Twaalfde dag: Naar Saint Quentin

23 augustus 2019 - Saint-Quentin, Frankrijk

Vandaag hebben we een heerlijke relaxte dag.

Op camping van Warin Michel et Maryvonne met camping hond

’s Morgens voor de camper lekker lang in het zonnetje blijven zitten, met een kopje koffie. Het wordt vandaag een zeer warme dag: 27 tot 30 °C en daar houden wij helemaal niet van, dus we genieten nu nog een beetje van de zon en de niet al te warme temperatuur.
Om klokslag 12 uur vertrekken we. Het oude echtpaar zien we dan al niet meer. Die zijn waarschijnlijk al aan het eten. Eerder had ik de vrouw al met een grote oranje braadpan zien lopen.
In één van de eerste stadjes zien we een bakkertje en we stoppen gelijk om stokbrood en iets lekkers te halen. We nemen allebei een stuk ‘flan’, een custardtaart, die erg lekker is.

Langs de weg ontspannen en Flan eten

Een tijdje later stoppen we op een parkeerplaats op een heuvel, met uitzicht op glooiende akkervelden. Er is verder niemand en we zetten onze stoelen in het gras vlak bij het aardappelveld. We zitten nog net in de schaduw. Hier hebben we lekker een tijdje gezeten, onze flan opgegeten en een stukje van de baguette.
Ongemerkt duurde deze stop langer dan een uur, maar het was wel heerlijk relaxt.
We rijden verder naar Saint Quentin langs provinciale wegen en vooral over rotondes.
We rijden zelfs door een teletubbie-landschap: glooiende heuvels, hier en daar een boom en in de verte heel veel windmolens.

Kathedraal Saint-Quentin

Om 5 over 4 komen we in Saint Quentin aan. Het is erg warm, dus we lopen alleen maar aan de schaduwkant van de straten. We lopen als eerste naar de basiliek. Deze is prachtig. Veel mooie glas-in-lood-ramen. Er is ook een labyrint, welke Kristel loopt.

Kathedraal Saint-Quentin

De rest van het stadje, vinden we niet zo veel aan en om half zes lopen we alweer richting de auto. Het is ook wel een keertje lekker om vroeg op de camping te zijn. We zoeken een camping dichtbij op.
Om kwart over zes zijn we er al en nadat we ons geïnstalleerd hebben, gaan we heerlijk buiten in de schaduw van een grote treurwilg wat ontspannen.

Review: Kathedraal van Saint Quentin: Prachtige kathedraal met veel glas-in-lood-ramen uit verschillende periodes. Te herkennen zijn: moderne tijd, Art Nouveau, middeleeuwen. Enkele gemummificeerde lichaamsdelen van – volgens zeggen -Sint Quentin worden er tentoongesteld.

Review: camping le Colvert. De camping presenteert zich op internet als “het paradijs voor vissers” en als “mooie aan het water gelegen camping”. In de praktijk valt dat wat tegen. De brievenbussen bij de entree verraden dat er hier ook permanent gewoond wordt of dat er in ieder geval veel seizoensplaatsen zijn. Sommige Mobilhomes (stacaravans) zijn door de eigenaren behoorlijk opgepimpt. Andere staan er vervallen bij. Sanitair is ok. Douche is gratis. Geen internet of wifi.
Wij betalen voor 1 nacht met de camperbus, 2 personen en elektriciteit: 15,00 euro.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Moekie:
    24 augustus 2019
    Wat mooi zeg lekker cider drinken genieten maar moekie
  2. Moekie:
    28 augustus 2019
    Ik heb nog eens gelezen wat mooi toch moekie.
  3. Fred:
    13 september 2019
    Die temperaturen hadden wij in Duitsland, op maandag zelfs 35 graden pffff.