Dag 2: Tollymore Forest Park – Newcastle – Mourne Mountains

31 augustus 2016 - Newcastle, Verenigd Koninkrijk

Het was vandaag bewolkt met hier en daar een zonnestraal en hier en daar een regendruppel. Het was vandaag qua weer een mooie dag. We hebben slechts een paar druppeltjes regen gehad.

Nadat we eens flink uitgeslapen hadden, hebben we een lekker Engels ontbijtje voor onszelf gemaakt: toast met marmelade. Dit eten we echt alleen maar op vakantie. Thuis smaakt het gewoonweg niet, maar op vakantie in Ierland, Schotland, of zoals nu in Noord-Ierland, is het gewoon lekker. Verder een heerlijk vers eitje van de hennen die hier op het erf lopen.
We hadden ook echt Iers sodabrood gekocht, maar dat kunnen we echt iedereen afraden. Dit is echt niet lekker! Sodabrood rijst niet met gist, maar met natriumbicarbonaat (natrium = sodium in het Engels). De variant die wij gisteren gekocht hadden was echt niet lekker.

We zijn 4 dagen in county Down, maar we hebben nu al door dat er hier veel te veel te beleven is. We zouden hier wel 2 weken door kunnen brengen en onszelf iedere dag vermaken. We kijken heel erg uit naar het wandelen in de Mourne mountains.

Om niet gelijk te heftig te beginnen met wandelen, gaan we vandaag naar Tollymore Forest Park. De entree is 5 euro. Eigenlijk is het net als het Nationaal Park de Hoge Veluwe. Daar moet je ook betalen voor de entree. We volgen de River trail van 5,2 km. Stepping stones in Tollymore Forest ParkZoals de naam van deze route al doet vermoeden, volgt deze route een stukje van een riviertje dat door het park loopt. Mooie bruggen, oversteken en stepping stones, maken de route een waar avontuur.

Haunted Forest in Tollymore Forest Park

Tollymore Forest Park is onze eerste Game of Thrones locatie tijdens deze vakantie. In de serie is dit het Betoverde Bos (Haunted Forest). We hebben geen stukken uit de serie herkend, maar het was wel een mooie en ontspannen wandeling.

Stepping stones in Tollymore Forest Park

Af en toe gek doen op de stepping stones hoort daar natuurlijk bij. ​
We hebben nog een hert gezien die schrok en snel uit de varens omhoog sprong en wegrende.
Halverwege de wandeling hebben we met lange tanden onze sodaboterhammetjes gegeten. Hoewel niet smaakvol, zijn ze wel uitermate “voedzaam” na een halve boterham zaten we al zo “vol” dat we de rest van het brood voor de vogels achterlieten ;^)

Na onze wandeling in TFP zijn we met een omweg (want verkeerde afslag genomen) naar Newcastle gereden. Bij de toerist informatie zijn we vriendelijk te woord gestaan en met een handvol nieuwe folders verlieten we het pand. Aileen was zo vriendelijk om voor ons the Gobbins te bellen, om te informeren of ze volgende week open zijn.NewcastleWe hebben even over het strandje gelopen die eigenlijk alleen uit grote kiezels bestaat. Bij het water konden we eigenlijk niet echt komen door de stenen en de poelen ertussen.

Op de boulevard hebben we bij Base koffie en thee gedronken met iets lekkers. De keuze aan lekkere zelfgemaakte cake en scones was erg groot, maar we hebben na lang dubben, toch allebei iets lekkers uitgezocht. De cappuccino was lekker en de thee was vooral Engels. We koffie met iets lekkers bij Basezaten lekker op het terras naar mensen te kijken, toen onze ogen vielen op twee bruine borden langs de weg “Mourne Mountain Coastal Route” en “High Mournes Scenic Loop". Nog een bezoekje aan de toerist informatie bevestigde onze gedachten: het waren twee auto routes die langs mooie plekjes in de Mournes Mountains reden en ze waren niet zo lang.

Om een uur of vijf begonnen we aan de High Mournes Scenic Loop. Een paar keer zijn we gestopt om foto’s te maken. Bij de parkeerplaats Trassey track hebben we zelfs nog een heel stuk gewandeld.Mourne Mountaines

Bij terugkomst in Newcastle zijn we snel naar de Tesco gegaan, om boodschappen te doen voor het avondeten. Na achten waren we thuis.

1. Fred:
    2 september 2016
    het is een prachtig landschap, je moet het een keer gezien hebben en dat hebben we dan ook, maar het weer was bij ons ook echt Iers
    grijs, met af en toe regen. en soms een vleugje zon.
  2. Linda:
    3 september 2016
    Ziet er erg mooi uit zeg!
    Leuke route zo te zien
    Hoop dat de vogels het brood wel eten, haha.
  3. Angele:
    15 september 2016
    @ Fred:
    Dit jaar hebben we in verhouding veel mooie dagen gehad. Of dagen met regen en met zon.
    Toen we in 2009 in Ierland zelf waren, werd er gezegd dat Ierland het eiland van de "fifty grades of green". We hebben toen al ondervonden en ik heb het toen gezegd dat dat alleen maar komt door de "fifty shades of gray", hiermee doelend op de grijze luchten en de regen. Tegenwoordig durf ik de zin "ifty shades of gray", niet meer te gebruiken. Dat heeft tegenwoordig een hele rare betekenis ;^)