met haar jong gespot bij het riviertje naast de camping.
Het is ons gelukt om voor 9.30 u te vertrekken, we beginnen al een klein beetje de routine erin te krijgen.

Yosemite parkDe route naar onze volgende stop gaat via Yosemite Park, de Tioga Pass naar Mono Lake.
Onderweg beseffen we hoe groot het Yosemite Park is, na 2,5 uur rijden zijn we het park uit. Het is ook een park die heel erg op toerisme/recreatie is ingericht: geasfalteerde wegen naar bijzondere uitzichtspunten en naar beginpunten van uitgestippelde routes. Het is erg druk met dagjesmensen, maar het is dan ook zaterdag.
De omgeving is prachtig. Onderweg wat fotostops gehad. Tuolomne Meadows was daar een van, een heel mooi gebied.
Tioga Pass RoadOok de Tioga Pass was een heel mooi stuk om te rijden. Deze weg is maar een aantal maanden per jaar geopend, vanwege de sneeuw. Gelukkig was hij open en konden wij van deze prachtige weg en omgeving genieten.

Iets na 12.30 u besluiten we eerst ergens te stoppen om wat te eten. In de buurt van het plaatsje Lee Vining zit een benzinepomp annex leuk winkeltje annex restaurantje. Bij het winkeltje even gekeken en daarna iets lekkers uitgezocht om te eten. We nemen allebei ‘world famous fish taco’s’. Erg lekker!
World Famous Fish TacosWe hebben heerlijk buiten in het zonnetje gezeten met uitzicht op het Mono Lake in de verte. Ondertussen arriveerde een groepje jongeren uit het plaatsje Bishop, die muziek gingen maken op viool, cello en keyboard. Van klassiek tot Broadway.
Door al deze gezelligheid: muziek, zonnetje, lekker eten bleven we langer hangen.
Tegen half 3 reden we verder richting het Mono Lake. Eerst even verkeerd gereden (bleek later toch wel de goede weg te zijn…)  en daarna naar het Visitor center gegaan. Daar stond op een bord dat de mooiste tufa’s (kalkpilaren) zich bij de southside van het meer bevinden. Ik besloot om een stukje te gaan rijden met de camper. Het viel reuze mee. En ik voelde me wel stoer, zo’n klein vrouwtje achter het stuur van zo’n grote camper.

Mono LakeBij South Tufa aangekomen hoefden we geen fee te betalen omdat we een jaarpas hadden aangeschaft.
Mono lake is een erg zout meer en de Tufa’s zijn onder water ontstaan op plekken waar onderwater bronnen het meer vulde. Het meer is aan het opdrogen en nu zijn de grillig gevormde Tufa’s zichtbaar. Het meer is verder een rustplaats en broedplaats van veel vogels. We hebben er ook flink wat gezien. Ook een soort van kleine grond eekhoorn zagen we hier veel. De struiken (1,5 meter hoog) met gele bloemen die hier overal bloeien ruiken heel zoet, een beetje naar rijpe bananen.
Verder waren hier heel veel kleine gekke vliegjes. Deze zitten op het water of op het natte zand. Als je voorbij loopt vliegen ze in een zwerm op, om met een bocht weer op het water te landen. Op een informatiebord valt te lezen dat dit onderwatervliegen zijn. Nog nooit van gehoord, dus weer wat geleerd vandaag.

Nadat we een tijdje bij Monolake rondgekeken hadden gingen we verder naar Mammoth Lakes. Omdat het al later was, besloten we de Lakes te laten voor wat ze zijn en naar de camping te rijden. De camping was niet te vinden. Niet met de routebeschrijving van de camping en niet met de routebeschrijving van Google Maps. We hebben meer dan een uur rondjes gereden. Uiteindelijk, vraag niet hoe, hebben we de camping gevonden. Old Shady Rest Campground is een mooie natuurcamping. Geen Hookup hier. Maar de plaatsen liggen in een dennenbos en liggen wat verder van elkaar. Niet zo hutjemutje als op de vorige camping. Helaas kwamen we al weer in de schemer aan en was het in no time donker.

Links:
Mono-lake
Mammoth Lakes
Old Shady Rest Campground

1. Roel:
    12 september 2017
    Lekker bezig jullie! Geniet van het avontuur.
    Neem even de tijd om alle schoonheid van alle verschillende plaatsen goed in je op te nemen... na verloop van zoveel pracht wordt je er soort van onverschillig in. :)
  2. Frank Janssen:
    12 september 2017
    Hi Angele en Kristel,
    Genoten van jullie reisverhaal en prachtige foto's. Leuk om al jullie avonturen te lezen en te bekijken. Genieten maar !!!

Groetjes, F &R
  3. Moekie:
    13 september 2017
    Leuk zeg zo mooi allemaal geniet er maar van xxxx moekie.
  4. René:
    26 september 2017
    Avonturiers. Het is leuk jullie verhalen te lezen. Genietend van de natuur.