Dag 22: Vermillion Lakes, Minnewanka Lake en Stewart Canyon

18 september 2018 - Banff National Park, Canada

Weer: koud en soms zonnig
Aantal km’s gereden vandaag: 77 km
Aantal km’s gereden totaal: 2776 km
Gespotte dieren: eekhoorns, raven, herten, muledeer

Vermillion LakesVandaag onze laatste dag. Langzaam nemen we afscheid van Canada. Morgen moeten we vroeg op om de camper op tijd in te leveren in Calgary. Vandaag nemen we het er nog even van. Helaas is het weer bewolkt en zien we de bergen weer niet meer. Toen het gisteren opklaarde hadden we gedacht dat het nou eindelijk klaar is met die laaghangende bewolking.
Vermillion LakesAls eerste reden we met de auto naar de Vermillion Lakes om hier toch eindelijk die Scenic Route te doen, waar we gisteren voorbij reden. Mooi gebied. Er staan veel fotografen bij de lakes. Misschien een fotoclub. Op het moment dat we er zijn breekt de zon door en klaart het op. Langzaam worden de bergen zichtbaar achter de verdwijnende wolken. Mooi effect.
Lake MinnewankaAls we dit bekeken hebben rijden we door naar Minnewanka Lake. Minniwanka is afgeleid van Fist Nation Language: Minn-waki, wat “Lake of the Spirits” betekent. We lopen hier een stukje langs het water en dan door naar de Stewart Canyon. Het is een goed begaanbaar (geasfalteerd!) pad van 1,5 km. Na de canyon begint een spannend bospad die omhoog voert, maar omdat hier regelmatig Grizzly’s en beren gespot worden mag je alleen in groepjes van minimaal 4 personen wandelen in dit gebied.
De bergen hullen zich weer in NevelenWe lopen weer terug langs het meer en gaan bij de bistro op het terras zitten voor een kopje koffie. Als de zon schijnt is het wel lekker, maar als de zon weg is, is het erg fris. Langzaam trekt de bewolking weer op en zien we de bergen verdwijnen in de wolken.
We rijden door naar het plaatsje Canmore. We moeten de propaantank vullen, en blijkbaar mag dit niet in Banff. We hebben gisteravond geïnformeerd bij een benzinestation en daar werd ons verteld dat propaan vullen bij campers niet is toegestaan in Banff. Beetje raar! Er zijn hier zoveel campers, daar moeten ze veel geld mee kunnen verdienen. We werden doorverwezen naar een adres in Canmore. Eerst konden we het niet vinden, omdat we verwachtten dat het een benzinestation zou zijn, maar het was een outdoor equipment store ergens op een industrieterrein.
Nadat we de propaan hadden laten bijvullen, reden we naar een wat grotere supermarkt om nog wat dingetjes te kopen om mee te nemen. We hebben superlekkere Canadese koekjes ontdekt. En die moeten echt terug naar huis. En ook zo’n flesje Rootbeer. Chocolade met Maple Syrup. Oppassen dat het niet te veel wordt, want straks zijn de koffers te zwaar.
Op de terugweg naar de camping stoppen we nog bij een Hoodoo uitkijkpunt. De hoodoos stellen niet zo veel voor, vergeleken bij wat we vorig jaar gezien hebben in Bryce Canyon – US, maar het uitzicht op de Bow Valley is prachtig.
Op de camping begint de grote schoonmaak. De camper moet schoon en leeg ingeleverd worden en alles moet terug in de koffers.

1. Marco:
    19 september 2018
    Goede reis terug naar het warme Nederland
  2. Pa Janssen:
    19 september 2018
    Jullie hebben toch een mooie laatste dag gehad van jullie fantastische vakantie in Canada.
    Ook weer genoten van de hele mooie foto's.
    Ik wens jullie een aangename reis naar huis toe.
    Groetjes pa.
  3. Frank Janssen:
    Hello Ladies,
    Wat hebben jullie genoten van de rondreis door Canada !!! Deze reis zal altijd een mooie herinnering blijven. Nu thuis genieten van de mooie foto's.
    Groetjes van ons
  4. Buurvrouw en brian:
    20 september 2018
    mooie foto,s geweldig reis verslag heb er van genoten goede reis terug groetjes
  5. Moekie:
    20 september 2018
    Welkom terug naar huis doei Ma.