Zesde dag op Madeira: relaxen en wandelen bij Ponta de são Lourenço

24 mei 2017 - Ponta De São Lourenço, Portugal

Vereda da Ponta da São LourençoWe waren erg moe van de wandeling van gisteren en hebben daarom rustig aan gedaan vandaag. We hebben een beetje uitgeslapen en wat zitten lezen op het balkon. De zee veranderde telkens van kleur.  ’s Middags geluncht met een lekkere omelet met tomaat, prei en courgette.

Om kwart over 3 vertrokken we voor een wandeling bij Ponta de São Lourenço. Hoewel het volgens google maps maar een half uurtje rijden is, begonnen we om 16:15 aan deze wandeling. De wandeling duurt volgens de gids 2:30 uur dus we rekenen op 3:30 tot 4:00 uur.
Vereda da Ponta da São LourençoPonta de São Lourenço is een schiereiland aan het eiland Madeira en is van Vulkanische oorsprong (net als het hele eiland). De wandeling ging over gestold lava en basaltrotsen. De wandeling begon met een toendra-achtig landschap waar het getjilp van krekels en sprinkhanen haast oorverdovend was. De sprinkhanen zijn erg groot. Zo zie je ze bij ons alleen in de dierentuin. Helaas heeft deze wandeling ook veel trappetjes. Maar verder ook vlondertjes om over te lopen en rotsen waar de wandeling overheen ging. In de rotsen kon je de sedimenten goed zien door kleurverschillen. Veel bijzondere planten onderweg: gele en paarse distels, iets wat op ijsbloemen leek en een heleboel verschillende rotsplantjes. Vereda da Ponta da São LourençoLangs de weg naar het beginpunt van de wandeling stonden palmbomen en stonden grote Aloë Vera’s in bloei. Op sommige stukken van de wandeling deed de omgeving Schots of Iers aan, maar dan zonder de mist en regen. We zijn niet helemaal tot de top gelopen, omdat dat laatste stuk  wel erg steil leek.

Na het wandelen (het was half 8), hadden we de keuze om te gaan uit eten of om in de supermarkt iets te eten te halen en dan vanavond ook nog wat te ontspannen en te lezen. We kozen voor het laatste, maar in de supermarkt hadden we daar een beetje spijt van. In de supermarkten op Madeira zijn weinig  (lees: geen) kant-en-klaar of traitteur-gerechten te vinden. Uiteindelijk hebben we gekozen voor twee lekkere biefstukken en hebben die gegeten met salade en aardappelen. Door het dubben in de supermarkt waren we pas weer om 20:45 thuis.

1. Moekie:
    25 mei 2017
    Hallo dames, het zijn hele mooie foto's en jullie zullen zich wel heel goed vermaakt hebben.
    Veel groetjes, moekie.
  2. Pa Janssen:
    25 mei 2017
    Hoi Kristel en Angèle,
    Heel mooie foto's, mooie natuur en rijk aan flora en fauna, jullie zullen wel al veel genoten hebben.
    Geniet er nog maar lekker van.
    Groetjes pa.
  3. Frank Janssen:
    Hallo Angele en Kristel,
    Weer genoten van jullie reisverslag en mooie foto's.
    Wat een mooie kust en rotspartijen die uitnodigen voor een flinke wandeling. Jammer dat er geen kant- en klaar- maaltijden te koop waren en dat je het toen maar moest doen met biefstuk !!!
    Geniet van het prachtige Madeira !
    Groetjes van ome Frank en tante Ria
  4. Bea:
    Hoi reislustige dames,
    Schitterende foto"s en gezellige verhalen om te lezen! Ik geniet met jullie mee!
  5. Buurvrouw en brian:
    26 mei 2017
    wat een mooie foto's zeg nog veel plezier groeten de buurvrouw