Dag 11 Kodachrome Basin State Park naar Capitol Reef National Statepark

15 september 2017 - Torrey, Utah, Verenigde Staten

Temperatuur:  fris
Afgelegde miles totaal: 1140,9 miles; vandaag afgelegde miles 108,9 miles (174 km)
Gespotte wilde dieren: grondeekhoorn, blue birds, hert, jackrabbit, hagedissen

Kodachrome Basin State Park - Hiking Angel Palace TrailDat hebben wij weer: zijn we in een mooi natuurpark in de woestijn is het ’s morgens als we opstaan mistig en zien we niets van de omgeving. Pas als de mist opgetrokken is (en we die raar gevormde rots weer kunnen zien), vertrekken we voor een korte wandeling: Angels Palace. Er zitten hier schorpioenen en ratelslangen, maar gelukkig zijn we die niet tegengekomen.  De wandeling is mooi maar niet makkelijk. Hier en daar moet er geklauterd worden, wat het wel weer extra spannend maakt. De bordjes die de route aangeven zijn soms weg of moeilijk te vinden. De wandeling ( het zoeken en klauteren) doet ons een beetje denken aan de wandelingen in Noorwegen. Het landschap helemaal niet.
Kodachrome Basin State Park - Hiking Angel Palace TrailHet landschap is wederom bijzonder en mooi. Niet mooier, maar anders mooi. Veel rotsen weer van rode zandsteen met heel weinig begroeiing. Net als op de camping groeien hier voornamelijk 3 soorten planten die tezamen een frisse tintelende geur verspreiden: een soort van jeneverbes, de gele bloemen die we ook bij Monolake hebben gezien en die naar rijpe bananen ruiken en een struik die me aan Lavendel doet denken (lichtgrijze bladeren, groeiend op éénjarig hout) die naar citrusvruchten ruikt, maar dan de pittige toon in de citrusgeur. Verder vetplanten en cactussen en dode bomen.
Kodachrome Basin State Park - Hiking Angel Palace TrailTijdens de wandeling zien we heel duidelijk de sporen van de regenbuien van gisteren. Het is duidelijk te zien dat hier ook Flash floods geweest zijn en zo te zien was het hier een stukje erger dan waar wij waren. Veel, al weer bijna opgedroogde modderstromen. Opvallend is dat het wandelpad en de modderstromen vaak samenvallen.
De troebele kolkende rivier die we gisteren onderweg zagen en waar we vandaag weer langsreden, was nu alweer bijna een opgedroogde rivierbedding. Heel apart hoe snel zo’n flash flood de omgeving kan veranderen en ook hoe snel de sporen er weer van verdwenen zijn.

koeien op de wegOm half 2 na de wandeling rijden we naar Torrey in de buurt van Capitol Reef National Park. Onderweg nog gestopt voor een aantal mooie uitzichten.
We rijden ook langs ‘open ranches’, met koeien, die zo de weg op kunnen lopen en dat dus ook een paar keer doen. En ach, ja, laat er ook nog maar weer een hert vlak voor onze RV de weg op rennen. Gelukkig was dat in open terrein en zagen we het van ver aan komen huppelen.

In Torrey staan we op camping Sandcreek. Een kleine camping. We worden heel hartelijk welkom geheten door Harry, die ons gelijk begint te vertellen welke dingen we in Capitol Reef National Park moeten gaan bekijken. Helaas is het toch al weer half zes geweest en gaan we er vandaag niet meer naar toe. Morgen dus naar Capitol Reef en dan door rijden naar Arches National Park.

We zijn vanavond een hapje wezen eten bij Capitol Reef Inn & Café. Veel groenten op ons bord en lekkere aardappeltjes. De 'beroemde' 10 groenten salade van dit eetcafé, zijn meer cruditees met een dip (rauwe bloemkool, rauwe broccoli, rauwe sperciebonen, rauwe courgette (geel en groen), rauw paprika, cherrytomaatje, cress en eikenbladsla en dressing naar keuze. Weer lekker veel vitamines binnen vandaag!

1. Pa Janssen:
    16 september 2017
    Hier ook weer heel bijzondere landschappen, heel mooi om te zien.
    Ook weer genoten van het mooie verhaal en de mooie foto's.
    Groetjes pa.
  2. Frank Janssen:
    17 september 2017
    Hi Angele en Kristel,
    Wat een mooie verscheidenheid in landschappen doorkruisen jullie. Genoten van jullie reisverhaal en mooie landschapsfoto's. Gisteren wezen wandelen in Mariapeel: ook mooi maar dan anders. Veel plezier en wandelgenot en op naar de volgende avonturen.
    Groetjes F&R
  3. Moekie:
    17 september 2017
    Wat mooi is het daar overal genieten maar op naar het volgende gr moekie.
  4. René:
    30 september 2017
    Zijn de maaltijden groot?