Achtste dag : Bath - deel 1

5 juni 2018 - Bath, Verenigd Koninkrijk

Bath AbbeyDe bestemming van vandaag is Bath. We vertrekken, zoals gebruikelijk, later dan gepland en rijden om 10 voor 10 weg. De thermometer in de auto geeft 13 graden Celsius aan. Dit is de koudste dag tot nu toe. Om iets over half 12 rijden we de Park + Ride parkeerplaats op. In Bath kun je gratis parkeren en betaal je alleen de bus naar de stad. Voor 2 volwassenen is dit 6 pond. Rond 12 uur stappen we uit in het centrum in de Milsom Street. Een straat met leuke winkeltjes. Er zijn vooral veel winkels met kleurrijke damesmode. Wel dat soort winkels waarbij de prijzen niet in de etalage vermeld worden, dus dan weet je het vaak wel met die prijzen. We lopen al winkelend via de New Bond street naar de High Street en zien al gelijk de kathedraal (Bath Abbey) voor ons. Links van de Bath Abbey bevindt zich de ingang van de Romeinse Baden.
Romeinse BadDe Romeinse baden zijn de topattractie van de stad Bath, terwijl Bath zelf op de UNESCO World Heritage List staat. De Romeinse baden bestaan uit een heilige bron, de resten van een tempel ter ere van Solis Minerva en de (gerestaureerde resten) van de baden. Met het grote bad, kleedkamers, massageruimten, caldarium en een ‘bubbelbad’. Het hele complex is in 2011 drastisch gemoderniseerd en voldoet nu aan alle moderne eisen van een educatieve attractie: acteurs, rondleidingen met gidsen, videoprojecties, een kindertour en een audiotour. De entree, inclusief Siersteen van Tempelaudiotour en een slok van het ‘heilige’ water is 16,50. Bij de entree was het een drukte van jewelste en ook de eerste zalen, waar iedereen nog braaf naar alle nummertjes op de audiotour luistert waren erg druk. Daarna werd het steeds minder druk omdat steeds meer mensen gewoon doorliepen. Het museum vonden we heel interessant. Op tripadvisor hadden we gelezen dat je 2 tot 3 uur uit moest trekken om de Roman Baths te bezoeken. Wij zijn er van ongeveer 1 uur tot ongeveer half vier binnen geweest, dus die tijd klopt wel. Bij het grote bad hebben we de audiotour even afgezet om een tour met een gids mee te lopen. De dame vertelde Het grote badzo leuk en enthousiast dat het uur van de tour zo voorbij was en ze vertelde zo geïnteresseerd en boeiend dat de kleinste details zijn blijven hangen. Vlak voor de uitgang kon je van het water proeven. Het water zou helende krachten hebben en in de achttiende eeuw werd het drinken van het water aan de high society aangeraden als genezing tegen allerhande kwalen. Er werd door dokters in deze tijd geadviseerd om 5 liter per dag te drinken. Bij voorkeur voor het ontbijt. Het water bevat hoge concentraties mineralen en ijzers en met name natrium, calcium chloride en sulfaten. Het smaakt afschuwelijk!