Dag 19: Lake Louise en Lake Agnes

15 september 2018 - Lake Louise, Canada

Weer: koud, regen, natte sneeuw
Aantal km’s gereden vandaag: 173 km
Aantal km’s gereden totaal: 2598 km
Gespotte dieren: ground squirrels, vinkje, soort merel met oranje borst

Het heeft de hele nacht geregend. Vanmorgen was het droog, maar toen we aan het ontbijten waren begon het getik weer. Geen blauw stukje lucht te zien. We reden dezelfde weg als gisteren maar nu weer naar het oosten. Er werd nog steeds aan de weg gewerkt. Door de lage bewolking zagen we nog steeds de Rocky Mountains niet. De tijd ging weer een uur vooruit toen we de tijdzonegrens overgingen.
onderweg: eindelijk een glimp van de Rocky MountainsIn Golden maakten we een tussenstop om te tanken, koffie te drinken, iets te eten en twee verhalen up te loaden. Daarna reden we verder naar Lake Louise. Het bleef regenen en er bleef een laaghangende bewolking hangen en we bleven de Rocky Mountains niet zien. Heel af en toe scheurde het wolkendek open en zagen we een piek van een berg.
Nadat we het plaatsje Field weer zijn gepasseerd zien we op de bomen en langs de kant van de weg resten van sneeuw liggen. Ook bij Lake Louise ligt er nog aardig wat sneeuw.
Ook op de weg tussen Golden en Lake Louise zijn ze met wegwerkzaamheden bezig en verder stoppen we even bij het visitor centre van nationaal park Yoho in Field. Kwart voor drie zijn we bij Lake Louise.
Lake Louise zoals wij het zagenLake Louise is één van de mooiste punten van de Rocky Mountains. Een azuurblauw meer omringd door besneeuwde bergtoppen. Althans, zo zien de meeste mensen het. Wij zien een grijzig meer, omringd met besneeuwde dennenbomen, waar de sneeuw in ijl tempo vanaf dooide en laaghangende bewolking. Er zijn veel toeristen die een bootje huren en op het meer varen.
wandeling naar Lake AgnesHet is koud en we kopen allebei een muts met het logo van Parks Canada. Daarna beginnen we aan de wandeling naar Lake Agnes. Lake Agnes is een hoger gelegen meer. De wandeling naar Lake Agnes is 3,8 km en zelfde weg weer terug. Bij Lake Agnes zit een theehuis waar ze lekkere thee serveren. Het is een mooie wandeling door een besneeuwd bos. Af en toe zou er een mooi uitzicht te zien moeten zijn, maar wij kijken alleen tegen de wolken aan. Het pad is hier en daar steil, maar is vooral door de sneeuw en de regen van de afgelopen dagen erg glad. Wanneer we nog ongeveer een km moeten wandelen, komen we bij Mirror Lake, een heel klein rond meertje, waarin je de omgeving weerspiegelt kunt zien op een mooie dag.
theehuis bij Lake AgnesBij Lake Agnes aangekomen nemen we eerst een kopje-iets-warms met een stukje apple crumble in het tea house. Daarna gaan we de omgeving bekijken. Lake Agnes is prachtig. Omdat we nu boven de wolken zitten, zien we om Lake Agnes wel de omringende bergtoppen. Verder zien we de bergtoppen die we beneden niet konden zien boven de wolken uitsteken.
Lake AgnesAls we uitgekeken zijn, glibberen we over het steile pad naar beneden. Het begint weer te regenen, maar met onze warme mutsen op, merken we dat bijna niet. Daarna rijden we naar de camping. De regen gaat over in natte sneeuw.
Bij de ingang van de camping staat een bordje met de tekst: “please be aware that trains will pass day and night”.  We wisten al dat er een trein in de buurt was, dat hadden we ergens in een review gelezen. Ook op andere campings konden we soms een trein horen. ’s Avonds horen we echter een paar keer achter elkaar een harde fluit van een locomotief, vervolgens horen en voelen we de trein denderen. Het lijkt wel of we direct naast het spoor zitten, zoveel herrie maakt het. Zo erg hebben we geluidsoverlast van treinverkeer nog niet meegemaakt.
’s Avonds horen we in de camper de regen weer gestaag op het dak tikken. Misschien klaart het morgen op.

1. Frank Janssen:
    18 september 2018
    Hello Ladies, Jammer van het regenweer en de nevel. Lake Louise herinneren we ons heel anders. Toch wel mooie foto´s gemaakt hoor !
    Groetjes van ons
  2. Moekie:
    18 september 2018
    Wat een mooi land daar zou ik ook wel heen willen groetjes ma.