Tweede dag op Madeira: Avontuurlijke rit en onze eerste levada-wandeling

20 mei 2017 - 25 Fontes Falls, Portugal

Vanmorgen hadden we zon op ons balkon en dat nodigde uit om op het balkon te ontbijten en daarna nog een bakje koffie te drinken en wat te schrijven.

Madeira staat bekend om de Levada’s. Levada’s zijn irrigatiekanaaltjes die het water uit de bergen in het  Noorden naar het droge Zuiden brengen. Langs deze kanaaltjes kun je prachtige wandelingen maken. Vandaag gaan wij wandelen bij Rabaçal, de Levada das 25 fontes. Dit moet volgens alle boekjes één van de mooiste Levada-wandelingen zijn.
onderwegEerst rijden we naar Rabaçal. Volgens Google Maps is het een rit van een uurtje. We hebben er bijna 2 uur over gedaan. We zijn onderweg 3 keer gestopt. 2 keer om foto’s te maken, 1 x om een Miradoura te bekijken (waar we door de mist niets zagen) en 1 x om de spanningen van het rijden even los te laten. De weg was vaak steil met veel bochten. Ik hou niet van steile wegen. Berg in de mistDe wegen zijn zo steil dat ik alleen in de tweede versnelling naar boven kom en soms in de eerste versnelling. Naar beneden gaat ook alleen in de tweede versnelling, maar wel met de voet continue op de rem. Zonder rem ‘vallen’ we zelfs in de tweede versnelling met een snelheid van 60-70 km per uur naar beneden. De wegen zijn, naar Nederlandse begrippen-, van slechte kwaliteit. Veel opgelapte stukken, stenen die afgebrokkeld zijn op de weg en gaten in de weg. We kwamen tijdens onze rit zelfs een klinkerweg tegen.
onderwegMaar, genoeg gezeurd. Het was een prachtige rit om te rijden. Mooie, diepe uitzichten als de mist even weg was. In de mist dook er naast de weg opeens een bergtop op. En als de mistflarden eventjes weggeblazen werden, werden we verblind door een geelgekleurde bloemenpracht (brem).

Bij de parkeerplaats bij Rabaçal was het (zoals verwacht) ontzettend druk. In de Rother Wandelgids stond echter een alternatieve startplaats (die de route ook nog eens met een half uur verkort) en daar reden we naartoe. Ook daar waren we niet de enige. We begonnen om kwart over 3 aan de wandeling en toen keerden de meeste wandelaars al terug.
Levada das 25 fontesBij de start van de wandeling ruiken we een bekende geur die we eerst maar moeilijk thuis konden brengen, tot dat we ons realiseren dat we in een Eucalyptusbos lopen. Door de vochtige mist geurt het echt heerlijk en hebben we een soort van gratis aromatherapie.
Al snel gaat deze wandeling de Ruitertunnel in. Een tunnel van 800 meter. Een zaklamp is vereist. Zonder zaklamp zag je dus echt helemaal niks. Mensen met tunnelvrees zouden wij deze route echt afraden. Na de tunnel, moesten we weer even wennen aan het felle daglicht.
Levada das 25 fontesHet levadapad bracht ons op punten met prachtig uitzicht op de omgeving, in grillig gevormde bossen in bloemrijke bermen en uiteindelijk bij de 25 bronnen (= waterval). Af en toe was het pad erg smal, maar op die plaatsen stond er een hekje langs.
De waterval bereikten we na 1:55 uur wandelen en genieten. Bij de waterval zaten nogal zeer tamme vinken, die al op mensen afvlogen als ze alleen maar dachten dat er iets te eten te halen viel. Ze kwamen erg dichtbij en leken alleen de voordelen van mensen (brood) te kennen en niet de gevaren. Het zijn grappige beestjes. Gisteren hadden we ze ook al gezien in het Jardim.
25 FontesNa een pauze liepen we weer terug naar de geparkeerde auto. Omdat we nu bijna geen foto’s meer maakten, deden we korter over de terugweg  (1:35 uur).
Via Calheta zijn we over de VR1 teruggereden naar Funchal en verder naar Caniço de Baixo. Dit was wel een snellere, maar zeker geen mooie rit. Eigenlijk bestond de hele weg naar Funchal voornamelijk uit tunnels en rotondes. Na iedere tunnel was er een rotonde, waarna we weer in een tunnel verdwenen.

Om half negen waren we thuis en toen heeft Kristel een lekkere pasta gemaakt met veel verse groenten.

1. Frank Janssen:
    22 mei 2017
    Goede morgen Angele en Kristel,

Mooi omschreven autotocht door de bergen en mist, ik zag het helemaal voor me, na iedere bocht weer een ander uitzicht door de mistflarden. Wat een mooie wandelroute langs de Levada's door bossen en waterval, omringt door geurende bloemen en vogels.
    Kijken nu al uit naar jullie volgende reisverslag.
    Genieten maar van dit wondermooie bloemeneiland !!!

Groetjes van ome Frank & tante Ria
  2. Pa Janssen:
    22 mei 2017
    Heb ook weer genoten van jullie reisverhaal en de mooie foto's, heel erg mooi daar.

Groetjes pa.