Twee dames op reis met de volkswagen-camper

13 mei 2017 - Julianadorp aan Zee, Nederland

camper T2Via Camperexperience kun je oude VW campers huren. Nou, wilden we altijd nog eens met echt zo’n oude VW-camper rijden. Zo’n T2 in een hip kleurtje met zo’n wiel aan de voorkant.Toen Groupon een paar maanden terug een aanbieding had, om deze een weekendje te huren via Camperexperience, heb ik dan ook geen moment getwijfeld om de Groupon te kopen.

Dit weekend is het zover. Van vrijdagavond tot maandagmiddag zijn we de trotse gebruikers van een VW-camper.

camper T3De VW moest tussen 19:00 en 20:00 uur opgehaald worden in Montfoort. Voor diegene die ons kennen zal het niet verbazingwekkend zijn dat we om vijf voor acht bij de ophaalplek waren.
Louise stond ons vriendelijk te woord. Ze liet ons de formulieren zien die we moesten tekenen. We hadden op een T2 gehoopt, maar deze was niet beschikbaar en dus kregen we een witte T3 hoogdak mee. Er staat 398589 km op  de teller: een auto met ervaring. Met een bakje koffie keken we naar de verplichte DVD over het gebruik van de auto. Choker, voorgloeien, o, ja, hoe zat dat ook al weer? Verder vooral wat nuttige tips over tanken, water vullen, gas tanken, snelheid, etc.
We dienden zelf de staat van de auto te controleren en te registreren op een formulier.
Louise heeft ons goed geholpen. Met name toen we weg probeerden te rijden. De wagen ging erg zwaar en traag en toen bleek dat we in de derde versnelling probeerden weg te rijden. Om de versnelling in de eerste versnelling te zetten, moet je de pook met behoorlijk wat kracht naar links slaan. Een trucje wat je nou net even moet weten!
Iets voor negenen gingen we op weg naar de eerste camping. We hadden een kleine camping in Hekendorp (Oudewater) uitgezocht. Dit is niet zo ver rijden.

We waren rond half 10 op de camping en hebben toen de camper geïnstalleerd. Dit is niet zo heel moeilijk: even goed parkeren en de stekker in het stopcontact. We hadden gepland dat we onderweg ergens een frietje zouden halen, maar we waren onderweg niets tegengekomen en dus hadden we nog altijd niet gegeten. De redding in zo’n situatie is een blik knakworsten. Als je gaat kamperen moet je gewoon altijd een blik knakworsten en cup-a-soup of noodles bij je hebben. Dit kun je altijd bereiden. Deze trip had ik niet de cup-a-soup ingepakt maar wel het blik knakworsten.
Helaas kregen we het gas niet aan. Volgens de DVD moesten we buiten de gaskraan opendraaien en dan de gaskraantjes binnen openzetten en dan zou het gasfornuis werken. Maar het werkte dus niet. We hebben met een zaklamp in onze hand een paar keer de gaskraan naar links gedraaid en naar rechts, maar geen van die kanten had het gewenste effect. Het gevolg was dat we geen thee konden drinken en koude knakworsten met brood hebben gegeten.

Op camping Molderije in HekendorpVanmorgen hebben we uitgeslapen en gedoucht en toen hebben we nogmaals (bij daglicht) naar het gas gekeken en – gelukkig – lukte het nu wel, zodat we een lekker warm bakje thee bij het ontbijt hadden. Lekker buiten voor de camper ons ontbijt genuttigd.
Rond half één vertrokken we naar ons volgende adres: Julianadorp aan Zee. Dit is iets onder Den Helder. Voor een normale auto in normale omstandigheden, is dit een ritje van 1:45 uur.

Ondanks dat er wel een stuurbekrachtiging op zit is het rijden in deze bus toch echt wel werken. Zeker meer dan in mijn moderne Renault Megane. Gaspedaal, koppeling en rem moet je echt letterlijk intrappen.
Om te schakelen moet ik iets naar voren en naar rechts buigen, dus de schuine buikspieren worden ook getraind. En het schakelen zelf gaat naar de eerste en de achteruit met behoorlijk wat geweld. We geven er nu echt een klap naar links op.
Maar het rijden is leuk. Op de snelweg kan de T3 nog aardig meekomen. We rijden tussen de 95 en 105 km per uur. Wel moet het gas ingetrapt blijven en merk ik dat mijn linkerduim immer voor niks naar het knopje van de cruise control gaat.

onderwegWe rijden door echt Hollandse landschappen. Vooral het rijden op de N9 is leuk. Aan de rechterkant een kanaal met aan de andere kant prachtige Hollandse huizen. Allemaal anders, maar toch typisch Hollands. Aan de linkerkant (en later ook aan de rechterkant) weilanden met zwart-wit gevlekte koeien, molens en bollenvelden. Sommige bollenvelden staan nog in bloei en leveren prachtige gekleurde vlekken op.
We nemen ons voor om volgend voorjaar ook eens deze kant op te rijden om de bloemenvelden in vol ornaat te aanschouwen.
Rond 2 uur zijn we gestopt voor een break bij parkeerplaats Twaalfmaat. We hadden zo’n zin in koffie dat Kristel in de Duitse nummerplaat [K-OFF-132] het woord koffie zag staan. We nemen er gelijk een broodje bij en rijden een klein uurtje latere weer verder.

Rond 4 uur zijn we bij de camping. We krijgen de gebruikelijke uitleg van Mary en vragen haar naar een supermarkt op loopafstand. We waren er van uit gegaan dat we onderweg wel ergens een supermarkt tegen zouden komen waar we wat boodschappen konden doen, maar dat was dus niet zo. Op loopafstand was er geen supermarkt, maar Mary legde uit, waar we er wel één konden vinden en daar zijn we eerst naar toe gereden. Voor de BBQ vanavond hebben we lekkere worstjes, stokbrood, rosbief, salade, olijven en sausjes gehaald.

Terug op de camping hebben we de camper geparkeerd en het stroom aangesloten en toen zijn we eindelijk een stukje gaan wandelen. Dat is wel weer een voordeel van de camper ten opzichte van de tent. Je hoeft niks op te zetten of in te richten.
Op 200 meter van de camping beginnen de duinen en achter de eerste duinenkam ligt al gelijk het strand en de zee. Een heerlijke strandwandeling gemaakt. Volgens de website van de VVV heeft Julianadorp aan Zee het schoonste strand van Noord-Holland. We hadden er ook echt niks op aan te merken.

’s Avonds hebben we achter de auto ge-BBQd. Het waaide te hard om voor de auto te zitten.

1. Buurvrouw en brian:
    14 mei 2017
    dat lijk me best een leuke beleving
  2. Pa Janssen:
    14 mei 2017
    Hoi Kristel en Angèle,
    Wat heb ik genoten van jullie verhaal met jullie nieuwe ervaring met de vw camper, even terug in de tijd hoe het was om toen met een auto te rijden, dat was inderdaad af en toe werken. Ook het eten bereiden, daar heb ik veel herinneringen aan toen ik nog soldaat was en we op oefening waren in Duitsland.
    Ik hoop voor jullie dat het toch een heel leuk weekend zal zijn.
    Liefs pa.
  3. Linda:
    Wat gaaf zeg!
    Heel veel plezier dit weekend!
  4. Buurvrouw en brian:
    15 mei 2017
    Nederland is ook mooi een goede oefening als je de grote reis nog eens ga maken
  5. Frank Janssen:
    Hoi dames,
    Met genoegen jullie blog gelezen. Leuk om weer op de hoogte te worden gehouden van jullie reiservaringen. Ditmaal met de VW D3 door het noorden van Nederland, een streek die ons welbekend is.
    Je moet met heel wat rekening houden bij het kamperen.
    Koude knakworsten is beter dan helemaal niets als je trek hebt.
    Al met al toch een gezellig weekend geweest.
    Gisteren hadden we kinderen en kleinkinderen op bezoek en hebben ook gebarbecued dus geen tijd om jullie blog te lezen.

Groetjes,

Ome Frank en tante Ria