Dag 18: laaghangende bewolking, regen en wegwerkaamheden

Weer: koud, regen
Aantal km’s gereden vandaag: 92 km
Aantal km’s gereden totaal: 2424 km
Gespotte dieren: eekhoorns

Op de camping in Golden hebben we wifi. We hebben gisteravond al twee verhalen en de bijbehorende foto’s geupload en wilde vandaag nog 2 verhalen uploaden, zodat we weer helemaal ‘bij’ zijn. Het schrijven van een verhaal en het uploaden duurt altijd langer dan we denken. Hierdoor reden we pas iets over 12 van de camping af. We moesten toen nog water bijvullen (de tank was zo goed als leeg) en het afvalwater lozen. Deze camping heeft geen eigen sanidump en we werden verwezen naar een benzinepomp in de buurt, waar we konden dumpen, konden tanken en ook een gratis kopje koffie zouden krijgen. Wel, de dame achter de kassa is werkelijk de eerste niet vriendelijke Canadees die we tegenkomen. Nadat we ons afval geloosd hebben, rijden we snel verder. We hebben geen zin in het kopje koffie van haar. Benzine kon ze ons overigens niet verkopen, omdat ze alleen octaan 87 had en we van de camperverhuurmaatschappij octaan 89 moeten tanken.
Glacier National ParkUiteindelijk reden we pas om één uur uit Golden. De afstand naar Glacier National Park is maar circa 90 km. Onderweg naar Glacier National Park wordt er veel aan de weg gewerkt. Heel veel. We lopen hierdoor zo ongeveer een uur vertraging op. Door de laag hangende wolken zien we niets van de omgeving. Ergens achter de eerste bomen, die we wel kunnen zien, moeten besneeuwde bergen en bergtoppen zichtbaar zijn. We zien ze niet.
Om 3 uur zijn we bij de camping. Omdat we onderweg weer langs een tijdzonegrens zijn gekomen is het 2 uur ’s middags. Het lijkt of we een uur gewonnen hebben, maar als we morgen richting Lake Louise gaan (= zelfde weg weer terug naar het oosten) zijn we dat uur weer kwijt. Daarbij wordt het nu een uur eerder donker, dus kunnen we met dit ‘gewonnen’ uur niet langer wandelen.
Nadat we ons geregistreerd hadden (het was even zoeken waar we dat moesten doen), gaan we eerst eens lunchen. Het worden weer gebakken eieren in de camper. Een lekker kopje thee erbij en we krijgen het weer warm. We hebben erg veel zin om vandaag in dit park lekker te wandelen. Tijdens het eten horen we opeens gekletter op het camperdak. Het regenen begint zachtjes, maar al snel regent het flink door. Het regent te hard om te gaan wandelen en dus blijven we in de camper en lezen we wat en nemen nog een bakje thee met chocolade.
Rond vier uur lijkt de regen weer wat minder te worden en gaan we alsnog een stukje wandelen. We kiezen als eerste voor de wandelroute “meeting of the waters”. Deze wandeling brengt ons naar een brug waar 2 waterstromen elkaar ontmoeten. Deze wandeling is maar 1,7 km en na 45 minuten zijn we weer terug. We willen nog een wandeling doen. Er is er één van 4,2 km, die naar een meer gaat en weer terug. Als we het betreffende pad willen nemen staat er een waarschuwingsbord dat in dit gebied een grizzly is gesignaleerd. Het begint in het bos al schemerig te worden, dus we besluiten deze wandeling niet te lopen. We lopen nog wel een uurtje op een ander pad en gaan daarna weer terug naar de camping.
Bij de camping aangekomen, kopen we een fire permit en maken we een kampvuurtje. Rond een uur of half negen begint het zo hard te regenen, dat we naar binnen vluchten.
Achteraf gezien hadden we ons deze rit kunnen besparen. De prachtige uitzichten kunnen we niet zien door de laaghangende bewolking, de weg is niet prettig rijden wegens veel vrachtverkeer en wegwerkzaamheden en in het park wandelen lukt ook niet door de regen.
Hopelijk hebben we morgen helder zicht en zien we nog een klein beetje van de rocky mountains.

1. Frank Janssen:
    16 september 2018
    Hello Ladies,
    Genoten van jullie reisverhalen( heb wel alles gelezen) en mooie foto's, vooral die in de sneeuw. Druk gehad met bezoek en verjaardagen daarom deze verlate reactie. Héél veel reisgenot en groetjes van ons