Dag 3: Dagje Belfast

1 september 2016 - Belfast, Verenigd Koninkrijk

Na een lekker ontbijtje met toast, marmelade en verse eieren gingen we ons opmaken voor een dagje Belfast.
Net voor ik de auto in wilde stappen, kwam de hond des huizes aangesjokt voor een knuffel. Die weet al bij wie ze moet zijn voor een knuffel en een aai ;-)

Onderweg hadden we nog een omleiding, waardoor we met een kleine vertraging iets later aankwamen in Belfast.
Titanic Experience Centre BuitenkantOnze eerste stop was bij de Titanic Experience.
Het gebouw was heel apart om te zien.
De entree was 17,50 pond p.p..
Binnen heb je echt alles over de Titanic. Over de ontwerpen van het schip, de bouw, de 1e keer te water, de allereerste reis, de verhalen van de overlevenden van de scheepsramp.
Ook vertelden ze over het leven in Belfast, de werkvoorziening die de bouw van de Titanic voortbracht.
Titanic Experience CentreEr was ook een film, die liet zien dat ze het wrak gevonden hadden. Het was een hele complete experience, ze hadden ook de hutten nagemaakt van de 1e, 2e en 3e klasse.
Buiten kon je het schip de ‘Nomadic’ bezichtigen, de laatste sloep van de firma Harland & Wolff,  die ook de Titanic gemaakt heeft. De ‘Nomadic’ heeft nog passagiers gebracht vanuit de haven van Cherbourg naar de Titanic, die net buiten de haven lag.
De Titanic Experience was niet wat we er van verwacht hadden. We weten niet precies wat we wel verwacht hadden, maar dit niet. We zijn ook erg lang binnen geweest, maar op een gegeven moment, was het gewoon ‘too much’ en zijn we over de tentoonstelling gelopen zonder nog iets te bekijken.

Na onze Titanic Experience, zijn we naar het centrum van Belfast gereden. Hier waren we uiteindelijk pas om tien over vier. We gingen op zoek naar de politieke muurschilderingen, maar omdat we geen goede kaart hadden, was dit erg lastig. Na een stuk gelopen te hebben, kwamen we een aardige meneer tegen, die ons de weg wees. Uiteindelijk na toch nog wat zoekwerk, zagen we dan de eerste politieke muurschilderingen.

Belfast MuralBelfast Mural

We kwamen ook nog een groepje mensen tegen, die een speciale kaart hadden met de locaties erop. We mochten er een foto van maken, zodat het makkelijker zoeken was.
In de stad waren er ook stukken, die afgezet waren met hekken en muren, de scheidslijn tussen de katholieken en protestanten.

Omdat we moeie voeten hadden zijn we met de dubbeldekker terug naar het stadscentrum gereden.  Natuurlijk gingen we bovenin bij het raam voorin zitten.
Bij het stadcentrum aangekomen zagen we al vrij snel een Tourist Information Center, even naar binnen gegaan. Daar had je een boekje over de muurschilderingen, misschien hadden we eerst beter naar het Tourist Information Center kunnen gaan en daarna op pad naar de muurschilderingen. Tip!
Ik heb ook weer een speldje gekocht voor mijn verzameling, die ik eerst altijd op mijn camerarugtas bevestigde. Maar na het verlies van mijn Ierse klavertje 4, die ik tijdens de Ierlandvakantie in 2009 had gekocht (daar is mijn vakantiespeldjesverzameling begonnen) bewaar ik ze nu in een doosje.
Ik heb nu trouwens weer een klavertje :-)

Van al dat struinen door de stad (de busreis even buiten beschouwing) hadden we best trek gekregen, maar hadden geen zin om uitgebreid uit eten te gaan. Het was inmiddels ook al wat later, een uur of 20.00 u, dus doken we de mc.D in voor een snelle warme hap.

De weg terug was in het donker en er zijn toch stukken waar we met het grote licht gereden hebben, anders zag je niet zo goed waar je reed. En ze hebben daar leuke bochten en smalle weggetjes en hidden dips. Dat laatste zijn stukjes in de weg die plots heel steil naar beneden gaan en die zie je van te voren niet, dus vandaar de term: HIDDEN dips.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Femke:
    2 september 2016
    Hidden dips....vandaar de verplichte autoverzekering! :-)
  2. Fred:
    2 september 2016
    Dat van de Titanic lijk me reuze interessant, maar ik weet wat je bedoel als je op een gegeven moment genoeg gezien heb.
    Dat je in Belfast nog steeds verschil ziet tussen de wijken had ik niet gedacht, ik dacht dat het al lang voorbij was, zoals nu Oost/West Berlijn gewoon een stad is zonder scheidslijnen
  3. Moekie:
    Hoi Kristel en Angèle,
    hier een berichtje van mij. zo te lezen hebben jullie het wel naar de zin. Groetjes moekie.xxx
  4. Angele:
    12 september 2016
    @ Fred:
    De muren en hekken staan er nog steeds. Ik weet niet of de hekken 's nachts nog dicht gaan. Overdag stonden ze open. Het was een akelig gezicht. Ik heb ergens gelezen dat er nog steeds meer bij gebouwd zijn. In de jaren 90 waren er rond de 18 in Belfast en nu zijn het er meer dan 40. In heel Noord Ierland zijn er 109. Er is 1 muur gesloopt in februari van dit jaar en er zijn plannen om voor 2023 de meeste muren te hebben gesloopt.