Dag 13: the Sperrins – the Beaghmore stones – Lough Fea

11 september 2016 - Ballygawley, Verenigd Koninkrijk

Toen we vanmorgen wakker warden scheen de zon lekker.
We waren wat loom vandaag en na het late ontbijt reden we om half één bij de Mill Lodge weg.
Onze bestemming is the Sperrins. Deze Area of Outstanding Natural Beauty (AONB) ligt een stukje noordelijker, meer in het centrale deel van de county Tyrone.  De rit duurt ongeveer 40 minuten.
De zon die vanmorgen zo vrolijk scheen is inmiddels verdwenen achter dikke grijze wolken.Beaghmore Stone Circles
Onze eerste bestemming is de Beaghmore Stone Circles. Dit zijn stenen cirkels uit de prehistorie. Bij elkaar zijn het er zeven. er zijn ook rechte lijnen met stenen. Wat de functie van deze stenen is geweest, is niet bekend en de verklaringen variëren van rituele, spirituele, religieuze, begraafplaats tot praktische doeleinden. De laatste verklaring van een aantal astronomen is, dat dit een manier was om het zonnestelsel na te bouwen en om op die manier in contact te komen met de sterren.

Hierna reden we 2 ¾ miles door naar Darvagh Forest Park. In dit stukje bos zijn allerlei mountain bike routes uitgezet en 1 wandelroute van 3 km. Die hebben we gewandeld. Het bos was erg mooi en sprookjesachtig met veel groen zacht mos tussen de bomen. Helaas laten bemoste bossen zich niet erg goed fotograferen.

In het bos hebben we onze broodjes opgegeten. Het was inmiddels flink gaan waaien.Lough Fea Internet
Als laatste stop rijden we weer een paar miles verder naar Lough Fea. Hier wandelen we de route om het meer wat 2,6 miles (3,9 km) lang is. Door de hevige wind is Lough Fea veranderd van een lieflijk meer in een woeste binnenzee.Lough Fea zoals wij het zagen

Na deze wandeling, waarbij we de ene helft tegen de wind in en de andere helft met de wind in onze rug lopen, hebben we trek in thee met iets lekkers. We rijden daarom 7 miles door naar Cookstown in de hoop hier een leuk tentje te vinden. Winkels, maar ook café’s, tearooms en bars zijn dicht. In deze stad hangt ook een grauwe sfeer. Misschien iets minder erg dan in Strabane, maar we voelen ons er niet prettig bij. We rijden daarom naar onze vakantiewoning terug en zetten zelf een pot thee. Met iets lekkers, een kop thee en een boek lekker op de bank.

1. Moekie:
    12 september 2016
    Wat is het daar mooi zeg . ben gewoon een beetje jaloers .
    Heel veel groetjes en een dikke knuffels.xxxxxxxx
  2. Pa Janssen:
    12 september 2016
    Wat hebben jullie al veel meegemaakt en zeker ook al veel mooie foto's genomen. Daar kunnen jullie later zeker nog veel van genieten.
    Liefs pa.