Eerste dag op Madeira: op zoek naar de tuinen

19 mei 2017 - Jardim Tropical Monte Palace, Portugal

Het bed lag goed en we hebben lekker geslapen. Lekker lazy ontbeten en daarna eerst de koffers uitgepakt  en een beetje aangerommeld.
Vandaag willen we rustig aan doen en we besluiten om naar één van de vele tuinen in Funchal te gaan.
Kristel dacht dat we naar Jardim Tropical de Monte Palace gingen en Angele dacht dat we naar Jardim Botanico gingen. We dachten allebei dat deze bezienswaardigheid wel aangegeven zou staan in Funchal. Helaas, dat was dus niet zo. Of misschien was het wel zo, maar konden we de bordjes niet vinden. Toen we onder de tunnel met de naam Jardim Botanica reden, zijn we de snelweg afgegaan. We zagen ook de kabelbaan al. We zagen alleen geen bewegwijzering naar de tuinen. Op goed geluk zijn we naar rechts gereden en toen naar links, maar al gauw hadden we door dat we op een verkeerde weg zaten omdat de kronkelige smalle weg tussen de huizen door naar beneden liep in plaats van naar boven. Het was druk, we zagen nergens bewegwijzering naar daar waar we naar toe wilden, er was nergens een plekje om te parkeren en alles was éénrichtingsverkeer. Grr! Frusti! Rustig blijven dan breekt het lijntje niet! Eindelijk een parkeerplekje gevonden en samen op de kaart gezocht, waar we ongeveer zaten en waar we naar toe wilden. Toen bleek dus dat we allebei naar iets anders wilden. Gekozen voor Jardim Tropical en de navigatie erop ingesteld. Daarna onze weg vervolgt. Ook dit ging niet helemaal zonder horten en stoten. De wegen zijn smal en ontzettend steil. Soms kruis je wegen die zo steil zijn, dat je in een flits dankbaar bent dat er niemand rijdt. Als we er bijna zijn zegt de navigatiedame dat we naar links moeten. Angele kijkt het weggetje in en zegt “no way!” en rijdt door. De navigatiedame is zo goed om een andere route te berekenen.
De parkeerplaats bij het park was superklein en dus parkeren we de auto langs de steile weg. Handrem maar goed aantrekken.

De entree van Jardim Tropical  Monte Palace is in 2017 12,50 per persoon. Het park is uitgeroepen tot 1 van de 13 ‘most beautiful botanical gardens in the world’ en daar zijn ze maar wat trots op.
Central lake in Jardim Tropical Monte PalaceHet is een mooi groot park met veel paden en paadjes. Ook veel water partijen. We hebben er de hele middag rondgedwaald. Toen we nog maar net in het park waren zagen we een hagedis wegschieten en later nog één en nog één. Dit kennen we niet van de vakantiebestemmingen waar we normaal heen gaan, dus we vonden dit erg bijzonder. Uiteindelijk hebben we wel tientallen van deze beesten in het park gezien. Het is eigenlijk dus niks bijzonders.
In het hele park liepen toeristen die met grote camera’s overal foto’s van maakten, korte broeken of jurkjes droegen met nog te witte benen, grote zonnebrillen op en een gelukkige uitdrukking op hun gezicht. Het was leuk om naast naar de planten en bloemen ook naar de toeristen te kijken, wetende dat we er zelf ook zo bij liepen.

Pasteis de Nata en glaasje MadeiraBij de entreeprijs inbegrepen is een proeverij van Madeira-wijn in het café. Dit is natuurlijk een lokkertje, zodat je daar ook iets eet en iets drinkt. Wij hebben aan een tafeltje in het zonnetje een broodje en een Pastei de Nata gegeten en een kopje koffie/thee en een klein glaasje Madeira gedronken.

Toen we uitgekeken en uitgewandeld waren gingen we met de auto terug naar ons appartement. Waar we niet op bedacht waren, was dat de Navigatie-dame ons over dat hele steile weggetje weer naar beneden voerde. Het was echt ontzettend steil. Het leek bijna wel of we verticaal omlaag reden.  Met de gradenboog in gedachten, zou ik zeggen 70 graden, maar dat kan natuurlijk niet (of wel?) Waar de weg de andere weg kruiste en waar we een meer dan haakse bocht moesten raken, leek .het alsof we daar de weg niet op zouden kunnen. Dat ging uiteindelijk wel maar niet zonder de bumper te beschadigen.

Op de terugweg naar huis zijn we naar een grote supermarkt gegaan waar we boodschappen hebben gedaan voor de komende dagen.
Thuis eerst lekker even op ons balkon gezeten en daarna gekookt en gegeten. Het was alweer wat later dat we gingen eten, dus de avond was zo voorbij.

1. Frank Janssen:
    Hoi dames,
    Met genoegen jullie reisverslag gelezen en van de foto's genoten.
    In deze tijd van het jaar is Madeira idd een prachtig bloemeneiland.
    Genieten maar !!!

Groetjes van ome Frank & tante Ria
  2. Moekie:
    21 mei 2017
    Wat mooie daar jullie genieten er van groetjes een fijne dag.
  3. Bea:
    21 mei 2017
    Met heel veel plezier geniet ik van jullie belevenissen en wat een prachtige foto"s, fijne en mooie zonnige dagen op Madeira gewenst.
  4. Pa Janssen:
    21 mei 2017
    Heb genoten van jullie verhaal en van de mooie foto's. Het zal natuurlijk wel even wennen zijn om daar te rijden. Dan toch ook maar genieten van de mooie omgeving. Geniet er maar lekker van.

Groetjes pa.