Laatste dag in Luosto

5 maart 2016 - Luosto, Finland

Vanmorgen toen we wakker werden sneeuwde het en het heeft eigenlijk de hele dag gesneeuwd. Dan zachtjes dan weer wat harder. Het was niet koud -3 °C.
Vandaag stonden er geen activiteiten op het programma. Het is onze laatste dag in Luosto. Een dag om een beetje te ontspannen voor we weer terug naar Nederland reizen. Een “lazy Sunday”, ondanks dat het vandaag zaterdag is.
We zijn vandaag wat later opgestaan en hebben de tijd genomen voor het ontbijt. Morgen moeten we om 8 uur bij de bus zijn en hebben we dus weinig tijd om te ontbijten. Vandaar dat we er vandaag nog even van genieten. Na het ontbijt zijn we even naar de supermarkt gelopen voor wat broodjes en hebben we nog even in het souvenirwinkeltje gekeken.
Om een uur of 12 hebben we de sneeuw getrotseerd en zijn we een kleine wandeling om het meer gaan maken. De wandeling was maar 2 km, dus na 3 kwartier zaten we al weer in onze warme cabin. We hebben wat geluncht en thee en koffie gedronken.
De rest van de middag hebben we lekker ontspannen: een boek, een brandend open haard vuurtje, warme chocolademelk en warme wafels met frambozensaus.

Er zijn hier een aantal restaurants in de buurt. Vanavond wilden we bij Hovi gaan eten. We hadden de menukaart al bestudeerd op internet. Om een uur of zeven liepen we naar het restaurant. Helaas is dit restaurant dicht op zaterdag en zijn we weer in de brasserie van het Luostotunturi hotel gaan eten. Ik had me verheugd op gegrilde zalm, die op de menukaart stond bji restaurant Hovi. In de brasserie hadden ze geen gegrilde zalm. Ik twijfelde tussen de gegrilde kippenborst met rozemarijnsaus of de pan fried vendace. Kristel koos de Laplandse burger. Uiteindelijk koos ik toch voor de vendace. Ik verwachtte dat dit een soort fish and chips zou zijn. Ik kreeg een koekenpannetje op tafel met daarin aardappelpuree met daarop geglazeerde uiblokjes in boterjus en in het midden gefrituurde kleine visjes. Een soort sardientjes, maar dan nog kleiner. Kop en staart er nog aan. In één keer opeten. Het was niet echt vies, maar ik zal het zeker niet nog een keer bestellen.

’s Avonds hebben we  de koffers weer ingepakt en de boel een beetje opgeruimd.
Morgen weer op weg naar Nederland.

1. Bea:
    5 maart 2016
    Heel veel dank voor de gezellige en leuke verhalen en foto's van jullie belevenissen in Finland, ik heb ervan genoten, het was prachtig!
    Een goede terugreis gewenst en nog lekker lang nagenieten.
  2. Pa Janssen:
    5 maart 2016
    Nou Kristel en Angele, ik heb jullie reisverhalen allemaal gelezen en ik denk dat deze vakantie wel een erg geslaagde vakantie geweest is. Ik heb er erg van genoten. Ik hoop dat jullie een goede terugreis hebben en weer gaan wennen aan het miezerige Nederlandse klimaat.
    Veel liefs van pa.
  3. Linda:
    7 maart 2016
    Wat jammer dat het er al weer op zit. Had graag nog 3 weken van jullie verhalen genoten!!
  4. Fred:
    8 maart 2016
    Leuk om jullie verhaal gelezen te hebben, jullie zijn wel avonturiers als het op vakanties aan komt, zoals vorig jaar nog naar IJsland, maar je moet het doen zolang je het kan en leuk vindt. Een reisje op de Rijn kan altijd nog als je 70 bent.