Dag 11: naar Wells Gray Provincial Park

Weer: regen en koud, circa 16°C
Aantal km’s gereden vandaag: 270 km
Aantal km’s gereden totaal: 1429 km
Gespotte dieren: aanstellerige eekhoorns

Fawnlake in de regenVanmorgen toen we wakker werden regende het en hoorde we een zacht ritmisch geluid op het dak van de camper. Later was het weer droog, maar toen we de tafel net gedekt hadden om buiten te gaan eten, begon het pas flink te regenen. We hadden er zo naar uitgekeken om in het zonnetje aan de kant van dit meer te ontbijten, maar ontbijten toch binnen in de camper,
Op deze camping moesten we om 10 uur al uitchecken, maar om 10 over 10 reden we eerst nog naar de Sanidump. Bij een Sanidump leeg je de “black water” tank (wc) en ”grey water” tank (douche en wasbak). We checkten dus iets later uit, maar dat was gelukkig geen probleem. We blijven zelfs nog een hele tijd met de eigenaren van de camping praten. Naast de coyotes die we gehoord hebben, hebben ze hier ook beren, poema’s en wolven. Wij hebben waarschijnlijk geen herten (“elk”) maar reeën (“deer”) gezien. De eigenaresse van de camping geeft aan dat de reeën en herten hier flink groter zijn dan in Europa. Een Noord-Amerikaanse ree is zo groot als een Europees hert, dus de verwarring is begrijpelijk. Daarnaast is in de Duitse taal een “elk”, een “moose” (eland) en dat levert ook nog wel eens voor verwarring met Europese gasten. Overigens komen de eigenaars zelf oorspronkelijk uit Zwitserland. Het gevaarlijkste dier is de “cougar” (bergleeuw/ poema) omdat dit een roofdier is en je besluipt als hij je aanvalt. Een beer zal meestal van je weglopen als hij je hoort. Aldus de camping-eigenaresse.
Uiteindelijk vertrekken we rond kwart voor 11. Vandaag rijden we naar Wells Gray Park. Een ritje van 2:15 uur, volgens Google Maps. Kristel rijdt het hele stuk, dus er wordt flink doorgereden.
Bij Lac de Roches stoppen we om van het uitzicht te genieten. Als we uit de camper komen, roepen twee motorrijders die achter ons gestopt zijn: “You just missed it! You just missed the bear!” Het bleek dat er een beer aan het uiteinde van de parkeerplaats overstak en de bosjes weer inging. Hebben wij weer! Hebben we de beer gemist. We blijven nog een tijdje met de motorrijder staan praten. Hij is een Canadees, maar heeft roots in Nederland. Hij spreekt ook een paar woordjes Nederlands. Als ze later weer wegrijden, horen we heel hard: “Doeeii!”.
Onderweg, bij Little Fort, maken we nog een stop om te tanken. Het tanken duurt erg lang, omdat de mensen van de wagen voor ons, uitgebreid de tijd nemen om te winkelen in het bij het pompstation horende winkeltje.
Wells Gray Provincial ParkRond één uur zijn we bij Clearwater. Ergens klopt er iets niet, want we hebben al bijna 2 uur gereden en pas een afstand van 1:15 uur afgelegd. Blijkbaar zijn onze stoppen om te tanken en bij Lac Roche toch langer geweest, dan we dachten. Over de volgende 45 km, doen we volgens Google Maps nog 1 uur.
Bij Clearwater gaan we een kampeer-hobby-souvenirwinkel in en doen we boodschappen bij Buy-Low-Foods. Voorlopig kunnen we er weer een paar dagen tegenaan. Bij de Tim Horton’s aan de overkant halen we een kopje koffie voor onderweg. We checken gauw de mail en ontdekken dat er iets mis is gegaan met het uploaden van de foto’s vanmorgen. We uploaden dus opnieuw alle foto’s. Rond kwart voor drie rijden we weer verder naar Pyramid Campground in Wells Gray Provincial Park. Pyramid Campground is onze eerste First-Come-First-Serve (FCFS) camping van dit jaar. Bij een FSFC camping kun je niet reserveren en is de camping vol als hij vol is. Het is dus spannend of we nog een plekje gaan vinden.
Pyramid Campground site 21Om half vier zijn we bij de camping en komen we er achter dat er nog meer dan voldoende plaatsen zijn. Na 2 rondjes over de camping te hebben gereden en 1 rondje lopend te hebben afgelegd, besluiten we pleknummer 21 in te nemen. We vullen de enveloppe met geld, plakken het strookje “gereserveerd” op het paaltje naast de campingplek en gaan dan nog even het park in.
mushbowl fallsWells Gray Provincial Park staat bekend om al zijn watervallen. Er zijn er 39 die benoemd zijn. Langs de weg die door het park loopt, liggen hier en daar parkeerplaatsen bij makkelijk te bereiken watervallen. We bekijken de Mushbowl waterval. Als we naar deze waterval staan te kijken, breekt de zon weer door en zien we regenbogen in de damp rond de waterval.
Dawson FallsOnze volgende stop is Dawson Falls. Een mooie brede waterval die een hard bulderend geluid maakt. We stoppen verder nog even bij Majerus Farm en bij het informatiebord bij de ingang van het park. Kwart voor zeven zijn we terug bij de camper en beginnen we met koken. Het regent weer en het blijft de hele avond en nacht regenen.

1. Pa Janssen:
    9 september 2018
    Ondanks de regen toch een avontuurlijke dag gehad, jammer dat je de beer niet gezien hebt maar dat komt misschien nog wel (wel veilig houden hoor)
    Mooie foto's van de watervallen en die zijn er genoeg.
    Ben benieuwd Kristel wat je tot nu toe van de natuur van Canada vindt.
    Groetjes pa.
  2. Roel:
    9 september 2018
    Veel plezier in the Rockies, jullie komen nu op het stuk dat wij ook hadden aangedaan... Enjoy
  3. Frank Janssen:
    Good morning ladies
    Ook nu weer genoten van jullie reisverslag en mooie foto's van de watervallen. Wat is het toch genieten in de mooie natuur van het ongerepte Canada.
    Volgende week komen 4 nichten uit Canada naar Horst. Ga ze donderdagochtend, samen met Mia afhalen op Dusseldorf Airport.

Groetjes van ons
  4. Moekie:
    10 september 2018
    Wel jammer van die beer komt nog wel goed maar het is er heel mooi groetjes ma.
  5. Linda:
    10 september 2018
    Superleuk om jullie avonturen te lezen. Wij genieten ervan!
  6. Buurvrouw en brian:
    10 september 2018
    weer mooie foto,s jammer van de regen groettjes
  7. René:
    18 september 2018
    Het praten met personen uit de regio lijkt mij van toegevoegde waarde. Gelukkig was de beer geen poema en dus niet onverwachts aangevallen.