Zevende dag: Blenheim Palace

4 juni 2018 - Blenheim Palace, Verenigd Koninkrijk

Blenheim PalaceGoed, vandaag gingen we dus WEL naar Blenheim Palace. Helaas vertrokken we wat later dan gepland: pas om 11:45 uur. Om 13:00 waren we bij Blenheim Castle. We hadden kaartjes met korting gekocht bij de Tourist Information in Bourton-on-the-Water. Scheelde toch weer 3 pond per persoon op een kaartje van 27 pond. Bij de entree-prijs zat een audio-tour inclusief. De oprijlaan naar het Paleis is heel erg indrukwekkend. het paleis ziet er vanuit de verte al enorm uit. Het Blenheim Palace en de omringende tuinen en het landgoed staat tegenwoordig op de lijst van Unesco World Heritage. Het Blenheim Palace is het enige niet Blenheim Palace: Kristel met AudiotourKoninklijke Paleis in Engeland. Het is in de 18e eeuw geschonken door Queen Anne aan John Churchill voor het behalen van een oorlogsoverwinning op Frankrijk. John Churchill is toen gelijk benoemd tot 1e Hertog van Marlborough. Inmiddels woont de 12e Hertog van Marlborough met zijn gezin in het Paleis. Het Blenheim Palace is de geboorteplaats van Winston Churchill en een aantal zalen waren aan zijn leven gewijd. Winston heeft zijn vrouw op het landgoed ten huwelijk gevraagd. We vonden dit kasteel erg mooi. Eén van de mooiste die we gezien hebben.

Blenheim Palace: bibliotheek

De inrichting is prachtig, rijk en smaakvol. De audiotour is prettig. Normaal houden we niet zo van een auditotour, maar de verhalen waren kort en to the point. Het langste verhaal duurde maar 2,5 minuten.
Wij vonden allebei de bibliotheek het indrukwekkendst. Mooie plafonds, een lichte inrichting en duizenden boeken. We zagen ook eerste drukken van alle boeken van Dickens.
Blenheim Palace: water caféNa de rondleiding door het paleis zijn we eerst een broodje gaan eten, in één van de café’s. Daarna hebben we wat door de tuin gelopen. Het grootste deel van de tuin is eigenlijk een park, met  een meer, een waterval en grote, dikke, oude, eiken- en beukenbomen.
Helaas was het niet zulk lekker weer vandaag. Internet had aangegeven dat het bewolkt zou zijn en 20 graden. Dat het bewolkt was, klopte, maar de temperatuur was slechts 16 graden.
Morgen gaan we naar Bath.

1. Frank Janssen:
    Hello Ladies,
    Indrukwekkende locatie ! Weer genoten van jullie reisverhaal en foto´s.
    Maar hopen op mooier weer in Bath. Daar kan je een mooi boottochtje maken.
    Groetjes Frank en Ria
  2. Pa Janssen:
    5 juni 2018
    Voor jullie weer een hele mooie dag geweest. Heb weer genoten van het reisverhaal en de mooie foto's.
    Groetjes pa.
  3. Moekie:
    5 juni 2018
    Mooi wil er ook naar toe zo prachtig.groetjes
  4. Roel:
    6 juni 2018
    Lekker actief bezig jullie ... Niet teveel taartjes eten hoor!
    Als jullie naar Bath gaan, kijk dan ook even of er een Laan van Alkmaar is daar .. :)
  5. Fred:
    6 juni 2018
    Volgens mij heb ik Blenheim meerdere keren gezien in films en TV series
    ( maar alles is wel duur daar in Engeland !)