Achtste dag: Bath - deel 2

5 juni 2018 - Bath, Verenigd Koninkrijk

Bath Abbey en gezellige drukteNa ons bezoek aan de Roman Baths, wilden we eerst iets eten. In het centrum van Bath zijn veel eet-, lunch- en theegelegenheden. Bij de Cornish Bakery gaan we heel even zitten voor een koffie en een warme pastei. Stadsduiven probeerden brutaal iets van onze lunch mee te pikken. Na de lunch gingen we weer snel verder met het bezoeken van de stad Bath.
Bath Abbey - interieurDe Bath Abbey is wel heel groot, maar niet zo mooi. Het enige bijzondere is het plafond en de grote gebrandschilderde ramen. Verder zijn er in de kathedraal vooral veel grafstenen van allerlei belangrijke Bobo’s.
We liepen vervolgens naar de Guildhall Market. Dit is een overdekte markt. Hoewel het gebouw duidelijk wel oud was, was het niet zo indrukwekkend als in Oxford. We liepen verder door de stad.
Bath - Pulteney WeirToen we bij de Grand Parade naar de eclipsvormige waterval keken, zagen we aan de overkant een rondvaartbootje aanmeren. Er stond op dat de volgende rondvaart over 15 minuten vertrok. Het leek ons wel leuk om Bath vanaf het water te zien en dus liepen we snel over de brug naar de afmeerplaats om te informeren naar de prijs. De prijs was 9 pond voor een uur varen. Je kon eventueel ook een enkel ritje nemen naar Bathampton. Spontaan besloten we met de boot mee te varen en we zochten een plekje op het dek.
Bathampton WeirWe dachten dus dat we Bath vanaf het water te zien zouden krijgen. Dit was echter niet het geval. De boot voer weg van Bath langs achterkanten van huizen, parkeergarages, grasland met hoogspanningsmasten en hier en daar een bosje. Ook nog een veld met van die schietschijven voor handboogschieten. Aan beide zijden van het het water bomen en groen. Het leek meer op een tochtje door de Biesbosch dan een rondvaart in een stad. In de Biesbosch is er nog kans op het zien van bevers en otters. De boot voer naar Bathampton. Hier stapten enkele mensen van boord en vervolgens voer de boot hetzelfde saaie stuk terug. Het enige verschil is dat één van de gidsen nu de microfoon ter hand nam en wat algemeenheden over de stad Bath en de omgeving vertelde. En, oh, ja, in deze rivier kon je ook otters en ijsvogels zien. Hij had op de heenweg juist een ijsvogel gezien, dus er bestond een kans dat we die weer zouden zien. Hier aan de linkerkant zitten ze vaak. En vervolgens keken alle passagiers naar links, zodat Bath vanaf bootniemand zag dat we rechts een stel vuilcontainers passeerden. Ik zou zoiets nou ook kunnen vertellen om het spannend te maken. Wij zaten dus behoorlijk te balen, want dit was iets wat we niet wilden zien en in dat uurtje hadden we ook kunnen winkelen of de stad kunnen bezichtigen. Tja, we hadden ons beter moeten laten informeren. Een goede les voor een volgende keer: nooit zomaar op een bootje stappen en eerst kijken waar die heen gaat. Afijn, we konden er nog wel om lachen.
Terug bij het startpunt (na 50 minuten al) zijn we dan zelf maar langs het water gelopen dat de stad invoerde daarna over een brug en langs de andere kant weer terug. Bath is niet een heel grote stad maar ademt wel een heel gezellige sfeer uit.
zalm met aspergesDe laatste bus terug naar de P+R ging al om 20:30. Het was inmiddels 18:45, dus heel veel tijd om te eten hadden we niet meer. Vlak bij de bushalte van de P+R hadden we een leuk restaurantje gezien: the Ivy, Bath Brasserie. Hier hebben we heerlijk gegeten in een geweldige entourage. Personeel was keurig gekleed en correct. De muren hangen helemaal vol met schilderijen. Moderne en klassiekere platen hangen door elkaar. Heel bijzonder. Helaas mocht er niet gefotografeerd worden. We aten gegrilde zalm met asperges en waterkers en een kruidensaus. Het smaakte geweldig. De halve citroen werd geserveerd gebonden in kaasdoek, zodat er geen pitjes of vruchtvlees op de zalm terecht kon komen. Als toetje namen we Lemon Meringue met citroen ijs, lemon curd en basilicum. Smullen!
Om half negen hadden we de bus terug naar de parkeerplaats en rond half 11 waren we weer thuis.

1. Bea:
    7 juni 2018
    Ondanks dat jullie de boot in zijn gegaan........, was de Brasserie een hoogtepunt, gegrilde zalm met asperges, zoooooo lekkerrrrrrr!
  2. Moekie:
    7 juni 2018
    Wel naar te zin gehad zo te zien wel mooi hoor groetjes
  3. Tante Nel:
    7 juni 2018
    Dames jullie zijn echte levensgenieters!
  4. Pa Janssen:
    7 juni 2018
    Mooi hoor, weer een dag vol belevenissen. Geniet er maar lekker van.
    Groetjes pa.
  5. Marco:
    8 juni 2018
    Ha ha die saaie boot tocht heb Ik ook gedaan🤗😂😂😂
  6. Frank Janssen:
    8 juni 2018
    Hello Ladies,
    Leuk reisverhaal en mooie foto's
    Groetjes Frank &Ria