Vol verwachting klopt ons hart……

7 februari 2016 - Oosterhout, Nederland

Nog 21 nachtjes slapen en dan gaan we een droomreis maken.
We gaan naar Lapland om alle dingen te doen die je in Lapland moet doen: sneeuwschoen wandelen, sneeuwscooter rijden, huskyslede tocht, toch met de rendierslee en natuurlijk het Noorderlicht zien.
Zoals gebruikelijk is voor ons, hebben we de reis een stuk later geboekt dan gepland. Hierdoor was onze eerste keuze al volgeboekt en onze tweede ‘eerste’ keuze was ook volgeboekt. Het gebeurt ons wel vaker en we konden er niet eens teleurgesteld over zijn. Meer zo iets van “tja, dat was te verwachten, dan hadden we maar eerder moeten boeken…”
Afijn, vorig weekend hebben we dan toch bij Voigt Travel een huisje geboekt in Luosto.

Vorig weekend en dit weekend ook op zoek gegaan op internet naar informatie over Luosto, de cabins en de  omgeving waar we gaan verblijven.
Zoveel leuke sites gezien. Een aantal staan hiernaast bij de links.

De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. Maar wat heb je nodig op een reis naar Lapland?
De temperatuur, kan in de periode dat wij willen reizen, -25 °C worden. Dat is nogal wat. We zijn geen zonaanbidders, maar dergelijke temperaturen, zijn we in Nederland ook niet gewend. En we zijn geen wintersporters. We zijn zelfs nog nooit eerder in de winter op vakantie geweest.
Gelukkig zijn er op internet voldoende sites te vinden die je helpen met dit soort vragen.
Met betrekking tot de kleding is de truc met name om jezelf in laagjes te kleden. Geadviseerd wordt om te beginnen met thermo-ondergoed (niet van katoen in verband met vocht), dan één of twee middenlaagjes van fleece of wol en daarna een buitenste laag die wind- en waterdicht is.
Voor de voeten een dunne sok die niet van katoen is en daaroverheen een wollen sol en dan laarzen die aan de ruime kant zijn. Dingen die te groot zijn, schijnen warmer te zijn.

De afgelopen weken hebben we dus het één en ander aangeschaft: thermo-ondergoed, skibroek, skilaarzen, skijas, handschoenen, sokken. We moeten nu nog ergens een goede warme muts vandaan halen, want de capuchon van de skijassen zijn, - raar maar waar-, heel dun en niet gevoerd.
De kleren zien er, zoals Tamara van de Sluis op haar Reislogger Reisblog zegt, “verschrikkelijk oncharmant". Ik begrijp nog niet helemaal hoe je in zo’n dik pakket met kleding lekker kunt bewegen.

Of dat bewegen gaat lukken over 3 weken, kunnen jullie lezen en zien op deze reisblog, kom dus snel een keertje terug voor de nieuwste reisverhalen en foto’s. Wil je gemakkelijk op de hoogte blijven van mijn belevenissen? Meld je dan aan voor mijn mailinglijst!

1. Reislogger:
    7 februari 2016
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!