Dag 10: Dark Hedges - Mussenden Temple – Portrush

8 september 2016 - Portrush, Verenigd Koninkrijk

We hebben last van het Ring of Kerry Effect.
Toen we 7 jaar geleden een rondreis door Ierland maakten, hadden we op de mooiste plek van de reis 3 dagen slecht weer en hebben we minder van de omgeving kunnen genieten. 2 jaar geleden tijdens een rondreis door Schotland, heeft het 3 dagen geregend toen we in Fort Wiliam zaten. Dat was juist het stukje van de reis, waar we qua natuur en omgeving heel erg naar uitgekeken hadden.
En nu zitten we in het Noorden van County Antrim, met veel dingen om buiten te doen en is het al voor de derde dag helemaal grijs, waait het hard en is het een beetje regenachtig.
We hadden gepland om vandaag naar het eiland Raithlin te gaan om daar te wandelen en van de omgeving te genieten, maar met dit weer hebben we daar weinig zin in.

95We vertrekken vandaag een half uurtje later dan normaal en rijden naar de Dark Hedges. De Dark Hedges is een laan die eeuwen geleden beplant is met beuken. Deze beuken zijn nu circa 350 jaar oud. In 1996 hebben ze er 94 geregistreerd. Helaas zijn er in 2006 14 geveld door een storm. De beuken zijn reusachtig en de lange takken grijpen in elkaar. Dit geeft een bijzonder mysterieus effect aan het laantje en daarom is het ook gebruikt in de Game of Thrones serie als de King’s Road. Natuurlijk waren we ook hier niet de enige toeristen.

96Nadat we bij de Dark Hedges een uurtje hebben rondgelopen, rijden we verder naar het westen, naar de Mussenden Temple. De Mussenden Temple is door the Earl Bishop gebouwd ter ere van zijn nichtje, wiens schoonheid hij zeer bewonderde (ja, ja!) Hij hield hier een bibliotheek met duizenden boeken. In de kelder van het gebouw brandde constant een vuur om er voor te zorgen dat de boeken op deze klif bij de zee niet vochtig werden.
Het is een prachtig gebouwtje op een zeer bijzondere locatie. Zeer fotogeniek.
Het bijbehorende Downhill Dimense House is door the Bishop bewoond geweest in de 17e eeuw. Vanaf 1944 is het huis in verval geraakt. Behalve de buitenmuren, die overigens zeer indrukwekkend zijn, is er niet veel meer van over.

Vanaf de Mussenden Temple, heb je aan twee kanten uitzicht op een lang en breed strand. Hierdoor krijgen we zin om aan het strand te lopen. Aan de hand van de kaart schatten we dat het strand aan de rechterkant het strand van Portrush moet zijn en dus rijden we naar Portrush.
100Eerst wandelen we over het West strand, wat maar een klein strandje is. Daarna lopen we door het stadje naar het Oost strand. Dit is een lang strand dat geflankeerd wordt door duinen en door loopt tot witte kliffen. Tot het weer gaat regenen lopen we Noordwaarts. Daarna weer terug naar het stadje en door het stadje naar het West strand, waar de auto geparkeerd staat. Portrush, met de twee stranden, heet een toeristisch stadje te zijn, maar aan de winkels is dit niet af te zien. Er zijn geen souvenierswinkeltjes en ook de restaurants en cafeetjes zijn maar zeer beperkt. We hebben er 5 geteld, waarbij het bij 4 ontzettend druk was en bij de 5e helemaal leeg.
Op de terugweg heeft Kristel, zo’n beetje alle kleurveranderingen van  de lucht gefotografeerd.

Na achten reden we pas uit Portrush weg en dus aten we weer erg laat in onze cottage.  We beginnen een beetje aan deze cottage te wennen en we vinden het nu toch wel een klein, knus huisje. De pissebedden nemen we voor lief.

Vandaag hebben we tot nu toe het slechtste weer gehad met echt veel regen.

1. Moekie:
    9 september 2016
    Jullie zullen ook wel al genoten hebben, van al die mooie dingen.
    af en toe een buitje regen en af en toe de zon dat is Ierland.
    Groetjes moekie.
  2. Linda:
    11 september 2016
    Die beuken! Prachtig!
    Jammer van de regen.
    Wat ziet het er allemaal mooi uit.