naar Zuiderzeemuseum

14 mei 2017 - Medemblik, Nederland

Zondag 14 mei 2017

ontbijtjeAlle moeders die met ons meelezen (inclusief die van onszelf) wensen we vanuit Medemblik een hele fijne Moederdag toe!
Vanmorgen lekker wakker geworden in “onze” camper.
Een ontbijtje in het zonnetje met fruit, brood, ontbijtkoek en warme thee.
Rond 12 uur vertrokken we met de camper richting Enkhuizen.

Onze bestemming was het Zuiderzeemuseum. Een openlucht museum over de dorpen en steden aan de Zuiderzee. Het staat al een tijdje op ons lijstje om te bezoeken.
Vanaf de entree, ga je met een bootje naar het buitenmuseum. Daar staan allerlei Urker huisjes in het Zuiderzeemuseumoude huisjes. De meeste uit van rond 1900. Het leuke aan een openluchtmuseum is dat er overal deuren en raampjes open staan en je overal naar binnen mag kijken en zelfs naar binnen mag lopen.
In het huisje “huishouden uit 1920” vertelde de mevrouw heel enthousiast hoe het er in 1920 aan toe ging.
Vandaag was er ook Zuiderzee-klassiek en op verschillende plaatsen in het park werd klassieke muziek ten gehore gebracht. In de kapel zou een stukje uit Peter en de Wolf opgevoerd worden  en daar zijn we naar gaan luisteren. De verteller deed het erg leuk en had echt interactie met de aanwezigen kinderen.

koffie met appelgebak en Hollandse tegeltjesWe hebben als lunch koffie met appelgebak gegeten in het Hindeloper Café.
Toen we in de stoomwasserij stonden, waar alle machines werden aangedreven door een grote steenkoolgestookte stoomketel, begon het opeens keihard te regenen. De was wapperde in de wind. Later klaarde het weer helemaal op. Het is gewoon echt Hollands weer geweest vandaag: van alles een beetje.

Met de op één-na-laatste boot gingen we weer terug naar de parkeerplaats.
Ons campertje was makkelijk te vinden op de parkeerplaats.
We hebben beste wel wat bekijks met onze camper.
Gisteren werd er onderweg opeens getoeterd en een mijnheer in een gele T3, zwaaide naar ons. Gisteravond op de camping kwam een echtpaar heel geïnteresseerd naar onze camper kijken. Vandaag was een Belgisch echtpaar uitzonderlijk geïnteresseerd in onze camper. De mijnheer vond vooral het keukenblokje erg mooi. Ze reden zelf met een klassieke T2, maar van de Belgische wetgeving mag hij daar geen keuken in bouwen. Althans, dat vertelde hij.

Van Enkhuizen zijn we naar Medemblik gereden. We waren rond half zeven op de camping. Nadat de camper op zijn plek gezet was zijn we naar Medemblik gelopen. We deden er ongeveer een half uurtje over. Om half 8 gingen we aan tafel in restaurant “de twee schoutjes”. Het eten was er goed en de bediening was vriendelijk. Om half 10 liepen we weer terug naar de camping, waar we nog een kopje thee hebben gedronken.

1. Buurvrouw en brian:
    16 mei 2017
    het ziet er best goed uit
  2. Fred:
    17 mei 2017
    Hallo Angele en Kristel
    Weer een leuk verhaal over het Zuiderzeemuseum. Ik ben er jaren terug ook wel geweest, maar je mag er niet met honden in (flauwekul, want in het openluchtmuseum in Arnhem mag dat wel) dus we gaan er samen dan ook niet naar toe.
    Maar het ziet er knus uit in jullie camper