Vierde dag op Madeira: Funchal

22 mei 2017 - Funchal, Portugal

Vanmorgen hadden we weer zon op het balkon, dus lekker op het balkon ontbeten.

Vandaag hebben we niet zo lang hoeven te reizen om bij onze bestemming te komen en ook een keer geen enge weggetjes of smalle straatjes. De bestemming van vandaag is de hoofdstad van Madeira: Funchal. Dit is nog geen kwartiertje rijden van ons appartement.
Funchal (vanaf de pier)Nadat de auto geparkeerd was, hebben we eerst over de boulevard geflaneerd. We zijn de pier opgelopen (is maar heel kort) en hebben vandaar naar de stad gekeken. Het strand bestaat uit grote grijze keien en nodigt niet uit om er overheen te struinen. Desondanks waren er toch toeristen, die op het strand lagen.
Fruitstalletje in Marcado dos LavradoresWe zijn verder gewandeld richting de stad en via een winkelstraat, kwamen we uiteindelijk bij Mercado dos Lavradores, de boerenmarkt. Deze markthal dateert uit 1940 en moet een drukte zijn en een feest van kleuren, geuren en smaken. Misschien omdat het maandagmiddag was, maar dat wat we daar aantroffen leek niet op de markthallen zoals we die kennen van Barcelona, Lissabon, Colmar en Rotterdam. En een kleurige drukte was het ook al niet. Er waren maar een handvol kramen open en ze waren vooral gericht op de toeristen.
Via een winkelcentrum en een winkelstraat liepen we naar de kathedraal. De kathedraal was pas om 15:00 weer open en dus zijn we eerst een broodje gaan eten.
Bolo do Caco en bicaIn het centrum van Funchal heb je allerlei café’s en tentjes die Bolo do caco verkopen. Dit is een traditioneel wit brood uit Madeira in de vorm van een cake (bolo). Traditioneel werd het gebakken op een caco, een platte basalt steen. Je kunt het zo eten belegd met wat je wilt beleggen of warm als een soort tosti/panini’s. Hier in het centrum kosten die bolo do caco’s slechts 2 euro/2,50 euro. Aangezien je in het centrum van een toeristische stad zit, is dat vast de hoofdprijs, maar vooralsnog vinden wij het niet duur. Voor 5 euro hebben we geluncht. Allebei een bolo do  caco met salami en kaas en een bica (espresso). Lekker in het zonnetje zitten en mensen kijken. Weet je hoe je de locals van de toeristen kunt onderscheiden?  De locals dragen lange broeken en shirts met lange mouwen, een colbertje, vestje of soms zelfs een jas of dragen een goedgeklede jurk. De toeristen dragen korte broeken met sportschoenen, wandelschoenen of sandalen, een hemdje of tshirt, een rugzak en/of een camera en hebben witte benen. Wij zitten er een beetje tussen in. Een leuk jurkje, geen camera of rugzak, maar natuurlijk wel veel te witte benen.
De kathedraal vonden we niet zo bijzonder. Altaar en zij-altaar veel met vergulde materialen. Misschien hebben we al te veel kathedralen en kerken gezien. De kathedraal bestaat dit jaar 500 jaar.
Na de kathedraal zijn we verder gelopen over een brede straat met bomen met paarse bloemetjes. Aan het eind van de straat kwamen we bij Parque de S. Catarina. Waar we lekker in het zonnetje hebben gezeten, wat hebben rondgelopen en alweer naar de toeristen hebben zitten kijken. En naar de hagedissen die hier ook weer in grote getale aanwezig waren.
Aan het eind van de middag zijn we bij een zaakje a la Bakker Bart een kopje thee/Brisa gaan drinken met iets lekkers. Kristel nam een Pastei de Nata en Angele een hele lekkere cake van griesmeel, wortel en sinaasappel. (wel erg machtig). Brisa is een frisdrank uit Madeira en vooral de smaak Maracuja is populair. Lekker fris en niet te zoet.
Espada com BananaNog even door Jardim Municipal gelopen om van de bloemenpracht te genieten.
In de buurt van de kathedraal hebben we ’s avonds wat gegeten. We kiezen weer voor typische streekgerechten: Espada com Banana (filet van zwarte degenvis met banaan) en lamsvlees met een kikkererwtenstoofpot.

Op de terugweg naar huis zoeken we nog een supermarkt op, omdat het brood en de koffie op is. Om 7 minuten voor 10 rennen we de Continente in, die om 10 uur sluit.

1. Marco:
    24 mei 2017