7e etappe Pieterpad: Sleen – Coevorden

3 oktober 2020 - Sleen, Nederland

etappe afstand = 21 km
totale afstand afgelegd = 134 km

7e etappe kaart

Op deze grijze zaterdag rijden we om half 8 ’s-morgens weg uit Oosterhout om circa 2,5 uur later in Emmen de auto achter het station te parkeren. De parkeerplaats is gratis.
Met bus 21 die om 10:21 uur vertrekt rijden we naar Sleen. Dit keer rijdt de bus i.v.m. de werkzaamheden aan de N376, wel via een omleiding. De omleiding duurt tot 16 oktober 2020. De haltes Boelkenweg en Boterakkersweg vervallen en dat is wel weer een geluk voor Pieterpadwandelaars. De tijdelijke halte is namelijk op de Brink bij de kerk en dat is precies waar we onze wandeling voort moesten zetten.

De lucht is grijs, maar in tegenstelling tot de berichten is het gelukkig droog.
We wandelen door Sleen en kopen bij het VVV nog een ansichtkaart voor in het plakboek.
Zodra we Sleen uit zijn, lopen we voornamelijk door en langs velden. We komen langs de B&B’s “De Bosbraam”, waar we de vorige keer overnacht hebben, en “Sleense Joffers”.

asfaltweg

Dit keer is er weinig bos om door te wandelen. We lopen langs velden met mais, voederbieten en aardappelen. We lopen ook veel langs waterwegen. Eerst een stuk langs de Jongbloedvaart. Daarna langs de Verlengde Hoogeveensche Vaart. Aan deze vaart in Holsloot aan de Vleddersweg was blijkbaar een viswedstrijd aan de gang. Aan deze kant van de vaart zaten allemaal sportvissers op een rij. Wat een uitrusting hebben die mannen bij zich! Complete steigers en hengels zo groot dat ze zowat de overkant van de vaart bereiken. Geen enkele visser had een simpele hengel bij zich en een kistje om op te zitten. Leuk om te zien. We hebben niemand een vis zien vangen, toen we over de Vleddersweg liepen. Benieuwd wie er gewonnen heeft.

Thee bij de Kastanjehoeve

Wanneer we in Den Hool langs theetuin de Kastanjehoeve lopen, is het eigenlijk wel tijd voor een lunch en we besluiten hier te lunchen.
In de tijd dat we hier zitten, zien we verschillende Pieterpadwandelaars voorbij wandelen of ook besluiten om hier iets te drinken en te eten.
Na iets meer dan een half uurtje gaan we weer verder. We kruisen de spoorweg Emmen-Coevorden. Wederom lopen we veel langs gewone verkeerswegen, waardoor we gedwongen worden om achter elkaar in plaats van naast elkaar te lopen. Gelukkig is er niet veel verkeer en kunnen we af en toe toch naast elkaar lopen.
Bij de Joodse Begraafplaats houden we weer even pauze en drinken we wat thee uit de thermoskan.

langs weilanden en velden

Via een schelpenpaadje langs een weidevogelgebied komen we in de buurt van Plopsa Coevorden. Een beeld van Maja de Bij zwaait vrolijk naar ons als we langslopen.
Iets voor vieren begint het te regenen. We lopen verkeerd, maar komen daar gelukkig na een paar honderd meter achter, doordat de weg ophoudt. Door de regen hebben we de richtingaanwijzer op het hoogspanningshuisje, niet gezien. Als we terug zijn bij het hoogspanningshuisje regent het zo hard dat we eerst wat schuilen onder de bomen. Als het minder hard regent gaan we verder.
Via het Stieltjeskanaal komen we bij het Van Heutszpark. De route leidt ons door het park, maar ook hier is de bewegwijzering wat onduidelijk. Waarschijnlijk zitten de bewegwijzeringen achter het welig groeiende groen. We lopen langs de fontein en langs de watertoren. Daarna lopen we het park uit en lopen we langs kasteel Coevorden.

Om 17:20 zijn we op het station en zien we dat de trein naar Emmen om 17:36 uur vertrekt.
Een half uurtje later stappen we weer in onze auto en rijden terug naar Oosterhout.