Dag 4: Van Groveland naar Yosemite

8 september 2017 - Yosemite National Park, California, Verenigde Staten

Temperatuur: 28 °C
Afgelegde miles totaal: 193,4 miles; vandaag: 49,1 miles (78,5 km)
Gespotte Wilde dieren: specht, 2 spotvogels (??), 3 ground squirrels, 3 raven, 5 hagedissen, hertje (liep gewoon over de camping), verwilderde huiskat (ook over de camping)

Vanmorgen werden we wakker van vreemde vogelgeluiden. Deze werden geproduceerd door een soort van specht en een blauwe vogel, waarvan we toch de naam eens moeten opzoeken. (misschien een spotvogel)
We hebben de nacht doorgebracht op een camping een paar miles voor de ingang van Yosemite park: Yosemite Pines. Een groot opgezette camping met huisjes en yurts die je kunt huren, een zwembad, een winkeltje en een kinderboerderij. Helaas hebben we te weinig tijd om hier allemaal gebruik van te maken. Het personeel is vriendelijk.

Vanmorgen lekker buiten ontbeten op de wiebelige picknicktafel die naast onze plek stond.  We moeten de routine in het inpakken en wegrijden nog vinden en uiteindelijk reden we pas om kwart over 11 weg in plaats van de geplande 10 uur. Maar morgen gaat dat vast weer beter.

Road tripOver de 120 naar Yosemite National Park.
Bij Yosemite National Park entrance zat een echte ranger om ons welkom te heten. We hebben een Beautiful America pas gekocht, waarmee we entree hebben tot alle Federale en Nationale parken voor het komende jaar.

met de camper in Yosemite parkToen we bij el Capitan reden, zagen we net een parkeerplekje, waar onze RV in past en hebben we de auto geparkeerd. We hebben de wandelschoenen aangedaan en de rugzak omgebonden en zijn een stukje gaan wandelen.
Eerst naar Bridalveil Fall, maar daar is zo laat in het seizoen niet zo veel spectaculairs aan te zien. Een dun stroompje dat meters naar uitzicht Cathedral Beachbeneden valt. Daarna zijn we richting de el Capitan bridge en  Cathedral beach gelopen. Kristel is onderweg het dopje van haar lens verloren en dus zijn we dezelfde weg weer teruggelopen om te kijken of we deze konden vinden. Helaas!

Op de camping North Pines werden we weer door een Ranger welkom geheten. Het gaat hier echt op zijn Amerikaans. De ranger legde uit wat wel en niet mag, daarna moesten we de belangrijkste regels lezen en ondertekenen. En voor het geval je het zou vergeten, kreeg je deze regels ook nog eens mee. Bij de entree van het park was ook al zoiets en moesten we ook de park regels ondertekenen. O, ja, en als de campground regels niet naleven dan kan ons dat een boete van $ 5.000 opleveren.
California ground squirrel (Spermophilus beecheyi)Wat zijn dan die campground regels: niet heel veel anders dan normaal op een camping: stil zijn na 22h, geen afval laten slingeren, honden aangelijnd en de generator mag alleen tussen bepaalde tijden aan. De bijzondere regels betreffen de opslag van food in de anti-bear kluizen. Iedere camping site heeft een anti-beerkluis waarin eten en toiletartikelen opgeslagen moeten worden. De beren in dit gebied kunnen de kluis niet openen. Volgens zeggen kunnen ze wagens wel openen.

De campgrounds liggen in het park aan de Merced River. Alle campings die bij het park horen liggen vlak bij elkaar en het is er dus werkelijk een mensenmassa aan camperende mensen. Aan welke kant van de camper we ook gaan zitten, altijd kijken we naar campingplekken van andere mensen. Op deze campground veel bomen en uitzicht op een van de granieten rotsformaties.

Na het eten zijn we nog even een stukje gaan lopen en daarna met een paar kaarsjes van de buitenlucht genoten. Ondanks dat er zoveel mensen op deze camping zijn is het niet rumoerig.

Links:
Yosemite Park
Camping North Pines

29-09-2017: stukken van El Capitan afgebrokkeld

1. Frank Janssen:
    11 september 2017
    Hallo Angele en Kristel,
    Jullie reisverslag weer met belangstelling gelezen. Bevalt het rijden en wonen in de camper ? Had uitgekeken naar de foto's (maar één) Al het moois van de NP's moet nog komen denk ik.
    Heel veel plezier op jullie ontdekkingsreis door the States.

Groetjes F&R
  2. Pa Janssen:
    11 september 2017
    Hoi Kristel en Angèle,
    Het grote avontuur is begonnen en wat heb ik genoten van jullie mooie reisverhaal en van de mooie foto's. ( ome Frank maar één)
    Ik hoop dat jullie nog veel mooie en spannende momenten tegen zullen komen.
    Groetjes pa.
  3. Angele:
    12 september 2017
    @ Pa Janssen.
    Ome Frank is altijd heel snel met lezen. Toen hij het reisverslag las, moesten de foto's nog geupload worden. Dat kost de meeste tijd. Maar intussen heeft Ome Frank ook alle foto's gezien.
  4. Moekie:
    13 september 2017
    Zo te zien hebben jullie het erg naar jullie zin .leuk hoor groetjes moekie.