Dag 9: Giant’s Causeway

7 september 2016 - Giant's Causeway, Ierland

Gisteravond was het erg koud in de cottage. Gezien onze ervaringen met houtkachels, hadden we geen zin om de kolenkachel aan te doen. Volgens de beschrijving van het huisje zou de verwarming 2 X per dag (’s morgens en ’s avonds) aangaan, maar die was echt niet aangegaan sinds we er waren.
Vanmorgen hebben we maar eens gekeken hoe de verwarming stond ingesteld: die stond dus niet ingesteld. Hij stond wel op “timed”, maar op de tijdschakelaar stond er geen tijdvak “aan”. Zelf maar ingesteld dat deze ’s morgens en ’s avonds een paar uur aangaat en we hebben nu een heerlijk warme cottage.

Vanmorgen waaide het vreselijk hard. Zeker geen weer om op een touwbrug te gaan lopen. De Carrick-a-Rede ropebridge viel dus al af als bestemming. Er wordt geadviseerd om niet naar de Dark Hedges te gaan als het hard waait. Die bestemming viel dus ook af.
85De bestemming voor vandaag werd de Giant’s Causeway. Een hoogtepunt van deze vakantie, waar we erg naar uitkeken.… Kristel had in haar fantasie altijd gedacht,dat het op een afgelegen plek was en dat je ernaartoe kon wandelen.…Toen we in de buurt aangekomen waren, zagen we auto’s, touringcarbussen volgeladen met toeristen.…Er was een hele grote parkeerplaats, waar mannetjes stonden die je vertelden waar je moest parkeren.…Vlakbij was een enorm groot bezoekerscentrum, waar je je tickets moest kopen.…Prijs 9 Pond pp. Dit hield in dat je naar het bezoekerscentrum kon gaan, audiotour, tour met gids, bezoek aan het winkeltje, toegang tot café, etc. …Echter…we wilden alleen gebruik maken van de parkeerplaats en de Giant’s Causeway zelf zien.…Buiten op een bord stond ook nog vermeld dat als je alleen de Giant’s Causeway wilde zien en er te voet naartoe wilde, dat was gratis.…Dus we kochten 1 ticket. De man achter de toonbank zei dat we allebei een ticket moesten kopen. Wij uitleggen dat we niet naar het bezoekerscentrum wilden gaan, geen gebruik wilden maken van de audiotour en tour met gids, maar dat we alleen de auto geparkeerd hadden en met zijn tweeën de Giant’s causeway wilden zien. Een hele hoop gedoe, want de medewerker en de erbij geroepen manager vonden, omdat we met zijn tweeën in de auto hadden gezeten 9 Pond pp moesten betalen. Dat vonden we allebei belachelijk. Nogmaals gevraagd hoe we te voet naar de Causeway konden gaan en geprobeerd uit te leggen dat één van ons dus te voet is gegaan en de ander met de auto is gekomen en dat die 9 pond betaald heeft. Volgens de heren zouden we in de problemen komen, omdat we bij het verlaten van het terrein de kaartjes moesten laten zien en als er dan 2 mensen in de auto zaten en er maar één kaartje was…. “Bedankt, voor de informatie”, dachten wij. Wij zorgen er dan wel voor dat er maar één in de auto zit. Demonstratief hebben we geen tweede kaartje gekocht en zijn we omgedraaid en heel zichtbaar niet door de entree en niet door het bezoekerscentrum naar de Causeway gelopen.

The Giant's Causeway vol met toeristen…Het was een enorm circus op de Giant’s Causeway. …Natuurlijk weet je dat er meer toeristen naar gaan kijken, maar zoveel…er reden zelfs minibusjes af en aan om bezoekers naar de Causeway te brengen.…Daar spatte mijn fantasie als een zeepbel uiteen.……
Op de Causeway zelf, -die op folders en posters zo mooi leeg en harmonieus is-, zaten, stonden, liepen, klommen, schreeuwden, poseerden en fotografeerden honderden toeristen. Het leek wel een klimpark voor volwassenen. Het was erg lastig om de Causeway te fotograferen zonder andere toeristen op de foto te krijgen.

165 tredenOp de omringende kliffen waren wandelpaden aangelegd. Wij besloten de rode wandeling te nemen die naar boven liep en boven over de kliffen terug naar het bezoekerscentrum ging. De weg was steil en had  een trap met wel 165 treden. Het uitzicht vanaf de klifrand, maar ook vanaf het wandelpand zelf was erg mooi. Van bovenaf stelt de Giant’s Causeway niet veel voor. We herkenden hem vanuit de verte eigenlijk alleen maar, omdat er zoveel mensen op liepen.

Haar eerste Guiness bij Nook'sNa terugkomst van de wandeling hebben we bij Nook’s wat gedronken. Dit cafeetje zat net naast het bezoekerscentrum. Kristel had wel erg zin in een biertje gekregen en heeft haar eerste Guiness van de vakantie op, Angèle heeft een cappuccino genomen. Daarna heeft Angèle alleen de auto gehaald en heeft ze Kristel opgepikt bij Nook’s. Geen gezeur met parkeerwachten en toch maar 9 euro betaald met zijn tweeën.

92Daarna zijn we doorgereden naar onze volgende stop: Dunluce castle, een kasteelruïne. Dunluce Castle was tot 17.00 u open en een half uur voor sluitingstijd mocht je er niet meer in. Het was net half 5 geweest, dus we hadden pech. Aan de buitenkant liep een wandelpad, waardoor je het kasteel gelukkig ook goed kon zien en er wat foto’s van kon maken. Als je naar de foto’s kijkt , lijkt het net of we er echt geweest zijn. De entreeprijs voor deze ruïne was overigens ook 5 pond p.p., dus dat hebben we ook weer uitgespaard.