Tweede streepje op mijn bucket list: het Noorderlicht zien

1 maart 2016 - Luosto, Finland

Gisteravond besluiten we om gebruik te gaan maken van de sauna. Na de gebruiksaanwijzing te hebben gelezen, maak ik de sauna gereed. Het duurt ongeveer 30 minuten alvorens de sauna warm genoeg is voor gebruik.
Na een lekkere douche gaan we de sauna in. Wat is dit heerlijk!
Na ons saunarondje koelen we ons af met de sneeuw die Angèle uit onze ‘voortuin’ heeft gehaald.
Daarna nog even in bikini buiten gestaan bij -11 C…brr…koud…maar wel goed afgekoeld ;-)
Van de sauna hebben we trek gekregen om wat te eten, Angèle heeft lekkere pittige macaroni gemaakt.

Om een uur of 22.00u hebben we al een paar keer gekeken op de noorderlichtapp van Voigt travel, of er misschien kans is om het noorderlicht te gaan zien.
Op het ACE satellietbeeld kun je op een grafiek zien of de actuele bz-waarde negatief is, zo ja, dan is er kans op noorderlicht.
Na een aantal keer gekeken te hebben, zie ik dat de bz-waarde naar de min gaat en dat hij steeds verder zakt.
Tegen 22.30 u besluiten we om onze thermosoveralls aan te trekken over onze pyama’s, rugzak inpakken, camera alvast op het statief plaatsen. Checklist met fotografietips snel nog even extra doornemen en we gaan op pad.
We lopen vanuit ons huisje richting het hotel en achter het hotel loopt een verlicht pad naar een schaatsmeertje.
Daar aangekomen merken we dat we niet de enige zijn die hopen om het Noorderlicht te mogen aanschouwen.
Eerst is er niks te zien, na een kwartier begint er een heel flauw schijnsel, met het blote oog nauwelijks te zien, maar als ik een foto maak met mijn camera, zie je wel wat.
Na even geduld te hebben, wordt het Noorderlicht beter waarneembaar. Dan zien we het recht voor ons, dan weer achter ons. Wow!! Dit is zo geweldig om te zien! Net als we denken dat het bijna klaar is, komt er een mooi groen gordijn van groen licht wat door de lucht lijkt te zweven. Prachtig! Jammer genoeg was net op dat moment mijn accu leeg en voordat ik de accu gewisseld had, was het weg.
Gelukkig wel een aantal foto’s kunnen maken van het Noorderlicht, maar veel belangrijker nog: dat Angèle en ik dit schouwspel mochten ervaren. Af en toe ook genieten van het moment, anders ben je teveel bezig met je camera en mis je de ervaring van het ongestoord genieten.
Ik ben erg blij dat we nog op jacht naar het Noorderlicht zijn gegaan.
Een mooie afsluiter van een prachtige dag. En op 1 dag 2 activiteiten van je bucketlist af kunnen strepen, da’s ook bijzonder op deze extra dag van het jaar.

Uiteindelijk zijn we tot kwart voor één gisteren buiten geweest. Daarna, om op te warmen nog een lekker bakje thee. We lagen pas om kwart voor 2 in bed. Vanmorgen om 7 uur ging de wekker weer, voor ons volgende avontuur…..

1. Wendy Koedoot:
    1 maart 2016
    Wauw.... ziet er erg mooi en indrukwekkend uit zeg.
  2. Mariska Bijsterveld:
    1 maart 2016
    Wauw, Het ziet er super gaaf uit. Mooie foto's. Jullie zijn heerlijk aan het genieten. Heel leuk om met jullie mee te mogen genieten. Leuke reisverhalen.

Groetjes uit Olst
  3. Fred:
    1 maart 2016
    Ik heb in de bioscoop gezien dat het Noorderlicht afkomstig is van flesjes Heineken, die in de ruimte zweven ???? (of toch niet ???l)
  4. Pa Janssen:
    1 maart 2016
    Wat een belevenissen allemaal, dan is het toch gelukt om het noorderlicht te zien, fantastisch mooi!!!
    Groetjes pa.
  5. Angele:
    3 maart 2016
    @ Fred,
    Echt wetenschappelijk bewijs heb ik er niet voor... maar ik denk dat de sterretjes op de Heinekenflesjes misschien van het Noorderlicht komen...