13e etappe Pieterpad: Laren - Vorden

20 november 2020 - Laren, Nederland

etappe afstand = 14 km
totale afstand afgelegd = 240 km

De etappe van vandaag is maar kort: 14 km.
We gaan daarom eerst naar museum More in Gorssel, waar een tentoonstelling is van het werk van Bob Ross.
Na de tentoonstelling te hebben bekeken rijden we naar Zutphen, waar we de auto parkeren bij de P+R. Deze is in Zutphen helaas niet gratis, maar als je bij vertrek je OV kaart scant, kost het parkeren ‘maar’ 3,50 euro.
In Zutphen stappen we op bus 54 naar Laren. We stappen bij bushalte “dorpsstraat” uit. Aan de overkant zit ‘de Wereldbakker’ en we gaan nieuwsgierig naar binnen. We hebben wel trek in iets lekkers. De naam dekt de lading niet helemaal. We hadden verwacht een internationaal assortiment van lekkernijen te vinden: Turks brood, Surinaams brood, Foccacia, croissants, roti, baklava, Pasta de Nata, lekkere Engelse pasteitjes, kaneelbroodjes en noem maar op. Het was echter een goede echte bakker. Geen internationaal lekkers, maar wel zelfgemaakte chocolade. Wat heel leuk is, is dat je door een glazen wand in de werkplaatsen kunt kijken. Aan de ene kant een chocolatier, waar ze, als wij er zijn chocoladeletters aan het opspuiten zijn. Aan de andere kant een (banket)bakkerij waar ze bezig zijn met kleine taartjes.
Tussen al het, met name Sinterklaas-, lekkers, vinden we een Pieterpadtaartje. Die moeten we natuurlijk kopen. Verder nemen we allebei een Loarns saucijzenbroodje.

Pieterpadtaartje van de Wereldbakkerij in Laren

Met het warme saucijzenbroodje in de hand, beginnen we om kwart over één aan onze etappe.
We lopen eerst een stukje door het dorp en vervolgens langs velden. Het is lekker weer. Een prachtige herfstdag met een lekker zonnetje. In de schaduw is het erg fris, maar in het zonnetje is het nog heel lekker. In de zon zien alle herfstkleuren er mooi uit.
Al snel moeten we weer langs een autoweg lopen. Achter elkaar dus, dus wat minder gezellig.
Als we over het Twentekanaal lopen zien we in de verte de bedrijven van Lochem liggen.

Twentekanaal

Niet veel later steken we het riviertje de Berkel over. Hier wilden we eigenlijk naar de Staringkoepel (een kleine omweg van 800 meter volgens de beschrijving), maar een bord van Natuurmonumenten geeft aan dat de koepel en het trekpontje er naar toe i.v.m. Corona gesloten is. Jammer!
We lopen verder langs statige lanen door een in herfstkleuren getooid beukenbos.

Oude Vordenseweg

In de buurt van Veldhorst vinden we een bankje met een uitzicht op een veld en een boerderij. Hier drinken we van onze zelf meegebrachte koffie en eten we een stukje van het Pieterpadtaartje.
We verbazen ons dat we zo weinig wandelaars tegenkomen vandaag, maar bedenken ons dan dat het vandaag een doordeweekse dag is.
Vandaag lopen we langs veel Gelderse kastelen en landgoederen. Tijdens de vorige etappe kwamen we al langs landgoed Verwolde. Vandaag zagen we in de verte of dichterbij: Landhuis Ross (geen relatie met Bob), het Enzerinck, kasteel Den Bramel en kasteel Vorden.

Het Enzerinck

Hoewel de etappe van vandaag officieel doorgaat tot kasteel Vorden, stoppen we al bij het station van Vorden. Bij de volgende etappe zullen we hier weer verder gaan met onze tocht. Om 17:15 stappen we in de trein naar Zutphen, waar we onze auto ophalen bij de P+R.