Dag 20: Joshua Tree Park en op weg naar de kust

24 september 2017 - Point Mugu State Park, Verenigde Staten

Temperatuur: 26 °C
Afgelegde miles totaal: 2556,1 miles; vandaag: 236,9 miles (379 km)
Gespotte wilde dieren: raven, grondeekhoorns en hagedissen

Vanmorgen lekker in het zonnetje onder onze eigen Joshua Tree ontbeten. Daarna gingen we weer verder.
Bij het toilet van de camping hangt een bordje “it is snake time. Please close the door thoroughly. A snake may sneak in and hide behind toilets”. Gelukkig geen slangen gezien. Niet op het toilet en ook verder op de camping niet. Wel een hele grote kever die heel raar liep met zijn achterlijf omhoog gericht. Wat googelen op internet leerde ons, dat deze kever ‘mist oogst’ om te drinken.
Vanmorgen eerst naar het bezoekerscentrum van het Joshua Tree National Park gegaan om te vragen naar een mooie korte wandelroute. We hebben niet heel veel tijd om in dit park te besteden, want ook vandaag moeten we weer een flink stuk rijden. Op aanraden van de Ranger doen we met de auto de scenic route met een aantal stops bij mooie view points. De korte wandeling ‘Hidden Valley’ is maar 1 mile (1,6 km) maar is erg mooi om te wandelen. Eerst loop je door een nauw stukje tussen rotsen om vervolgens in de verborgen vallei te komen. Door de omsluiting van de rotsen is het hier iets vochtiger dan in de rest van het park en daardoor is hier een grotere verscheidenheid aan vegetatie. Een speciaal soort dennenboom en ook een aan het klimaat aangepaste eikenboom. Leuke wandeling.
Bij Skull Rock zijn we ook gestopt, maar hoewel hier ook een korte wandeling aangegeven is, hebben we net als de meeste toeristen snel een foto genomen van de rots die er uit ziet als een doodshoofd. Bij het plaatsje Oasis reden we het park weer uit. Dit ligt een stuk oostelijker dan Yucca, waar we het park in gingen en aangezien we vandaag naar het westen rijden, leverden dat flink wat extra km’s op. Onze bestemming van vandaag is Point Mugu State Park in de buurt van Ventura (ten westen van Los Angeles) We hebben daar een Camping gereserveerd met RV-plaatsen direct aan het strand. Wat is er mooier dan in slaap te vallen met het ruisen van de zee,en de zilte lucht en ’s morgens wakker te worden van het gekrijs van meeuwen om vervolgens met je voeten in het zand te ontbijten?
Vanaf het Joshua Tree National Park lijken we opeens weer de ‘beschaafde’ wereld in te rijden. Nu zijn er overal langs de weg eettentjes (meestal hamburgertenten, steak houses of andere fast food belevingen) te vinden. Als we eenmaal op de high way/ free way rijden is er ook om elke afrit wel een grote supermarkt te vinden. Iets wat we eerder gedurende onze reis niet zijn tegengekomen.
We hadden gehoopt de zon in de zee te zien zakken, maar als de zon ondergaat, rijden we nog in het drukke verkeer om San Francisco. Even later rijden we bij Malibu en zien we de Pacific nog wel in een oranje gloed maar de zon is helaas al onder. Het wordt nu snel donker en het is echt donker als we bij Point Mugu State Park aan komen. In tegenstelling tot bij andere parken vinden we hier geen informatie over waar de campground zich bevindt. We rijden in het donker een parkeerplaats op die totaal onverlicht is. We zien wel dat hier wat auto’s staan die hier, net als wij,op dit tijdstip niet mogen zijn. Het park is volgens het bord bij de ingang open tot sunset. We voelen ons niet helemaal happy op deze plek. Op de informatie en bevestiging is geen routebeschrijving of een goed adres te vinden. Aan de overkant van de straat, hebben we een andere campground gezien en daar rijden we maar naar toe. Een vriendelijke (erg jonge) vrouwelijke ranger kan ons vertellen waar de door ons gereserveerde campground is. Ongeveer nog 2 minuten doorrijden en dan aan de linkerhand. En inderdaad als we nog wat doorrijden zien we direct aan onze linkerhand allemaal campers op een rij staan en hier en daar een kampvuurtje branden. Als we ons inchecken krijgen we nummer 36 toegewezen. Helaas is dat direct naast de septic toiletten (dixies) en de afval container. Omdat we onderweg nog koffie hadden gedronken met iets lekkers, hebben we eigenlijk helemaal geen honger. Op onze picknickplaats drinken we lekker een kopje thee en kijken we hoe de maan ondergaat. Een stukje verderop vieren een aantal mensen een feestje bij een kampvuur.

1. Moekie:
    28 september 2017
    Dat is mooi nog bedankt voor de mooie kaart zie jullie snel .gr moekie.
  2. Pa Janssen:
    28 september 2017
    Weer een hele belevenis vandaag, heb weer genoten van jullie mooi verhaal en dito foto's.
    Ik hoop jullie weer gauw te zien.
    Groetjes pa.