Het is weer voorbij die mooie …..

8 maart 2016 - Oosterhout, Nederland

En toen was het allemaal weer voorbij en waren we weer thuis. Inmiddels zijn we al weer 2,5 dag in Nederland. Afgelopen zondag werden we om 8 uur ’s morgens met de bus afgehaald en zijn we naar het vliegveld in Rovaniemi gebracht.  Om 10:50 vloog ons vliegtuig. De reis ging voorspoedig en om 13:40 Nederlandse tijd pikten we onze bagage van bagageband 6 in Schiphol.
Omdat we inmiddels behoorlijk wat trek hadden, hebben we eerst bij La Place wat gegeten en gedronken. Daarna met de shuttlebus naar de parkeerplaats en vervolgens met de auto naar huis. 10 voor vier waren we thuis.
Inmiddels gaat alles weer zijn normale gangetje en zijn we de vakantie al bijna weer vergeten. Gelukkig hebben we de foto’s en deze blog.

We willen iedereen die ons via deze blog gevolgd heeft bedanken. We vinden het erg leuk dat jullie met ons meegereisd zijn en dat jullie af en toe een reactie plaatsten. Dat maakte het voor ons weer leuker en makkelijker (stok achter de deur) om iedere dag een stukje te schrijven.
We zijn van plan om tijdens onze volgende reis weer een blog bij te gaan houden.

Nog even een paar losse puntjes:
Hoe liep het af met het niet werkende fornuis?
Zoals beschreven kwamen we er zondag achter dat het fornuis niet werkte. We hebben dit netjes gemeld bij de receptie. De receptie beloofde iemand te sturen. Zover wij weten is er niemand langs geweest op zondag. Maandagmorgen meldden we weer bij de receptie, waar nu een andere dame achter zat, dat het fornuis stuk is. Deze geeft in eerste instantie aan dat de technische man op zondag maar tot 12:00 werkt, dus dat hij daarom nog niet langs geweest is. Ze zou het probleem nogmaals doorgeven.
Opeens schijnt ze zich iets te herinneren en ze vraagt ons of we weten dat er een beveiliging op het fornuis zit? Nee, dat weten we niet. Er zit dus een knop op het fornuis met een timer. Die hadden we wel gezien. Deze moet je eerst aanzetten en daarna pas de electrische plaat, dan zou het moeten werken. En inderdaad dat was de truc.  Het fornuis was dus helemaal niet defect.

Het Finse keukenkastje
We hadden al ergens gelezen dat Finnen (net als Zweden) de afwas niet afdrogen, maar gewoon laten afdruipen. Geen probleem. Dat doen we thuis ook wel eens.
Boven het aanrecht en de wasbak in ons huisje, was een keukenkastje geplaatst. Het keukenkastje boven de wasbak, was gelijk het afdruiprek, Hier kon je de bekers op de bovenste ‘plank’ en de borden op de onderste ‘plank’ kwijt. De ‘planken’ waren van gaas en de onderste was eigenlijk een afdruiprek voor borden. In het kastje zat geen bodem, zodat het water in de wasbak drupte. Echt ideaal: Afwassen en in de kast zetten en het ziet er gelijk weer netjes uit.
Ik wil dit graag thuis ook, maar helaas hebben wij een raam boven de wasbak.

En als laatste een lijst met trefwoorden, zodat andere reizigers die deze of een vergelijkbare reis gaan maken deze blog kunnen vinden:
# Luosto # Luostotunturi # Voigt travel # Lapland # Noorderlicht # Aurora Borealis # Finland # Husky slee # rendier # sneeuw scooter # Scandinavian Wintersports # Amethist mijn # Silver Pine Cabins # Aurora Hotel

1. Wendy Koedoot:
    8 maart 2016
    Jammer he dat het er weer op zit.. jullie hebben het in elk geval naar jullie zin gehad. Hier was eergisteren ook het nooderlicht te zien ( wij hebben niet gekeken want we wisten het niet ) Maar jullie hebben het in echt gezien.
  2. Pa Janssen:
    8 maart 2016
    Hoi Kristel en Angèle,
    Fijn dat jullie weer thuiszijn en dat jullie van deze vakantie nog wel even na kunnen genieten.
    Ik zou al gebeld hebben maar ben al de hele week snipverkouden. heb ik waarschijnlijk overgenomen van m'n twee lieve kleindochters, die waren hier afgelopen weekend.
    Laat nog van me horen.
    Liefs pa.
  3. Femke:
    9 maart 2016
    Dankjulliewel dat jullie me mee hebben laten genieten van deze mooie reis! Groetjes, Femke
  4. Frank Janssen:
    9 maart 2016
    Hoi dames,
    Geniet thuis nog vele malen na van jullie reis.

Groetjes
  5. Fred:
    15 maart 2016
    Nog een late reactie. Bedankt voor jullie verhaal.
    We zijn zelf 4 dagen naar Noord Holland geweest (Schoorl) voor Bea d'r verjaardag, daarom ben ik nu pas weer thuis voor een reactie
    Geniet nog een tijdje na en droom dan van een volgende vakantie