Dag 6: Tussen Ucluelet en Tofino

2 september 2018 - Ucluelet, Canada

Weer: Zonnig
Aantal km’s gereden vandaag: 81 km
Aantal km’s gereden totaal: 476 km
Gespotte dieren: banana slug, allerlei vogels tijdens de Rainforest trail

Na het ontbijt reden we vanmorgen naar het visitor center van het Pacific Rim National Park. We kochten er een jaarkaart voor alle Nationale Parken in Canada. Er hingen waarschuwingsborden voor wolven en beren. Er is minimaal 1 beer die op het strand menseneten te pakken heeft gekregen en daar nu bewust naar op zoek gaat. Er mogen geen etenswaren of geurende cosmetica meegenomen worden naar het strand.
Rainforest Trail ANadat we de jaarpassen gekocht hebben, rijden we door naar het beginpunt van de Rainforest Trails. Er zijn er 2: Rainforest Trail A en Rainforest trail B. Beide zijn ongeveer één km lang. We lopen ze allebei. Het zijn prachtige wandelingen door een woud in allerlei tinten groen, met varens en mossen en oeroude cederbomen die tot de hemel reiken. De wandelingen gaan over vlonders, bruggetjes en trapjes. Onderweg zijn er informatieborden met informatie over het bos, de bomen, de planten de insecten en het ecosysteem. We hebben vooral veel geleerd over “the cycle of life” van dit bos. Meer dan 80% van de bomen in dit bos is ontkiemd en gegroeid op een omgevallen boom. Ceder Tree langs Rainforest Trail ADaar gaat die cycle of life dan ook over: dat iedere boom, na zijn groeiperiode weer als voeding dient voor andere planten, dieren en bomen. Het is dan ook niet verbazend dat er heel veel omgevallen bomen liggen. Bemost en begroeid met varens en andere planten. We hebben bomen gezien die volgens de informatiebordjes al 800 jaar oud zijn. Op sommige plaatsen in het woud hangt heel sterk de geur van cederhout. Zoals die blokjes hout, die je in de kast hangt, tegen de motten.
Schooner CoveNadat we van zowel trail A als trail B genoten hebben, rijden we door naar Schooner Cove Trail, een paar km verderop. Deze trail voert ons wederom door een stuk regenwoud met hoge ceders, naar een zandstrand in een inham aan de zee. Als we naar rechts kijken, zien we een neergestort vliegtuigje. Althans dat lijkt zo. Als we er naar toe lopen, blijken het een aantal door de zon gebleekte boomstammen te zijn.
Banana SlugAls we teruglopen door het bos, zien we een banana slug (bananen naaktslak): Geel met zwarte vlekken en glimmend. Deze beesten kunnen wel 20 cm lang worden. 2 jochies van een jaar of 8, die we op het strand ook al gezien hadden, leggen ons het verschil uit tussen een ‘snail’ en een ‘slug’. Een snail is een slak met huisje en een slug is een naaktslak. Weer wat geleerd!
Als we weer terug bij de camper zijn, rijden we de laatste 15 km naar Tofino. Het is lastig om een parkeerplek voor de camper te vinden in Tofino. Tofino is echt een toeristisch plaatsje met souvenierswinkeltjes en kunstwinkeltjes. Omdat we pas om vijf uur in het stadje aangekomen zijn, zijn veel winkeltjes al dicht. We lopen wat door het stadje en snuffelen wat in de plaatselijke boekenwinkel, daarna gaan we op zoek naar een plaatsje om te eten. We belanden bij SoBo. SoBo staat voor Sophisticated Bohemian. Op de kaart staan snacks, kleine gerechten en grote gerechten. We nemen 2 snacks en 2 kleine gerechten: gegratineerde oester, maisbrood met maple-boter, smoked fish chowder en tonijn. Als dessert nemen we een vruchtencrumble met vanille ijs. Het maisbrood is warm en luchtig. Het lijkt wel een stuk cake.
Om 10 uur zijn we terug bij de camping.

1. Femke:
    Gave slug!
  2. Bea:
    6 september 2018
    Indrukwekkend die grote bomen, prachtig!
  3. Frank Janssen:
    6 september 2018
    Zo herinneren wij onze wandelingen door het regenwoud ook. Erg mooi gebied daar !!! Nog mooie stenen geraapt op het strand ? Prachtige foto's !!!
    Groetjes
  4. René: