Dag 1: De reis naar Birch Eco Cottage

30 augustus 2016 - Ballyroney, Verenigd Koninkrijk

De reis naar Noord-Ierland verliep voorspoedig: geen file, de auto op tijd afgeleverd, geen lange rijen bij inchecken of bij de douane, geen stakingen of stiptheidsacties en met het vliegtuig geen vertraging.

Na onze vliegreis van 1 uur en 15 minuten kwamen we aan op Belfast International Airport.

Al snel hadden we de bagage en gingen we op weg naar de balie van Europcar om de auto op te halen.

Tot onze stomme verbazing meldde de dame bij het loket dat we verplicht waren om een verzekering af te sluiten voor de auto en een borg moesten betalen, dit was niet bekend gemaakt tijdens de online boeking.  Het was een behoorlijk extra bedrag zullen we maar zeggen.

Na deze voor ons onprettige ervaring gingen we op zoek naar de auto.

Een donkergrijze Vauxhall Astra, een vrij nieuw exemplaar.

Na de bagage in de auto gestopt te hebben, gingen we onze reis vervolgen naar ons eerste huisje.

Birch Eco Cottage in Ballyroney, County Down. De reis verliep erg spannend...een ritje met een achtbaan is er niks bij. Reden: mijn vrouw was nog niet zo erg gewend aan het links rijden met een voor haar nog onbekende automobiel, waardoor ze de eerste de beste stoep meenam en rakelings een enorme paal miste. Ook die bekende Ierse muurtjes kwamen soms akelig dichtbij.

Om  16.45 u kwamen we heelhuids en zonder verdere beschadigingen aan onze auto op de plaats van bestemming.

Na kennismaking met de eigenaresse van de cottage en een summiere uitleg van het hoe en wat, konden we onze bagage uitpakken en ons huisje inspecteren.

Bij de Lidl die we onderweg tegengekomen waren hebben we wat boodschappen gehaald, waaronder paella, die we ’s avonds opgewarmd hebben.

Om 20.00 u gingen de dames onder de wol, ze waren namelijk erg moe, want ze waren enorm aan vakantie toe.

En ze wilden de andere dag uitgerust weer op pad.

We verblijven in Birch Eco Cottage in Ballyroney. Dit huisje is gebouwd van berkenhout. De mensen die dit huisje gebouwd hebben wonen er naast. Ze proberen zo neutraal mogelijk te leven. Groenten uit eigen tuin, een windmolen en zonnepanelen. Dat idee hebben ze ook doorgevoerd in de cottage, maar ik moet zeggen dat er niet in luxe wordt ingeboet. De keuken is van alle gemakken voorzien: gasfornuis, oven, toaster, afzuigkap, koelkast en IKEA  bestek en pannen. Alles wat je in een normaal huis ook hebt. In het hele huisje is vloerverwarming. In de huiskamer staat een houtkachel, een bank, een eettafeltje met 2 stoelen, een dekenkist, een tafeltje en een wandrek met folders uit de omgeving. De badkamer is ook van alle gemakken voorzien: toilet, wastafel, bad en douche. We hebben wel het vermoeden dat diegene die het huis gebouwd heeft lang is. De wasbak in de badkamer en het aanrecht in de keuken zijn erg hoog.

Het afval moet gescheiden worden in papier/karton, plastic, glas,voedselresten (geen vlees), sanitair afval en rest afval. Het warmwater wordt opgewarmd door de zonnepanelen en door de houtkachel in de woonkamer. Als de temperatuur van het warme water ’s morgens onder de 50 graden is en het ziet er naar uit dat het geen zonnige dag wordt, dan moeten we de houtkachel een uurtje opstoken. Er loopt hier buiten ook nog een hond rond, die graag een beetje aandacht krijgt.

1. Pa Janssen:
    1 september 2016
    Nou, dat was wel even een tegenvaller met die auto, maar ja, niet getreurd, geniet maar van jullie vakantie.

Liefs pa.
  2. Linda:
    1 september 2016
    Brrrr.... links rijden, zou ik ook echt eng vinden!
    Leuke eerste dag dames!
    En leuk geschreven Kristel
  3. Fred:
    1 september 2016
    Ik heb ook in Ierland gereden met een auto met rechts het stuur en links schakelen, heb ook een stoeprand geraakt met als gevolg krassen op de wieldop. Vooral bij een kruispunt is het altijd nadenken waar je terecht moet komen, dus blijf denken !!