Dag 2: Vancouver

29 augustus 2018 - Vancouver, Canada

29 augustus 2018

Gespotte wilde dieren: een wasbeer met honsdolheid, volgens een voorbijganger.

Vanmorgen al vroeg uit de veren, voor ons doen: rond 7.00 u.
Aangezien we geen ontbijtmogelijkheden hebben in het hotel, gaan we op zoek naar een plekje om te ontbijten. In de buurt zit een bedrijventerrein, waar ze een lekker koffietentje hebben: Creme de la crumb.
We hebben allebei erg veel zin in koffie! In de vitrine lag een boel lekkers, de keuze was lastig. Angele liet haar oog vallen op een kaneelbroodje en ik een muffin met citroen en blauwe bessen. Erg lekker!
Na het ontbijt zijn we met de shuttlebus richting het station gegaan en van daaruit verder met de skytrain naar Waterfront (downtown Vancouver).
Uitzicht vanaf de pierHet was grijs en regenachtig en de stad zag er nevelig uit. We hebben wat rondgelopen op zoek naar een infocenter. Na de nodige folders te hebben verzameld gingen we verder op pad.
Bij de haven hebben we toegekeken hoe het cruiseschip 'Volendam' van de Holland Americaline bevoorraad werd met enorme pallets, het zag er heel ingenieus uit.
Het plan was eigenlijk om naar Stanleypark te gaan, maar omdat het harder begon te regenen zijn we naar de attractie 'FlyOver Canada uitgeweken.
De organisatie zat goed in elkaar, we kregen strakke aanwijzingen in welke rij we moesten staan, waar we moesten lopen, een veiligheidsinstructievideo bekijken. Daarna konden we de attractie in. Het is een soort 3-D achtbaan met special effects en het lijkt net alsof je vliegt. Mensen met erge hoogtevrees zou ik het niet aanraden, je weet dat het maar een film is, maar als je vanuit de hoogte de diepte in gaat, voel je toch wel de enige kriebels in je buik. (hoogtevreeskriebels)
Wij vonden het allebei een gave attractie.
Inmiddels was het buiten opgeklaard, dus we wilden naar Stanleypark, maar eerst op zoek om ergens te gaan lunchen.
Na wat rondgelopen te hebben op de promenade bij de haven, viel mijn oog op een tentje dat 'de Dutch' heette. Vast een pannenkoekenrestaurant zei ik tegen Angèle. En jawel, dat was nog goed geraden ook. Het leek ons leuk om daar te gaan eten, beetje chauvinistisch natuurlijk.
Behalve pannenkoeken hadden ze ook o.a. tosti's, uitsmijter, bitterballen op het menu. De eigenaar was na een familiebezoek in Nederland op het idee gekomen om een pannenkoekenrestaurant te gaan openen in Vancouver.
Angèle heeft een pannenkoek met spek, worst en ham gegeten en ik een tosti met brie, rode ui en zwarte bessen. Njammie.
Terminal van watervliegtuigenHet uitzicht vanaf het terras was fenomenaal, zicht op de skyline van Vancouver, de haven, de watervliegtuigjes die je zag opstijgen en landen.
Na de lunch zijn we bij de watervliegtuigen gaan kijken, je kon er ook verschillende tours boeken.
Heel spontaan besloten we om een tour te boeken bij Harbour Air Seaplanes, een vlucht van 20 minuten over de stad, Stanleypark, een stukje van een inlet in de omgeving. Voor een extra bedrag kon je een verzekerde plek bij het raam boeken. Ik wilde dat wel.
Met een groep van in totaal 10 mensen gingen we vliegen. Buiten bij het vliegtuigje zei de piloot dat er 1 iemand is met een voorkeursplaats, dat was ik dus. Hij vroeg of ik zin had om naast hem te zitten in de cockpit. Natuurlijk wilde ik dat!!
Zo gaaf om in de cockpit te mogen zitten! Ik mocht ook een koptelefoon op en kon zo de instructies horen van de luchtverkeersleiding, ik voelde me een echte co-piloot.Copiloot Kristel
Het opstijgen vanaf het water was ook heel bijzonder en wat een prachtig uitzicht vanuit de lucht op Vancouver. Gelukkig was het weer stukken beter dan 's morgens, de lucht was helder en geen regen meer. Nauwelijks turbulentie.
De 180 graden bochten waren ook spectaculair, evenals het landen op het water.
Het was geen goedkope excursie, maar elke dollar waard, wat een bijzondere ervaring.
Ik stapte met een big smile het vliegtuigje uit, dit is echt iets voor op je bucketlist!

Totempalen in StanleyparkLater dan gepland gingen we richting Stanleypark. We zijn via de Seawall gelopen, langs het water. Het pad is goed aangegeven.
Het park is mooi aangelegd, er is veel te zien: de totempalen, mooie uitzichten op Vancouver en de haven, bos, een rozentuin. Er is ook een aquarium en je kunt met een paardentram door het park en met een shuttlebus.
Die laatste dingen hebben we niet gedaan, vanwege tijdgebrek. Voor een bezoek aan Stanleypark zou ik toch zeker een dag uittrekken, zodat je op je gemak de tijd hebt om het park te kunnen ervaren.

Inmiddels was het aan de late kant en gingen we op zoek om ergens wat te gaan eten, we zijn bij de 'Wendy's' aangekomen. Een soort McD.
Na het eten richting hotel teruggekeerd en samen de geweldige dag nog eens doorgenomen.
Morgenvroeg gaan we de camper ophalen en dan richting Victoria, Vancouver Island.

1. Linda:
    30 augustus 2018
    Gaaf zeg! En wat leuk dat je co piloot was!
  2. Bea:
    30 augustus 2018
    Prachtige foto's, wat een belevenis! Heel veel plezier gewenst!
  3. Pa Janssen:
    30 augustus 2018
    Jullie zijn nog maar net weg en al zoveel meegemaakt, wat moet dat worden.
    Groetjes pa
  4. Mariska Bijsterveld:
    30 augustus 2018
    Gaaf zeg om zo te vliegen en zeker Kris dat je co piloot mocht zijn.
  5. Frank Janssen:
    31 augustus 2018
    Was weer leuk om jullie avonturen te lezen vanuit Vancouver.
    Geniet op Vancouver Island, daar is echt van alles te beleven.
    Groetjes ome Frank & tante Ria
  6. Moekie:
    31 augustus 2018
    Wat leuk zeg dat is genieten veel plezier gr moekie
  7. René:
    11 september 2018
    Een geweldige start van een mooie vakantie.