Dag 17: Grand Canyon

21 september 2017 - Grand Canyon South Rim, Arizona, Verenigde Staten

Temperatuur: 22 °C (veel wind)
Afgelegde miles totaal: 1893 miles; vandaag afgelegde miles 13,4 miles (21,4 km)
Gespotte wilde dieren: allerlei wilde vogeltjes (een soort boomklevertje, spotvogel, raven, “zebravinken”, andere vinken) eekhoorns, hagedissen

Vanmorgen werden we wakker van het geluid van vogeltjes en de geur van dennenbos. We hebben echt een mooi plekje en we hebben lekker extra lang over het ontbijt gedaan. Intussen kijkend naar allerlei vogels die voorbij vlogen en stiekem keken of we niet een kruimel hadden laten vallen. Het is hier absoluut verboden (net als in alle Nationale Parken) om wildlife te voeren of te benaderen. Ze willen het wild echt wild houden. Aangezien er ook een strikt verbod is op jagen, zie je wel dat het wild helemaal niet bang is van ‘de mens’.
Grand CanyonVoor het ontbijt hebben we vandaag wentelteefjes gebakken. We hadden geen suiker, maar omdat het brood hier sowieso al zoet is, was het toch erg lekker.
Na een tijdje van onze mooie campeerplek te hebben genoten gingen we op weg naar Grand Canyon. Jongens, wat is dit park groot. Bij het visitor centre was geen parkeerplek meer (terwijl ze er toch 4 parkeerparken hadden). Daarom hebben we de RV geparkeerd bij Grand Canyon Village, vlak bij de Global Store en de Post Office. Natuurlijk even de Global Store in wat een combi is van een groot souvenierswinkel en een supermarkt.
Grand CanyonMet de shuttlebus zijn we vervolgens naar Train Depot gereden omdat we naar het Hopi House wilden. Het Hopi House was volgens de beschrijving een Historic Landmark, waar Hopi Indianen in geleefd hebben. Helaas liepen we eerst de verkeerde kant op en kwamen we uit bij Shuttle bus halte Bright Angel. Dus liepen we weer de andere kant op. De Rim trail is hier volledig geasfalteerd en ommuurd en zeer makkelijk begaanbaar. Veel souvenierswinkeltjes, hotels/lodges en een snackbar. Het leek eigenlijk net of je op de boulevard van een badplaats aan het wandelen was. Het Hopi House was niet zo zeer een museum, maar gewoon weer een souvenierswinkel in een authentiek (1913) pand. Van het pand zelf zag je niet bijzonder veel. Ondanks dat ze overal bijna dezelfde souveniers voor bijna dezelfde prijzen hebben, kijk je er toch weer naar. Allebei een boek gekocht.
2 vinkenHierna weer naar het westen gelopen, over de geasfalteerde boulevard naar de Trailview Overlook. Na de bushalte Village route transfer, is het pad niet langer geasfalteerd. Nog wel een aangelegd pad, maar gelukkig niet meer geasfalteerd. Onderweg onze boterhammetjes opgegeten op een mooi plekje met een mooi uitzicht op de canyon. Bij halte Trailview zijn we op de shuttle (westbound) gestapt om bij Mohave Point weer uit te stappen. Het was inmiddels 10 over 4. Na een klein uurtje lopen met allerlei mooie vergezichten (de kleuren begonnen al te veranderen) zijn we bij Powell Point weer opgestapt op Grand Canyon Sunset Mather Pointde rode lijn. Bij Village Route Transfer overgestapt op de blauwe lijn en bij het Visitor Centre weer overgestapt op de oranje lijn. Uiteindelijk waren we rond 6 uur bij Mather Point, waar we naar de Sunset hebben gekeken. Helaas niet zo spectaculair als we verwacht hadden. Na sunset weer met de shuttle naar de parkeerplaats.
Om kwart over zeven reden we het park uit. Omdat we geen zin meer hadden om te koken, hebben we onderweg bij de Wendy’s iets gegeten. Iets over negenen waren we op de camping terug.
Morgen hebben we een lange reisdag. En het wordt spannend. We reizen richting Lake Havasu, maar hebben daar vooraf geen camping kunnen boeken. We willen daar 1 nacht blijven, maar alle campings waren of vol, of we moesten in verband met weekend, minimaal 2 nachten blijven. We hopen nu een camping te vinden die we niet al op internet hebben gezien en waar ze dan nog wel een plaatsje voor ons hebben voor één nacht. Binnenkort lezen jullie of dat gelukt is…….

1. Frank Janssen:
    24 september 2017
    Hi Angele en Kristel,
    Deze keer een late reactie op jullie reisblog omdat ik gisteren een hele dag naar Elfia in de Kasteeltuinen in Arcen ben geweest om te fotograferen. Zoals altijd weer genoten van jullie belevenissen en de erg mooie foto's. Zo te lezen wel een gestroomlijnde en behoorlijk drukke toeristenindustrie daar maar ja iedereen wil dit bijzondere landschap zien. Op naar jullie volgende avontuur.
    Groetjes F&R
  2. Moekie:
    24 september 2017
    Wat is het daar mooi we zijn naar je zus geweest voor verjaardag Joni.gr moekie.
  3. Pa Janssen:
    25 september 2017
    Zoals voorheen weer heerlijk genoten van jullie mooi reisverhaal en de erg mooie foto's van het landschap.
    Groeten pa.