Dag 20: Samson Mall en Johnston Canyon

Weer: koud, sneeuw

Aantal km’s gereden vandaag: 78 km
Aantal km’s gereden totaal: 2676 km
Gespotte dieren: eekhoorns, American Robins, hert, 2 kuddes herten

Vannacht heeft het niet alleen geregend, maar is er ook weer nieuwe sneeuw gevallen. Gelukkig dooit het wel en verdwijnt de sneeuw langzaam. Het is hoe dan ook koud. Na het ontbijt rijden we naar de Lake Louise Village, omdat we wat boodschappen nodig hebben. De bordjes brengen ons naar de Samson Mall. Een klein winkelcentrum met wat souvenirwinkeltjes, een boekenwinkel, een bakker, een café een outdoor-sportwinkel en een kleine supermarkt. Het assortiment van de supermarkt is erg beperkt, want we kunnen eigenlijk alleen het brood vinden.
Nadat we wat rondgekeken hebben, kopen we bij de bakker een warme chocolademelk, twee saucijzenbroodjes en voor allebei een zoete lekkernij. Kristel neemt een bananenwalnotencake en Angele een pecan tart. Een pecan tart is een klein taartje van 12 cm doornsnee. De bodem is van bladerdeeg en vervolgens is het helemaal gevuld met gehakte pecannoten en suiker. Erg lekker en niet te vergelijken met de pecanbroodjes die ze bij ons verkopen en waar soms maar 4 pecannoten inzitten.
Hert  langs de 1aWe vervolgen onze weg naar Morraine Lake. Hier willen we wandelen.  Het is zondag en het loopt al tegen de middag en de parkeerplaats van Morraine Lake is vol. Als de parkeerplaats vol is wordt je 10 km voor Morraine Lake al omgeleid naar een shuttle bus. We hebben geen zin om in een shuttle bus te zitten en rijden daarom over de 1a naar Johnston Canyon (een tip van Roel) De 1a heet ook Bow Valley Park Way en is een rustige weg, met weinig verkeer waar je de kans hebt om wild tegen te komen. We rijden extra langzaam en turen tussen de bosjes en boomstammen. We zien een hert met een prachtig gewei.
Johnston Canyon- lower fallsJohnston Canyon is een canyon met twee watervallen. De eerste na ongeveer 1 km. De tweede na ongeveer 2,5 km. Tot de 2e waterval is er een geasfalteerd pad, dat in sommige plaatsen veranderd in loopbruggen die aan de canyonmuur bevestigd zijn. Met die loopbruggen aan de muur, doet het ons een beetje denken aan een wandeling die we ooit eens in Zwitserland gemaakt hebben. De wandeling is leuk en makkelijk. Het is ook erg druk op het pad met allerlei toeristen. Na de tweede waterval kun je nog 3 km verder lopen naar de “Inkpots”. De inkpots zijn een aantal natuurlijke koudwaterbronnen die door de segmenten in het water in allerlei groene en blauwe tinten weerspiegelen.
Johnston CanyonWe besluiten deze wandeling ook te doen. De weg is nu niet meer geasfalteerd en door de regen en sneeuw erg modderig geworden. Gelukkig ligt er geen sneeuw of ijs, zoals gisteren bij Lake Louise. Van de 3 km gaat de weg zeker 2 km lang onafgebroken omhoog om daarna met wat dalingen en stijgingen bij de Inkpots uit te komen. Inmiddels was het begonnen met regenen en was de regen ook al overgegaan in natte sneeuw. Toen we bij de Inkpots waren aangekomen sneeuwde het best wel hard en was het erg koud. Omdat de Inkpots op een open vlakte waren, zijn we er niet te lang gebleven en zijn we weer terug het bos ingegaan en gestart met de terugweg.
Ink PotsDoor de regen en de sneeuw was het overal nog modderiger geworden. Toen we bijna bij de camper terug waren en al op de loopbruggen liepen, was er een hele grote modderplas waar je niet omheen kon. Er lagen 3 stenen in de plas die als stepstones dienst deden. Angele liep voorop en ..”Plats” daar lag ze, plat op haar buik in de modderplas. Gelukkig moesten we niet ver meer en kon ze zich in de camper omkleden in droge kleding. Bij het cafeetje hebben we een koffie to go gehaald.
Daarna reed Kristel verder de 1a af. We zochten nog steeds naar wild en omdat het inmiddels half 8 was, dachten we grote kans te hebben, om iets te vinden. Pas nadat we de 1a helemaal afgereden hadden kwamen we nog 2 kuddes met herten langs de weg tegen.
We waren pas om half negen bij de camping in Banff. We hebben geen zin om te koken en eten Campbell’s Chunky Soup (our favourite) Clam Chowder. Helaas niet te vergelijken met de clam chowders die we eerder gegeten hebben.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Moekie:
    18 september 2018
    Wat is het daar mooi genieten maar groetjes ma.
  2. Bea:
    18 september 2018
    Dat was weer genieten van alle belevenissen, prachtige natuur en schitterende foto"s!!!
  3. Roel:
    18 september 2018
    Toch de inkpots gedaan, 😎 cool!!! Bijna thuis meiden!!!
  4. Pa Janssen:
    18 september 2018
    Toch weer een mooie dag geweest. Heb ook weer genoten van de mooie foto's.
    Vandaag jullie kaartje ontvangen.
    Groetjes pa.
  5. Mariska Bijsterveld:
    18 september 2018
    Weer genoten van jullie avontuur. Mooie foto's.

Bedankt voor jullie leuke kaart voor Joni. Die kaart wilde ze hebben zei ze.

Groetjes Mariska