Derde dag op Madeira: Levada wandelingen en uit eten

21 mei 2017 - Ribeiro Frio, Portugal

Vanmorgen met een Lazy Sunday gevoel wat later opgestaan en daarna lekker gebruncht. Er was vandaag geen zon op het balkon en dus aten we onze brunch binnen op.

BalcõesHet was al over enen toen we vertrokken. Onze reisbestemming voor vandaag was Ribeiro Frio. Daar is een uitzichtspunt (Balcões) en het beginpunt van een aantal levada-wandelingen en dus was het er ontzettend druk. We hadden moeite om een parkeerplaatsje te vinden.

Madeiravinken bij BalcõesEerst zijn we naar het uitzichtspunt gelopen. Een wandeling van 1,5 km. Ook deze wandeling liep langs een levada, maar was niet zo spectaculair. Bij het uitzichtspunt  waren ook hier weer veel ‘tamme’ vinkjes te zien. Niet zo gek, want er stond een voedertafel. Op een informatiebord stond te lezen dat deze vinken Madeiravinken heten en alleen op Madeira voorkomen.
Levada du FuradoNadat we van het uitzichtspunt terug waren gekomen hebben we een stukje van Levada nr 10: Levada du Furado gelopen. De hele wandeling was 11 km met een geschatte wandelduur van 5 uur. Aangezien het al 4 uur was toen we aan deze wandeling begonnen, wisten we al dat we het niet helemaal zouden lopen.
Ook deze lavada was heel mooi om te wandelen. In het begin erg brede wandelpaden maar later ook erg smalle wandelpaden die vaak hoog en op steile stukken waren geplaatst. Gelukkig is het pad overal goed onderhouden en zijn er geen losse stenen. Op de smalle stukken was overal een hek geplaatst.
Na anderhalf uur lopen zijn we omgedraaid en weer terug gelopen.
Om kwart voor zeven waren we terug bij de parkeerplaats. We wilden bij het restaurantje een bier/koffie drinken en wat eten, maar het restaurant was al gesloten.
Espetada MistaGelukkig kwamen we onderweg ook nog een restaurant tegen. Bij Casa de Abrigo do Poiso hebben we lekker gegeten. We namen allebei traditionele gerechten. Kristel nam Espetada Mista, een vleesspies van rund, varken en kip. Angele nam een Frango na Panela, een stoofpotje van kip . Een soort coq au vin, maar dan anders. Kristel dronk een groot glas Coral  en ze heeft haar eerste Poncha op. Poncha is een drankje uit Madeira welke bestaat uit suikerrietbrandenwijn, citroenpulp, citroensap en honing. Wel lekker maar sterk en erg zuur. Als dessert namen we Pudim Maracujá. Ik denk dat iedereen dit wel kan vertalen. Lekker luchtig en fris van smaak. De inrichting was een beetje oubollig, maar dat is juist leuk als je op vakantie bent. Twee paspoppen met klederdracht bij de ingang, gele tafelkleedjes met witte overkleedjes, een grote wandkast vol Madeira wijn, een open haard midden in het vertrek, terracotta- en geel gekleurde muren waaraan tekeningen van bloemen hingen. De bediening was zeer vriendelijk en de ober probeerde alle talen te spreken. We hebben er goed gegeten en hadden een gezellige avond.
Om 21:45 waren we weer thuis.

1. Frank Janssen:
    22 mei 2017
    Hallo Angele en Kristel,
    Zondag is bij jullie nog een echte "rustdag" Hahaha.
    Toch nog een flinke wandeling gemaakt en genoten van al het moois dat het eiland te bieden heeft. Mooie foto's.
    Lees wel wat jullie vandaag hebben ondernomen.

Groetjes van ome Frank en tante Ria
  2. Fred:
    23 mei 2017
    Hallo Angele en Kristel
    jullie maken er een mooi verhaal van, Ik ben er zelf geweest en weet precies hoe het is, de steile wegen, de vele tunnels, rijden in de mist, maar wij hebben niet de paden gelopen, ze wel gezien.