Dag 14: Regenachtig Londonderry en aangebrande toast

12 september 2016 - Londonderry, Verenigd Koninkrijk

Angèle was vanmorgen volop bezig om een lekker ontbijtje voor ons te maken, af en toe kwam ze bij me kijken of ik al wakker was.
Plots rende ze naar de keuken, omdat ze wat rook (Angèle heeft een betere neus dan ik).
Resultaat: een keuken die zich in grijze wolken bevond door flink aangebrande toasts. Meteen zoveel mogelijk ramen in de keuken opengezet en de buitendeur en de rest van de deuren dicht.
Wat een stank!!
Gelukkig konden we later nog ontbijten met nieuwe toasts en was de rookgeur grotendeels verdwenen.

Na het ontbijt gingen we richting Londonderry, iets meer dan een uurtje rijden vanaf ons huisje.
Londonderry is de tweede grote stad van Noord-Ierland, na Belfast.
In de stad aangekomen, gingen we op zoek naar een geschikte parkeergarage. De eerste die we tegenkwamen was tot 19.00 u open, dus dat vonden we geen goed idee, aangezien we uit eten wilden.
De tweede was een klein stukje verder en was tot 21.00 u open.

Geleerd van ons bezoek aan Belfast gingen we eerst richting het informatiecentrum voor een stadsplattegrond en informatie. We werden heel vriendelijk geholpen door een meisje met een bijzondere Ierse naam Naomh, het betekende ‘saint’.

Inmiddels hadden we ook trek gekregen en besloten eerst maar ergens te gaan lunchen, alvorens verder op pad te gaan. Bij Synge & Byrne zag het er leuk uit. In de vitrine hadden ze hele lekkere broodjes, quiches, salades e.d.
Bij je broodje kreeg je 2 salades naar keuze, dit wisten we niet dus was een aangename verrassing.
Aangezien het erg druk was, waren alle tafeltjes inmiddels bezet. Gelukkig was er een vriendelijke jongeman, Martin, die een plaatsje vrij maakte voor ons.
De lunch was erg smakelijk, een aanrader om er te eten als je in Londonderry bent, het zit naast een shoppingcenter: Foyle’s. Synge & Byrne is een kleine keten en ook in Belfast zit een vestiging.
Nadat we nog een praatje hadden gemaakt met een van de serveersters, gingen we de stad verder verkennen.
de muur die de stad omringdWe gingen wandelen over de Walls, de binnenstad is helemaal ommuurd en alle muren zijn intact gebleven. Er waren her en der informatieborden over de geschiedenis van de stadmuur en de stad. Je had ook een mooi uitzicht over de stad en je kon van bovenaf  ook een aantal ‘Murals’ zien, dit zijn politieke schilderingen op de zijkant van een huis of gebouw. Net als je ook in Belfast kunt zien.
IMG_5743Halverwege hebben we de stadsmuur verlaten om van dichtbij de ‘Murals’ te gaan bekijken.
Er was beneden ook een stuk muur met de tekst: ‘You are now entering free Derry’, de straat was verder helemaal afgebroken, alleen de zijkant van het huis met de tekst stond er nog. Ook zijn we langs de herdenkingspilaar gelopen met de namen van de slachtoffers van ‘Bloody Sunday’, hierbij waren 14 onschuldige mensen doodgeschoten door Britse soldaten tijdens een protestmars in 1972.

IMG_5742                           IMG_5747

We hadden geen zin meer om de andere helft van de stadsmuur nog op te gaan, dus besloten we om nog wat rond te gaan lopen door de stad.
Op een gegeven moment stonden we op de stadsplattegrond te kijken, toen een meneer uit een schoenenwinkel aan kwam lopen en aan ons vroeg of we het konden vinden. We waren op zoek naar een restaurantje, maar wisten de naam niet meer. Hij wist het wel: Brown’s, maar raadde ons persoonlijk Fitzroy aan. Grappig genoeg hadden we daar ook gekeken, toen we op zoek waren om ergens te gaan lunchen. Bij binnenkomst kregen we een tafeltje toegewezen, vlak naast een tafel met een ballon waar 18 op stond. Bij navraag bleek dat er elk moment een groot gezelschap zou arriveren. Daar hadden we geen zin in, want we wilden lekker ontspannen een hapje eten. We zijn maar opgestapt, hadden nog niks besteld. Toch maar naar ‘Brown’s in town’ gegaan. Bij binnenkomst hadden we al gelijk het gevoel: dit is meer ons soort restaurant. Stoel werd voor je aangeschoven, jas aangepakt, fles water op tafel, net en vriendelijk personeel. Tafels stonden op gepaste wijze, zodat je voldoende privacy had. We hebben er heerlijk gegeten. Vooral het dessert was erg lekker: rijstepap met mango, ananasijs en kokos.
Met een voldaan gevoel reden we terug naar Ballygawly.

1. Frank Janssen:
    Hallo Angele en Kristel,
    Heb een paar drukke dagen achter de rug maar ben nu helemaal bij met het lezen van jullie dag verslagen. Natuurlijk ook met het bekijken van jullie prachtige foto's. Geniet nog van de laatste dagen !!!
    Groetjes Frank & Ria
  2. Moekie:
    14 september 2016
    Het is zo te zien heel mooi en gezellig geniet er maar van groetjes.
    Moekie tot morgen nog een fijne avond . doei.
  3. Fred:
    14 september 2016
    Ik was ook achter met lezen, maar ben weer helemaal bij
    Zo'n dagje stad vind ik zelf interessanter dan al die natuur
    Zoals jullie schrijven over steeds regen, grijze lucht, hebben wij hier al dagen hete zon, strakblauw, maar als jullie thuis komen is dat afgelopen. Geniet nog maar even van Ierland
  4. Angele:
    15 september 2016
    @ Fred en Frank:
    Grappig dat jullie net achter liepen met lezen, toen wij ook een beetje achterliepen met schrijven.

@ Fred:
    We zeuren niet over het weer, hoor! Als het niet te veel regent is dit eigenlijk wel goed weer, waarin je nog een beetje actief kunt zijn. Gisteren in Antrim was het een graad of 25 en dat vond ik toch echt te warm. Ik ben zelfs verbrand. Gelukkig zijn de hele hete dagen in Nederland weer voorbij
  5. Bea:
    15 september 2016
    Bedankt voor alle leuke reisverhalen en mooie foto's. Hoop dat jullie wens op de St.Patricks Chair uit komt.